اجرای نقشه علمی کشور، ارتقای آموزش، تبیین فرهنگ اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی، ایجاد وحدت و روحیه، تنویر افکاری عمومی از جمله راهبرده و راهکارها برای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ و نهادینه شدن آن مطرح شده است.     به گزارش شرق پرس,  به تاکید جمعی از ائمه جمعه کشور، اقتصاد و فرهنگ […]

 

اقتصاد مقاومتی

 

اجرای نقشه علمی کشور، ارتقای آموزش، تبیین فرهنگ اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی، ایجاد وحدت و روحیه، تنویر افکاری عمومی از جمله راهبرده و راهکارها برای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ و نهادینه شدن آن مطرح شده است.

 

 

به گزارش شرق پرس,  به تاکید جمعی از ائمه جمعه کشور، اقتصاد و فرهنگ و در یک کلام اقتصاد مقاومتی برای پیاده شدن در جامعه نیازمند راهبردها و راهکارهایی است که مهمترین عامل در تحقق آن عزم ملی و مدیریت جهادی است.

به باور آنان، تنویر افکار و عمومی و آگاه سازی مردم و اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سبد خانوارها قرار گیرد، نیازمند همت و تلاش همه جانبه بخش های مختلف است.

جمعی از امامان جمعه کشور در حاشیه همایش ائمه جمعه کشور در رامسر به بیان راهکارها، الزامات و موانع تحقق شعار محوری سالجاری پرداختند.

عناصر چهارگانه و محوری تحقق شعار سال/ فرهنگ زیربنا باشد

نماینده ولی فقیه در مازندران با گرامیداشت شعار سالجاری گفت: پیام سالجاری دارای عناصر چهارگانه، اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی بوده و اقتصاد ذیل فرهنگ مطرح و مدنظر است.

آیت الله نورالله طبرسی افزود: فرهنگ باید زیربنای تحقق اقتصاد باشد تا برای تحقق و عملی کردن شعار، خروجی خوبی داشته باشیم زیرا شعار گرایی و گفتاردرمانی راه به جایی نمی برد.

وی تصریح کرد: ستایش در زمینه تحقق شعار سال جاری بس است و باید حرکت کرد و الزامات اجرایی و راهکارهای عملی کردن شعار را مدنظر قرار دهیم.

وی عنوان کرد: همه مسئولان و بخش های فرهنگی و اقتصادی مخاطب شعار سال جاری هستند و امامان جمعه نیز باید از تریبون نماز جمعه برای تحقق شعار سال بهره برند و بیشتر به مسئله مهم بپردازند.

آیت الله طبرسی گفت: تا زمانیکه اقتصاد و فرهنگ کشور اصلاح نشود دیگر برنامه ها اصلاح نمی شود، زیرا فرهنگ زیربنا و اقتصاد روبنا است و معاش و معاد در اسلام توامان دیده شده است.

امام جمعه ساری با بیان اینکه در مازندران دو فرهنگ داریم گفت: در گیلان و مازندران، زیرساختهای فرهنگی و معنوی قوی و نیرومندی وجود دارد و علیرغم اینکه شاهد حضور مسافران زیادی با فرهنگهای متفاوت در استان هستیم، اما ریشه علوی بودن در استان قرص و محکم است.

عزم ملی و مدیریت جهادی راهبرد اساسی است

سید هادی موسوی امام جمعه ماسال استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به راهکارهای تحقق شعار سالجاری بیان داشت: بالاترین راهکارهای اجرایی دو راهبرد عزم ملی و مدیریت جهادی است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و اگر این دوراهبرد محقق شود بقیه مسائل به عنوان زیرشاخه ها مورد توجه باید قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در مدیریت جهادی بحث ایثار مطرح است و این مسئله در قالب وقت اداری هم نمی گنجد زیرا جلب رضایت حق و مردم در پی دارد.

وی اظهار داشت: مدیریت جهادی سبب کشاندن مردم به پای فرهنگ و عرصه های مختلف می شود و نمونه عزم ملی را در دوران دفاع مقدس می توان نظاره کرد و اگر در این دوران می خواستیم فقط در قالب ارتش و مسائل نظامی حرکت کنیم، پیروزی نصیب نمی شد، پیروزی زمانی نصیبمان شد که همه مردم با تدبیر امام راحل وارد میدان شدند.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، عزم ملی باید مورد توجه قرار گیرد و اگر بتوانیم همه مردم را به صحنه بکشانیم موفق می شویم.

