حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه منجر به شهادت 7 مستشار بلندپایه سپاه پاسداران در سوریه شده است ...

شرق پرس : حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ مستشار بلندپایه ایران موجب افزایش تنش در منطقه گردید.

وبگاه آمریکایی” آکسیوس”، به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشت ایالات متحده به ایران گفته است که “هیچ دخالت” یا اطلاعی در مورد حمله اسراییل به یک مجتمع دیپلماتیک در سوریه که منجر به کشته شدن یک ژنرال ارشد ایرانی شد، ندارد.

آکسیوس در ادامه نوشت:

این پیام نادر نشان می دهد که دولت بایدن عمیقا نگران است که حمله اسراییل می تواند به تشدید تنش منطقه ای و از سرگیری حملات شبه نظامیان طرفدار ایران علیه نیروهای آمریکایی منجر شود.

سرتیپ سرلشکر محمدرضا زاهدی ارشدترین افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از زمان ترور (سردار شهید) قاسم سلیمانی توسط آمریکا در سال ۲۰۲۰ (به شهادت رسید) .

سخنگوی شورای امنیت ملی به آکسیوس گفت که ایالات متحده “هیچ دخالتی در حمله [اسراییل] نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم.”
این مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده این موضوع را مستقیما به ایران اعلام کرده است.

ایران متعهد شده است که به دنبال انتقام است و اسراییل را – که با حمله هوایی خود ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق را با خاک یکسان کرد – به “نقض تمام کنوانسیون های بین المللی” متهم کرده است.

ایران مستقیما در جنگ ۶ ماهه گذشته در غزه بین اسراییل و حماس مداخله نکرده است و بیشتر به نیروهای نیابتی خود متکی است.

اطلاعات اسراییل مدت هاست که سردار زاهدی را که مسئول تسلیح و هماهنگی با حزب الله و دیگر شبه نظامیان طرفدار ایران در لبنان و سوریه بود، تعقیب می کرد.

یک مقام اسراییلی گفت که پنجره عملیاتی برای از میان برداشتن او تنها در روزهای اخیر باز شده است.

مقامات اسراییلی و آمریکایی گفتند که اسراییل چند دقیقه قبل از حمله نیروی هوایی خود به دولت بایدن اطلاع داد اما از آمریکا چراغ سبز درخواست نکرده است.

یک مقام آمریکایی گفت که آمریکا پیش از حمله اسراییل جزئیاتی دقیق از این حمله نداشت و تنها زمانی از انجام این حمله مطلع شده که جت های جنگنده اسراییلی برای عملیات در آسمان بوده اند. به عنوان مثال، اسراییلی‌ها به ایالات متحده نگفتند که قصد دارند ساختمانی در محوطه سفارت ایران را بمباران کنند.

 

اسامی این ۷ شهید به این شرح است:

۱- سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان.)
۲- سرتیپ پاسدار محمدهادی  حاجی رحیمی (جانشین سردار زاهدی)

۳- حسین امان اللهی ( رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان)
۴- سید مهدی جلالتی
۵- محسن صداقت
۶- شهید علی آقا بابایی
۷- سید علی صالحی روزبهانی

شبکه المیادین  سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی را از فرماندهان ارشد سپاه قدس توصیف کرده است.

ساختمان چند طبقه که مورد هدف قرار گرفت علاوه بر کنسولگری، اقامتگاه سفیر ایران بود اما به سفیر و اعضای خانواده اش آسیبی نرسید.

 

یک منبع آگاه: آمریکا خودت را کنار بکش!

اما در پیام وزارت خارجه ایران به‌طرف آمریکایی چه مواردی بیان‌شده است که حالا کاخ سفید را به دادن پاسخ‌های شتاب‌زده مجبور کرده است؟ یک منبع آگاه به «مشرق» گفته‌شده است که در پیام تهران به واشنگتن از آمریکایی‌ها خواسته‌شده است تا حساب خود را با عاملان جنایت در دمشق روشن کرده و مشخص کنند در ادامه تحولات در منطقه در کدام سو قرار خواهند گرفت، این پیام روشن به معنای آن است که در پاسخ مقتدارنه و احتمالی ایران به صهیونیست‌ها آمریکا اگر به ادعای خودش از اصل عملیات تروریستی بی‌اطلاع بوده حق دخالت در ادامه مسیر و نحوه مواجهه و پاسخ قاطع ایران به جنایتکاران را نیز نخواهد داشت.

این پیام روشن نه‌تنها توسط وزارت امور خارجه بلکه از طریق پهپادهای گروه‌های مقاومت روز گذشته به تروریست‌های سنتکام در پایگاه التنف نیز ارسال‌شده است!

قرار گرفتن صهیونیست‌ها در حالت آماده‌باش بالا از یک‌سو و ارسال پیام‌های مقتدر دیپلماتیک و نظامی از سوی دیگر در کمتر از ۲۴ ساعت نشان از تغییر عقربه وضعیت در منطقه داشته و تحولات در روزهای آتی شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

نشریه فارن پالیسی نزدیک به محافل نظامی آمریکا اخیراً در گزارشی درباره ابعاد برخوردها در منطقه نوشته است:

ایالات‌متحده باید مقدمات خروج اکثریت نیروهای خود را از عراق آغاز کند تا خطر ایجاد جنگ بزرگ‌تر را کاهش دهد. این فرآیندی است که زمان‌بر خواهد بود، اما به تأخیر انداختن آن تنها خطرات ناشی از ماندن نیروهای آمریکایی را تشدید می‌کند. امریکا در آینده به‌جای حضور مستقیم نیروها باید با مرکز دفتر همکاری امنیتی عراق در بغداد کار کند.

حالا پس از عملیات تروریستی در دمشق همه نگاه‌ها به ادامه تحولات در منطقه است، مهم‌ترین نکته در عملیات تروریستی اخیر «ترس رژیم صهیونیستی» از طرح‌ریزی عملیات جدید و را افتادن طوفان الاقصی دیگری بعد از ملاقات فرماندهان نظامی ایرانی با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله در تهران بود، این مسئله باعث شد تا اسرائیل دست به قمار بزرگی زده و یک اقدام دیوانه‌وار را آغاز کرد که انتهای تونل برایش نامشخص است.

در شرایطی که اتاق فکر آمریکایی- عبری گمان می‌کرد با ترور می‌تواند اتاق جنگ محور مقاومت را تضعیف کند، حالا با یک چالش جدید روبه‌رو شده و شیوه پاسخ ایران به تروریست‌ها، آن‌ها را در آینده دچار خطاهای راهبردی بیشتر خواهد کرد، درست در شبی که دشمن گمان می‌کرد که در حال خلع سلاح مقاومت در جبهه جنوبی است، جبهه شمالی با ابتکارات حزب‌الله یک کمربند امنیتی در خاک فلسطین اشغالی به عمق حداقل ۱۰ کیلومتر پدید آورده است، تحمیل جنگ‌ گاهی مهم‌تر از جنگ در میدان است!