داریوش مهرجویی کارگردان مطرح ایران که در تاریخ 22 مهر ماه 1402 در ویلای خود در منطقه زیبا دشت فردیس کرج به قتل رسید هنگام مرگ، 84 سال داشت.

شرق مازندران : داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر در ویلای شخصی خود در کرج به قتل رسیدند.

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما در گفت‌وگو با ایسنا خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در خانه‌اش در کرج را تایید کرد.

این خبر در تماس با یکی از سینماگرانی که محل حادثه حضور دارد نیز تایید شده است. به نقل از پلیس، ماجرای بریده شدن سر این کارگردان که در فضای مجازی در حال انتشار است، صحیح نیست.

چند روز قبل، وحیده محمدی فر در اینستاگرامش از حضور یک مهاجم در ویلایشان خبر داد که آنها را تهدید به قتل کرده بود ولی با حضور نگهبان شهرک، متواری شده بود.

توضیحات پلیس درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش

فرمانده انتظامی استان البرز جزئیاتی از فتل داریوش مهرجویی و همسرش را تشریح کرد.

سردار حمید هداوند در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: این حادثه در ساعات پایانی شنبه‌شب از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد به قتل رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این حادثه از سوی دختر مرحوم مهرجوبیی به پلیس اطلاع داده شد، گفت: تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.

هداوند درباره اینکه گفته می‌شود سر مرحوم مهرجویی بریده شده است، به ایسنا گفت: این حادثه به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست. شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن انجام شده است.

داریوش مهرجویی که بود؟

داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در خانواده ای فقیر در تهران  به‌دنیا آمد.  در نوجوانی به موسیقی و سینما علاقه مند شد و برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی پرداخت. او در بیست سالگی  برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای لیسانس فلسفه گرفت.

در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لس آنجلس را به‌عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام الماس ۳۳ را که فیلمی بسیار پرهزینه بود ساخت.

این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت شکستی تجاری محسوب شد و توجه منتقدین را هم چندان به خود جلب نکرد.

سال ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود. از آن زمان همواره، به جز وقفهٔ چند سالهٔ پس از انقلابِ ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن که منجر به مهاجرتش به فرانسه شد، مهرجویی یکی از فیلم‌سازان مطرح و پرکار ایرانی بوده‌است. وی همچنین از اعضای هیئت‌مدیره موزه هنرهای معاصر تهران بوده‌است.

مهرجویی ابتدا با فریار جواهریان ازدواج کرد که یکی از مهندسین معمار نامی ایران بود. حاصل این ازدواج دو فرزند با نام‌های مریم و صفا بود. سپس با وحیده محمّدی فر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام مونا است.