ضرورت توجه به سبک زندگی اسلامی

امام جمعه ماسال به دغدغه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: عفاف و حجاب از جمله این دغدغه هاست و در کنار آن باید سبک زندگی نیز مورد توجه قرار گیرد که اجرایی شدن آن به نهادینه شدن فرهنگ بر می گردد.

وی، نوع رفتار و تعامل، وضعیت عمومی حاکم در جامعه را از جمله مسائل مهم حوزه فرهنگ بیان و تصریح کرد: اگر بخواهیم به وضعیت فرهنگ در جامعه سر و سامان بخشیم باید دستگاههای مختلف که متولی هستند، همه پای کار آیند و با یک دستگاه خاص نمی توان به اهداف دست یابد.

عافیت طلبی آسیب زاست

حجت الاسلام موسوی به آسیب های موجود در جامعه اشاره و اضافه کرد: یکی از آسیبها، روحیه عافیت طلبی، بی تفاوتی و راحت طلبی است که بعضا بین برخی مردم و مسئولان دیده می شود.

وی گفت: عدم امر به معروف و نهی از منکر از دیگر آسیبها است و اگر این مقوله همگانی شود، طبیعتا وضع فرهنگ سر و سامان می یابد.

وی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد نیز شاهد ریخت و پاش و اسراف هستیم، بیان داشت: این مسئله نیز با امر به معروف و نهی از منکر قابل اصلاح است.

ایمان و اعتقاد بزرگترین الزام تحقق شعار محوری است

در عین حال، حجت الاسلام حافظ ملکی امام جمعه ملکان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به الزاماتی که درباره تحقق شعار سالجاری نیاز است اشاره کرد و گفت: تعهد و ایمان و اعتقاد به فرهنگ دینی و اسلامی برای اجرای شعار محوری سال لازم است.

وی بیان داشت: اگر مسئولان و مردم اعتقاد و ایمان به اصلاح فرهنگ داشته باشند، بزرگترین الزام است و در کنار آن سازمانهای متولی فرهنگ، ملزم به اجرای دستورات منویات رهبری و اسلام باشند.

وی تصریح کرد: در مجموع عملکرد دولت برای تحقق شعار سالجاری بویژه در بخش فرهنگ مطلوب بوده است و باید تلاش دیگری در این زمینه صورت گیرد.

حجت الاسلام ملکی به مهمترین آسیبهای موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: تبلیغات ضد فرهنگی از سوی ماهواره ها و رسانه های بیگانه علیه فرهنگ از جمله خطرات است.

وی گفت: همچنین برخی افراد شاخص و الگو مانند بازیگران، فوتبالیست ها متاسفانه بعضا چهره های ظاهری خوبی ندارند که این امر در الگوگیری جوانان تاثیرگذار است.

سید محمد حسن موسوی امام جمعه فومن نیز با گرامیداشت سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی یادآور شد: نامگذاری سالها الهام الهی است که به قلب مبارک رهبر معظم انقلاب است و هر سال راجع به مسائل اقتصادی رهنمودهایی دارند.

دولت برای اعتلای فرهنگ گام بردارد

وی اظهار داشت: مهمترین ابزار و الزام برای تحقق شعار سالجاری باید از سوی دولت برداشته شود واین شعار محور را به عنوان یک امر ارشادی نداند و آنچه از لسان مبارک رهبر فرزانه بیان می شود به عنوان یک امر مولایی است.

وی عنوان کرد: دولت ارائه طریق را از رهبری بگیرند و برای اعتلای فرهنگ و اقتصاد بکار بندند.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: در یکسال اخیر تحولات خوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و دستورات رهبری مورد توجه قرار گرفته است.

امام جمعه فومن با بیان اینکه جهان امروز یک دهکده شده است، یادآور شد: برخی مناطق از جمله مناطق مرزی و بندری تحت پوشش رسانه های بیگانه هستند و این امر می تواند مخرب باشند.

لزوم توجه بیشتر به مسائل فرهنگی

وی از مسئولان خواست تا راجع به مسائل فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند زیرا باید همانند، ریل بخش فرهنگ و اقتصاد حرکت کند و عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی برای تحقق آن می تواند راهگشا باشد.

امام جمعه فومن گفت: در مراکز عالی آموزشی ، جوانان فرهیخته و اسلام شناسی وجود دارد که توانستند فرامین رهبری را درک کرده و مقابل هجمه ها استحاله نشود.

وی با بیان اینکه سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، گفت: نباید حقیقت انقلاب استحاله شود و رمز پیروزی و بقای انقلاب باید سلامت باقی ماند و اگر امروز در عرصه های مختلف موفق هستیم باید اصل انقلاب حفظ شود.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه اعتلای فرهنگ دینی باید دغدغه دولت تدبیر و امید باشد، تصریح کرد: امیدواریم در عرصه اقتصاد و فرهنگ، رهنمودهای رهبری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی سختی هایی وجود دارد گفت: در این نوع اقتصاد، تحمل سختی ها جهت دار است زیرا جنبه الهی است.

