هلی کتنی یکی از دسرهای بهاری مازندران است که طعم بسیار خوبی داشته و طرفداران زیادی دارد که با دیدنش دهان بیننده آب می‌افتد.

شرق مازندران : گوجه سبز از آن میوه‌هایی است که با فرا رسیدن بهار همه برای چشیدن طعم لذیذش لحظه شماری می‌کنند و گوجه سبز از ویتامین ث غنی است و علاوه بر دسر و رب در تهیه خورشت نیز به کار می‌رود. در گوجه سبز به اندازه نیاز یک روز انسان، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن وجود دارد.

مازندرانی ها در تهیه غذاهای سنتی خود سعی می کنند تا از میوه ها و سبزی های همان فصل استفاده کنند و تازه خوری جزو برنامه غذایی آنها است. هلی کتنی یکی از دسرهای بهاری مازندران است که طعم بسیار خوبی داشته و طرفداران زیادی دارد که با دیدنش دهان بیننده آب می‌افتد.

این دسر با استفاده از گوجه سبز و سبزی‌های معطر و خودرو در مازندران تهیه می‌شود.

یکی از گیاهانی که برای تهیه هلی کتنی مورد استفاده قرار می‌گیرید «سِر سِم» است که ظاهری شبیه به نعنا با برگ‌های سبزتر و درازتر دارد، البته بعضی به جای آن از پونه وحشی استفاده می‌کنند.

مصرف زیاد این دسر می‌تواند سبب معده درد شود چرا که دارای مزه‌ای ترش و ظاهری سفت دارد و هضم آن کمی مشکل است.

با طرز تهیه هلی کِتنی آشنا شوید

گوجه سبز یا به قول شمالی ها آلوچه یا هلی رو ابتدا با یک گوشت کوب یا یک تکه سنگ میکوبیم درحدی که له بشه ولی نه به صورتی که هسته وسطش بشکنه، بعد اندکی نمک و پونه خرد شده اضافه می شود.

برای اینکه این دسر حسابی جا بیفتد اجازه دهید ۱۵ دقیقه در مواد تهیه شده بماند تا حسابی اجزای مواد به خورد آن برود.

اسم های دیگه این خوراکی شمالی دشکنه و یا خولی دشکن هست و اون را با دَلال یا ترکیب پونه وحشی و نعناع تهیه می کنند همچنین می توانید آن را با گلپر هم امتحان کنید.

فواید غذایی هلی کتنی

سرپرست بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه میوه ها دارای خواص زیادی هستند، گفت : در فصل بهار گوجه سبز از جمله میوه های خوش طعم و خوش خوراکی است که با آن می توان غذاهای مختلفی آماده کرد.

دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه افزود: این میوه دارای ویتامین های مختلفی نظیر ث، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است که استفاده از آن به عنوان میان وعده ضمن اینکه چاشنی خوب غذایی به شمار می رود در سلامت انسان نیز تاثیردارد.

وی ادامه داد: مازندرانی ها گوجه سبز را با یکسری سبزی محلی استان درست می شود که علاوه بر خواص خود میوه، سبزی های آن نیز خواص خود دارند.

این دکتری تغذیه گفت : البته برای حفظ خواص این دسر بهاری باید توجه شود که نمک استفاده نشود و یا کم استفاده شود.

وی توضیح داد : نمک خاصیت دفع ادرار زیاد دارد که استفاده زیاد از نمک در هلی کتنی باعث بروز چنین مساله فیزیولوژی در بدن می شود.

وی به دختران و پسران که در سن بلوغ قرار دارند، کودکان و همچنین زنان باردار توصیه کرد که این دسر را با نمک کم استفاده کنند.

استان سر سبز مازندران با انواع غذاهای سنتی و محلی مانند خورشت خوشمزه ی سیر انار، مالابیج، بشته واش، بیج بیج، نازخاتون، ترش سماق، ترش ترشو، دوپتی، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، دوپتی، اسپناساک، خورشت آلو، آش کدو وکئی پلا، به دلنشینی مازندران می افزاید.

دسر و پیش غذاهای هر شهری تکمیل کننده فرهنگ غذایی آن شهر است زمانی که قبل از غذای اصلی، دسر های رنگا رنگ در سفره یا میز غذا خود نمایی می کنند تنوع غذایی آن منطقه را به رخ می کشد.

اغلب فکر می کنیم که برای پختن یک غذا یا شیرینی مواد زیادی باید در دسترس داشته باشیم در حالیکه با مواد بسیار ساده می توان غذا و شیرینی های خوشمزه درست کرد و از خوردنش لذت برد و مازندران هم از آن دسته شهرهایی است که پخت غذاها و شیرینیجات خوشمزه در آن کم نیست و کدبانو های متبحری در این زمینه دارد که طعم غذاها و شیرینی های لذیدشان همیشه در یاد می ماند.