ماجرا از آنجا شروع شد که مدیرکل گردشگری استان گلستان با ماموران حفاظت محیط زیست مازندران بدلیل جلوگیری از اجرای عملیات عمرانی در این منطقه حساس محیط زیستی، درگیر شد و پس از آن نیز استاندار گلستان در سخنانی عجیب به این ماجرا واکنس نشان داد که ویدیو صحبت های استاندار گلستان در این خبر منتشر شده است ...

شرق مازندران : پس از جدایی گلستان از مازندران، تنش بر سر مدیریت آشوراده نیز جسته و گریخته ادامه داشت. گلستان مدعی بود اکنون استانی مستقل است و آشوراده که در حوزه استحفاظی این استان قرار دارد باید تحت مدیریت و نظارت ان ها باشد.

از طرفی چون از سالیان دراز این مجموعه و همه گلستان جزو قلمرو مازندران محسوب می شدند پس از جدایی نیز تصمیم حاکمیت بر مدیریت یکپارچه آشوراده با میانکاله بوده و هست.

بدین ترتیب، مدیریت یکپارچه میانکاله و مجمع الجزایر آن از جمله آشوراده با استان مازندران بوده و این استان در راستای حفاظت از میانکاله جزایر متصل به ان را نیز مدیریت می کرد.

چرا که آشوراده در منتهی الیه شرقی شبه جزیره میانکاله واقع شده‌است و هرگاه آب دریای خزر افزایش یابد به صورت جزیره در می آید.

متاسفانه در روزهای اخیر این تنش ها و کشمکش ها افزایش یافت و حتی برخورد و درگیری فیزیکی انجامید که در ادامه این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

در جریان شانزدهمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم به گلستان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و دستور شخص آیت الله رئیسی، عملیات طرح‌های عمرانی و زیرساختی که از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به این استان جهت توسعه گردشگری و بوم‌گردی، زیباسازی و عمرانی بوده، آغاز شد.

از طرفی دیگر چالش‌های متعدد خلیج گرگان از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان که بر اثر لایروبی نکردن کانال های آبرسان بوده، موجب شد آیت الله رییسی رئیس جمهور در جریان همان سفر استانی به گلستان، دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر نماید که این دستور پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد.

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج در دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه‌جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده و بین دو استان مازندران و گلستان قرار دارد.

این خلیج یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر به شمار می رود که تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

خلاصه اینکه برخی ناهماهنگی ها و تکروی های مسئولان استان گلستان موجب گلایه مسئولان مازندران که متولی این مناطق بودند، قرار گرفت و این میاله کج دار و مریض استمرار داشت.

تا اینکه ماموران یگان حفاظت مازندران، جهت تعیین تکلیف حواشی پیش آمده و بر اساس وظایف خود، از عملیات طرح‌های عمرانی و زیرساختی آشوراده ممانعت به عمل آوردند و این عمل آن ها موجب ورود مدیرکل گردشگری گلستان به ماجرا و بحث و درگیری با مامورین محیط زیست مازندران در جزیره آشوراده شد.

ماجرا آنجا بیخ پیدا کرد که متولیان استان گلستان اقدام به صدور دستور جلب مأمورین محیط زیست مازندران کردند تا بتوانند عملیات عمرانی و زیرساختی اشوراده را ادامه دهند.

همه انتظار مازندران این است از آن جا که حفاظت آشوراده و مجموعه میانکاله با مازندران است چرا اقدامات عمرانی در جزیره آشوراده با هماهنگی مسئولان استان مازندران انجام نمی شود!

البته که از مدت ها قبل به دلیل مسائل و کشکمش های پیش آمده، بحث تفکیک مدیریت میانکاله و جزایر مربوطه مطرح بوده اما حاکمیت همواره نگاه ملی داشت و با تفکیک آن بین دو استان مازندران و گلستان مخالف بود.

در همین سالجاری نیز باز این مساله تفکیک مطرح شد. ۲۲ فروردین سال جاری بود که جلسه بررسی وضعیت، مشکلات و نحوه اجرای طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش میانکاله با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان این سازمان، استانداران استان های گلستان و مازندران، مدیران کل حفاظت محیط زیست این دو استان و برخی از نمایندگان مجلس برگزار شد و نکات لازم پیرامون اجرای طرح گردشگری آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران در ۳۸ هکتار مورد بررسی قرار گرفت.

سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه پیرامون تفکیک این مناطق گفته بود که «این طرح یک طرح ملی است و نباید در خصوص آن به تفکیک استانی سخن گفت. موضوع مدیریت یکپارچه جزیره آشوراده و تالاب میانکاله می بایست در قالب طرح جامع مورد توجه قرار گیرد و مدیران کل محیط زیست استان های گلستان و مازندران بر اساس دستورالعمل های سازمان و رعایت شاخص های زیست محیطی عمل کنند.

سلاجقه افزود: در طرح طبیعت گردی، اصل مسلم حفظ تالاب میانکاله و خلیج گرگان است که سرمایه ملی به حساب می آیند و اگر از بین بروند، این طرح و همه طرح های مشابه موضوعیت نخواهند داشت».

درگیری و حکم جلب مأمورین محیط زیست مازندران موجب واکنش معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه محیط بانان ضابطان قضایی هستند،گفت: « برخورد خارج از عرف اداری با حافظان طبیعت ممنوع است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق برخورد خارج از عرف اداری و انسانی با محیط‌بانان هنگام انجام وظیفه ندارد».

با اینکه مسئولان مازندران با توجه به حساسیت های ماجرا، تلاش داشتند بدون رسانه ای کردن ماجرا و با رایزنی، منطقه ای و ملی، مسائل پیش آمده را حل و فصل کنند، متولیان گلستان، بر طبل حواشی و اختلافت می کوبیدند و مدام از حقانیت خود سخن می گفتند.

متاسفانه یکی از آن ها اظهارات احساسی و ناپخته زنگانه استاندار گلستان است که اینگونه استاندار مازندران را مسبب همه حواشی پیش آمده می داند و از وی انتقاد می کند. در حالی که این حواشی چند دهه استمرار دارد و حسینی پور دخلی در این ماجرا ندارد.

زنگانه استاندار گلستان گفت:

“مگر استاندار مازندران می تواند ادعا کند از استاندار بومی استان گلستان، دلسوزتر است؟! آقا شما اگر خیلی دلسوزید در محدود سرزمینی خودت در محدود سیاسی خود مراقبت کن. در سمت شما یک سوم خلیج خشک شده و شما اراده نداشتی حتی کلیواتر آب نیروگاه شهید سلیمی را که روزانه ۵ میلیون متر مکعب است، مدیریت کنید. این آب می توانست مجددا در خلیج تخلیه شود اما شما آب را با پول بیت المال مجددا به دریا می فرستید. شما اگر راست می گویی مراقبت کن که در دل خلیج ، خلیج همیشه گرگان، داگ و دیواره نزنند شما به چه دلیل جلوی دستور رئیس جمهور را بگیری؟ البته نمی تونی بگیری! (صلوات حضار) چطور به خودت جرات می دهی جلوی یک پروژه ای که با دستان پر برکت نماینده ولی فقیه در استان کلنگ زنی شده را بگیری.”

ناگفته پیداست که استاندار گلستان با این اظهارات و لحن بیان نشان داد که از نظر هوش سیاسی و رفتار مدیریتی به مراتب از حسینی پور استاندار مازندران پایین تر است. استاندار گلستان فراموش کرده است هرچه باشد این دو استان همسایه هستند و روزگاری دراز یعنی تا همین چند سال پیش استانی به نام گلستان وجود نداشت و همه آنچه امروز بر آن مدیریت می کند، بخش کوچکی از مازندران بزرگ بود.

قطعا استاندار مازندران از طریق رایزنی های مسالمت آمیز و مجاری قانونی پیگیر حقوق حقه مردم مازندران خواهد بود لذا صلاح نمی بیند در چنین شرایط حساسی که منتهی به دو انتخابات مهم است و کشور زیر ذره بین رسانه های معاند قرار دارد، فضا را گل آلود نماید و بر طبل تفرقه بکوبد.

امیدواریم مسئولان گلستان نیز این موارد را لحاظ کنند و بیشتر از این، قضیه را کش ندهند و به آنچه حاکمیت و دولت مقرر کرده احترام بگذارند./باران شمال

 

فیلم صحبت های زنگانه استاندار گلستان درباره حاشیه های درگیری و اختلاف در آشوراده