هنر کشورهای در حال توسعه اینست که با تکیه بر توانایی های داخلی ، بتوانند خود را به قله ی رقابت های علمی برسانند ...

شرق پرس – پرویز امیرخانلو : معاون انرژی اتمی درباره دستیابی جوانان نخبه کشور به یک تکنولوژی مهم گفت : بعد از چهار سال تلاش شبانه روزی نخبگان کشور ، توانستیم به باتری اتمی برسیم.

این روزها موفقیت کشورها در دسترسی به منابع انرژی جدید تعریف می شود و برای رسیدن به آن هزینه های بالایی را پرداخت می کنند. چون انرژی نوع جدید آنها را در آینده بر جهان مسلط خواهد کرد و طبیعی است برای برتری از انتقال فناوری خود به دیگر کشورها جلوگیری می کنند تا همواره این فاصله حفظ شود. البته هنر کشورهای در حال توسعه اینست که با تکیه بر توانایی های داخلی خود بصورت تصاعدی عمل کند تا بتوانند خود را به قله ی رقابت های علمی برسانند .

ایران با رشد سریع و وسیع در نانو زیرساخت های لازم را بوجود آورده است که با غنی سازی به باتری اتمی دست یابد و هم راستا با چهار کشور برتر دنیا(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه) قرار گیرد.

و اما ویژگی های باتری اتمی :

۱ – عمر طولانی و تراکم انرژی بالای باتری اتمی است که می تواند حداقل یک دهه بدون شارژ خاصیت انرژی دهی داشته باشد .

۲- باتری اتمی از نوع غیر حرارتی ( مثل بتا ولتاتیک) قابلیت نفوذ و تخریب را ندارد و نگرانی ها آلودگی بهداشت عمومی را کاهش می دهد و نگهداری آن در بدن بی خطر است زیرا ذرات آن توسط بدن جذب نمی شوند.

کاربرد های باتری اتمی چیست؟

  • استفاده از باتری اتمی در زیردریایی ها ، خطر تهدید و شناسایی مکان استقرار آنرا به صفر می رساند و به خاطر نیاز نداشتن به شارژ در بازه زمانی محدود و عدم گسیل امواج ، کاربردی اساسی در زیردریایی ها خواهد داشت.
  • سازمان فضایی ناسا از باتری اتمی برای بعضی حسگرهایش که نیاز انرژی ثابت در مدت طولانی دارند در سفینه های فضایی موجود در ایستگاه های علمی خود استفاده می کند.
  • استفاده در صنعت خودرو، که به شدت آلودگی زیست محیطی را کاهش می دهد و تا نیمه عمر شدن قابلیت طی مسافتی برابر با ۸۰ میلیون کیلومتر را خواهد داشت.درحالیکه رکورد ماشین های برقی فعلی حداکثر ۳۰۰ هزار کیلومتر در یک مرحله شارژ می باشد .
  • استفاده در ماهواره ها، هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع بالا ضربان سازهای بیماران قلبی، پهبادها، صنعت نفت حفاری ها و تلفن همراه و …. که می توانند تا آخر نیاز به شارژ مجدد نداشته باشند.

نیما گلشریفی ، دانشمند برجسه ایرانی ، قطعات کوچک ضایعات هسته ای که بشدت سمی و خطرناک هستند را کاربردی کرده و با روش خاص نوعی باتری هسته ای بوجود آورده است که حدود ۹۰ سال نیاز به شارژ ندارد و مشکل پسماندها را نیز رفع کرده است .

پرویز امیرخانلو – کارشناس فیزیک

 

  • نویسنده : پرویز امیرخانلو