میانکاله نگین پناهگاه های حیات وحش ایران است و از اهمیت زیادی برخوردار است که لزوم حفظ و حراست از آن را چند برابر می کند و از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست و دوستداران و فعالان محیط زیستی استان با احداث جاده دریای بهشهر مخالف بودند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از توقف عملیات احداث جاده دسترسی مردم بهشهر به دریا که با عبور از میان تالاب بین المللی میانکاله موجب دو تکه شدن آن می شد، خبر داد .

 
به گزارش شرق پرس, به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران، ناصر مهردادی روز شنبه گفت: این موفقیت زیست محیطی با پیگیری و مقاومت سمن ها، مردم ، دوستداران محیط زیست و رایزنی های صورت گرفته با نمایندگان مجلس، فرماندار بهشهر، استاندار و از طریق تعامل مجموعه های مختلف با یکدیگر به دست آمد.

وی بیان کرد : میانکاله نگین پناهگاه های حیات وحش ایران است و از اهمیت زیادی برخوردار است که لزوم حفظ و حراست از آن را چند برابر می کند و از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست و دوستداران و فعالان محیط زیستی استان با احداث جاده دریای بهشهر مخالف بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با یادآوری آسیب های وارده بر پیکره میانکاله به دلیل به حاشیه رانده شدن جاده بهشهر- بندر امیرآباد، افزود: احداث جاده دریای بهشهر نه تنها منجر به کاهش این صدمات نمی شد، بلکه افزایش صدمات زیست محیطی بر پیکره این پناهگاه حیات وحش را در پی داشت.

مهردادی ادامه داد : شنای بی ضابطه مردم در میانکاله از دیگر معضلات موجود در این منطقه بود که علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، معضلات فرهنگی و اجتماعی را نیز به همراه داشت که با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان موضوع ایجاد شناگاه در میانکاله و شنا در آن نیز لغو شد.

وی با اعلام خبر توقف ساخت و سازهای بی رویه و احداث بناهای مختلف در میانکاله گفت : ساخت و ساز و حمل و نقل مصالح ساختمانی در میانکاله طی سال های گذشته، آنچنان طبیعت بکر و زیبای میانکاله را تخریب کرده که دل هر علاقمند به محیط زیست را به درد می آورد و در حال حاضر با توقف ساخت و ساز، میانکاله در حال نفس کشیدن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد : ورود بی رویه و بدون کنترل افراد و مسافران به میانکاله یکی دیگر از عواملی است که موجب وارد کردن آسیب به گیاهان و جانوران منطقه می شود و بر زیست بوم منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت .

مهردادی اظهار کرد : برای رفع این مشکل ، از طریق راهکاری علمی، تعداد و شرایط افراد مجاز به بازدید از میانکاله بر اساس ظرفیت اکولوژیکی منطقه تعریف و در حال حاضر میزان ورود و خروج افراد به این زیستگاه بر همین اساس انجام می شود.

وی افزود: این اقدام به منظور حذف امکان بهره بری مردم از این طبیعت زیبا نیست بلکه اقدامی منطبق با ساختارها و شاخص های بین المللی در این حوزه است، زیرا براساس تعریف جامعه اکوتوریسم بین المللی (IEC)، توریست هایی که به مناطق حفاظت شده محیط زیست و حیات وحش با خصوصیات معینی مسافرت می کنند باید دارای شرایط و ضوابط خاص باشند و زمان و مدت بازدید، نوع وسیله نقلیه و نوع پوشش توریست ها مشخص شود.

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از تصمیم مسئولان کشوری مبنی بر حفظ یکپارچگی آشوراده و میانکاله، افزود: اختیار زیست محیطی هر دو این مناطق همچنان به صورت واحد در اختیار استان مازندران قرار خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به نواقص گذشته در ساختار حفاظتی میانکاله که منجر به آسیب های زیادی در منطقه شده بود، همچنین بر لزوم بهره بری از محیط بانان بیشتر برای حفاظت از پناهگاه حیات وحشی با مساحتی بالغ بر دو هزار هکتار تاکید کرد .

مهردادی گفت : با افزایش دو برابری نیروهای محیط بان و افزایش امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای حفاظت از این منطقه ارزشمند ،شاهد کاهش تخریب های وارده بر بدنه این پناهگاه مهم باشیم.