مازندران قطب اول گردشگری داخلی است، اما متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های آن هنوز از نگاه گردشگرانی که حتی مهمان همیشگی مازندران هستند دور مانده است

شرق مازندران : تعداد جاذبه‌های گردشگری در مازندران آن‌قدر زیاد است که اگر قرار باشد حتی یک سوم از آن‌ها را دید باید ماه‌ها وقت صرف کرد. بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر میراثی مازندران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که در کنار جاذبه‌های طبیعی و تفریحی شناخته شده این استان، مازندران را به مجموعه‌ای کم‌نظیر در زمینه جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است. اما پراکندگی بازدید مسافران و گردشگران از جاذبه‌های این استان به شکل معناداری نامتوازن است.

نگاهی به آمارهای مرتبط با سفرها در مازندران نشان می‌دهد که توازنی بین حجم سفرها و مورد توجه قرار گرفتن جاذبه‌های مختلف این استان وجود ندارد. برای مثال می‌توان به آمار بازدید مسافران مازندران از نقاط دیدنی این استان در نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرد که از بین ۴.۵ میلیون بازدید ثبت شده از جاذبه‌های گردشگری مازندران، بیشترین سهم بازدیدها با ۲ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۷۳ بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی رسمی و شناسنامه‌دار مازندران بود.

در همان بازه زمانی ۲۸۹ هزار و ۹۹۰ بازدید از جاذبه‌های تاریخی مازندران ثبت شد و تعداد بازدید از موزه‌های استان ۱۸۲ هزار و ۴۰۶ بازدید بود. زیرساخت‌های تفریحی مازندران هم یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۲۷ بازدید را ثبت کردند.

این آمارها نشان می‌دهند که عمده نگاه به مازندران در بین مسافران و گردشگران به یک سری جاذبه‌های طبیعی مانند دریا و ساحل و جنگل محدود می‌شود. بر همین اساس نیز معمولا مسیرهای منتهی به مازندران که شامل چهار محور پرتردد چالوس، هراز، سوادکوه و کیاسر می‌شود، صرفا برای مسافران کارکردی گذرگاهی دارند. این درحالی است که تعداد و تنوع جاذبه‌های گردشگری موجود در حاشیه این چهار جاده پرتردد بسیار زیاد و قابل توجه است. اما نگاه گذرگاهی به این جاده‌های زیبا و پرجاذبه سبب شده که بسیاری از فرصت‌های مهم گردشگری مازندران اعم از تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که در حاشیه همین چهار جاده منتهی به مازندران قرار دارند کمتر مورد توجه قرار بگیرند و مهجور بمانند.

 

تمرکز تبلیغات بر مسیرهای گردشگری

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در دوره جدید مدیریتی تصمیم گرفته تا به این ظرفیت مهم مازندران توجه بیشتری کند و بر تعریف و تبلیغ مسیرهای گردشگری موجود در حاشیه جاده‌های منتهی به مازندران متمرکز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معتقد است که بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی، تفریحی، گردشگری و تاریخی مازندران با فاصله کمی از جاده‌های چهارگانه منتهی به این استان سال‌هاست که انتظار حضور مسافران و گردشگران را می‌کشند، اما با وجود ظرفیت‌های مناسبی که دارند به دلیل ناشناخته ماندن هنوز مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

حسین ایزدی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: نگاه بلندمدت به این هدف می‌تواند اقتصاد جوامع پیرامونی این جاده‌های پرتردد را نیز متحول کند. روستاهای متعددی در حاشیه جاده‌های چالوس، هراز، سوادکوه و کیاسر وجود دارند که برای جذب گردشگر مستعد هستند. حتی جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی متعددی در این مسیرها وجود دارد که مسافران و گردشگران از وجود آن‌ها بی‌اطلاع هستند. نگاه ما در این دوره بر معرفی و تبلیغ این ظرفیت‌ها برای تبدیل جاده‌های منتهی به مازندران به «محورِ جاذبه‌های گردشگری» است. بر همین اساس از این پس، تبلیغات گردشگری مازندران بر مسیرهای گردشگری و محورهای ورودی به استان متمرکز خواهد بود.

وی می‌افزاید: هفته گذشته این موضوع در نشست هم‌اندیشی با اعضای جامعه هتلداران مازندران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار است اجرای این راهبرد در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌های عمده‌ای که منجر به موفق نبودن ما در حوزه گردشگری شده معرفی نشدن داشته‌های استان است. مازندران قطب اول گردشگری داخلی است، اما متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های آن هنوز از نگاه گردشگرانی که حتی مهمان همیشگی مازندران هستند دور مانده است.

ایزدی تصریح می‌کند: هر چهار جاده منتهی به مازندران پر از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند. حتی جاده کیاسر به تهران که از جمله مسیرهای دسترسی به مازندران است و به دلیل طولانی‌تر بودن نسبت به سه محور چالوس، هراز و سوادکوه، کمتر مورد توجه گردشگران قرار دارد نیز می‌تواند تجربه جدید از گردشگری جاده‌ای را رقم بزند.

این مسئول به مقوله آموزش، نیروی انسانی متخصص و تامین زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در توسعه گردشگری راهبرد تبلیغاتی برای معرفی یک منطقه هم بسیار مهم است. خیلی از هموطنان با نحوه برنامه‌ریزی و استفاده از داشته‌ها و امکانات محیطی در سفر اطلاع چندانی ندارند. ما در وهله نخست باید جاذبه‌ها و مقاصدمان را شناسایی کرده و در تدوین محتوای تبلیغات گردشگری بر این اساس متمرکز شویم.

 

نقش جاده ها در توسعه گردشگری مازندران

 

وی تمرکز بر این راهبرد را حتی در حوزه ترافیک سفرها به مازندران نیز دارای اثرگذاری مثبت ارزیابی می‌کند و بر این باور است که با معرفی جاذبه‌های گردشگری موجود در حاشیه محورهای منتهی به مازندران و ظرفیت‌های تفریحی و اقامتی و پذیرایی این محورها می‌توان بخشی از بار ترافیک موجود در این جاده‌ها را که مستقیم به مقصد شهرهای مختلف مازندران حرکت می‌کند به مناطق حاشیه‌ای جاده‌ها هدایت کرد.

نگاه کنونی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به تعریف مقاصد و مسیرهای گردشگری در مازندران از همان ابتدای ورود مسافران به این استان می‌تواند در درازمدت به توازن و تعادل توزیع سود گردشگری در مناطق مختلف استان منجر شود.

به گزارش ایرنا، روستاهای مختلف حاشیه جاده‌های منتهی به مازندران که سال‌هاست از پیک سفرها به این استان فقط چالش‌های ترافیکی را متحمل می‌شوند با تقویت این نگاه و تعریف مسیرهای جدید گردشگری در همین محورها می‌توانند به مقصدهای جذابی برای مسافران و به ویژه پایتخت‌نشینان فراری از دود و آلودگی آسمان تهران تبدیل شوند و گستره گردشگرپذیری مازندران را گسترش دهند.