سخنان اخیر وزیر ارتباطات درباره فیلتر تلگرام نشان می‌دهد که این مسئله دیگر شایعه نیست و باید جدی گرفته شود. وی در صحبت هایش گفت: اگر تلگرام به قوانین ایران تن ندهد، فیلتر خواهد شد.  شرق پرس: هر کسی می داند هدف آذری جهرمی از قوانین ایران، همان شرط های همیشگی وزارت ارتباطات و مهم […]

 سخنان اخیر وزیر ارتباطات درباره فیلتر تلگرام نشان می‌دهد که این مسئله دیگر شایعه نیست و باید جدی گرفته شود. وی در صحبت هایش گفت: اگر تلگرام به قوانین ایران تن ندهد، فیلتر خواهد شد.
 شرق پرس: هر کسی می داند هدف آذری جهرمی از قوانین ایران، همان شرط های همیشگی وزارت ارتباطات و مهم ترین آن انتقال سرور‌های پیام رسان تلگرام به داخل کشور است.
البته این شروط تاکنون اجرایی نشده و بعید است که در آینده نیز از سوی تلگرام پذیرش شود. و از این مسئله می توان نتیجه گرفت که فیلتر تلگرام قریب الوقوع خواهد بود. چه بعنوان مهم ترین خبر پایان سال ۹۶ و چه بعنوان جنجالی ترین خبر ابتدای سال۹۷.
آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا تلگرام فیلتر خواهد شد یا خیر و اساسا سرنوشت پیام‌رسان‌هابی خارجی چه خواهد شد، به ایران می‌گوید: بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد. این مسئله به عنوان یک چالش همواره مطرح است، اما اینکه فیلتر شود یا نشود، مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ تصمیم می‌گیرند. ما مسئول فیلتر نیستیم.
وی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید مردم به طور دستوری پیام‌رسان‌های خارجی را ترک می‌کنند تا به سمت پیام رسان‌های داخلی بروند؟ می‌گوید: طبیعتا این کار فرمایشی و دستوری نیست. بار‌ها اظهارنظر کردم و دولت نیز نظر خود را اعلام کرده. البته پیام رسان‌های داخلی نیز باید تلاش کنند که خدمات مناسبی را ارائه دهند. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم آمده که درباره مصادیق غیرمجاز باید تجدیدنظر شود و مقداری نگاه بازتر باشد. فعالیت‌های مشروع با دیدگاه موسع تری نگریسته شود.
وزیر ارتباطات با تاکید بر این نکته که این موضوع تنها فنی نیست، می‌افزاید: البته بحث فنی مهم است، اما تا این اتفاقات نیفتد و ما نگاه اعتماد نخبگان کشور و جامعه رسانه‌ای کشور را جلب نکنیم و به آن‌ها تضمین ندهیم که می‌توانند فعالیت مشروع داشته باشند این‌ها برای فعالیت در فضای داخلی اعتماد نمی‌کنند و ضد انقلاب هم از این فرصت بهره گیری و مطالب خود را لابه لای جامعه خبری ما مطرح می‌کند. این یک فضایی است که باید در کشور حل شود.
جهرمی در ادامه به برخی سرویس‌های موفق ایرانی در رقابت با نمونه‌های خارجی اشاره کرده و می‌گوید: متأسفانه ما اختیاری در قبال این مسئله نداریم. حالا کسی که باید این مسائل را حل کند امیدوارم براساس مصوبات شورا وظایف خود را انجام دهد و این اتفاق مهم بیفتد. ظرفیت اینکه سرویس‌های بومی داخل کشور را توسعه دهند وجود دارد. کما اینکه سابقه اش را داشتیم؛ مثلا وبلاگ‌های ما از وبلاگ‌های دنیا چیزی کم نداشتند. بار‌ها ارجاع دادم که این‌ها نه پول از دولت گرفتند و نه وام از دولت گرفتند و نه زیر ساخت حاکمیت را خواستند، اما مطالعه کنیم چه شد عقب افتادند.