سید رضا تقوی به الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: تحقق هر شعار نیازمند یکسری عوامل و زمینه هایی است و در اقتصاد مقاومتی نیز به الزاماتی نیاز داریم که تنویر افکار عمومی و آگاهسازی مردم از جمله آن است.

وی گفت: سندی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی در آن مشخص شده و ۲۴ عنوان از سیاستها تعریف شده است.

جامعه با مسائل فرهنگی اصلاح می شود

وی با بیان اینکه فرهنگ اصل و اساس است واولویت دارد، بیان داشت: جامعه با مسائل فرهنگی اصلاح می شود و باید این مقوله مقدم داشته باشد.

حجت الاسلام تقوی،  تشویق همکاری جمعی را از جمله راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در جنگ اقتصادی باید همه وارد میدان شوند و پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام علمی فناوری، افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش و ترویج مصرف کالاهای داخلی از جمله گرایشها و الزامات تحقق شعار سالجاری است.

گفتمان سازی اصل مهم در تحقق اهداف است

وی گفت: تقویت فرهنگ جهادی، تبیین فرهنگ اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های علمی، آموزشی و  رسانه ای و تبدیل به گفتمان ملی، وظیفه متولیان فرهنگ را برای تحقق شعار سالجاری سنگین تر کرده است.

رئیس شورای سیساتگذاری ائمه جمعه کشور، گفتمان سازی را برای تحقق شعار مهم دانست و گفت: یک موضوع به روح کلیدی اقشار جامعه و تبلور آن در شیوه های زندگی آحاد جامعه قرار گیرد و اگر این موضوع در سبد خانوار قرار گیرد، تبدیل به فرهنگ می شود.

وی با بیان اینکه، آیا اقتصاد مقاومتی به عنوان گفتمان روز جامعه درآمده است؟ گفت: همه باید برای تحقق شعار سالجاری کمک کنند و برخی از دستگاهها متاسفانه کارهای فرهنگی راخنثی می کنند و نقش آموزش و پرورش، رسانه، ارشاد و حوزه های علمیه در تحقق شعار مهم است.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه نهاد نماز جمعه در تحقق شعار سالجاری قوی کار کرده است، بیان داشت: افزایش مشارکت مردمی در نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.

وی گفت: ایجاد وحدت رویه و همدلی و همراهی در اقتصاد مقاومتی لازم است و برای تحقق شعار محوری به روحیه و مدیریی جهادی نیاز داریم که برای ناامید کردن دشمن و خشنودی خداوند حرکت می کند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: تقویت معنویت در جامعه، پرهیز از مسائل حاشیه ای، پرهیز ازبرخورد شعاری، وضع و اصلاح قوانین برای تحقق شعار سالجاری و اقتصاد مقاومتی ضروری است.

وی جلب اعتماد فعالان اقتصادی را در تحقق شعار مهم دانست و گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی همیشه وجود داشته و دشمن نیز سعی کرده از طریق تحریم اقتصادی به اهداف دست یابد.

راههای موفقیت در اقتصاد مقاومتی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به راههای موفقیت در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اصل بهره وری و مردمی کردن اقتصاد لازم است، توانمند کردن مردم، کمک کردن سیستم بانکی به ورود مردم به میدان اقتصاد، اجرای سیاستهای اصل ۴۴، تشکیل سرمایه های بزرگ از طریق تعاونیها، صرفه جویی در مواد اساسی، اصلاح الگوی مصرف و اصل تکیه بر تولیدات داخلی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: متاسفم در نظام اجرایی کشور افرادی هستند که دل به خال طرف های خارجی بستند درحالیکه نباید امیدی به خارجی ها داشته باشیم.

حجت الاسلام تقوی با تاکید بر حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای بیان داشت: بنده برداشتم این است که آمریکاییها صداقت ندارند، پس باید برگردیم به درون و روی پای خود بایستیم.

وی با بیان اینکه به لبخند خارجیها نیز توجه نکنیم یادآور شد: آنقدر امکانات و استعداد در کشور داریم که اگر تحریمهای شدید نیز شویم توان مقابله داریم.

فرهنگ به اقتصاد کمک کند

وی با تاکید بر سرمایه گذاری روی کالاهای اساسی، کمک فرهنگ به اقتصاد را از دیگر راهبردهای تحقق شعار محوری سال و اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: ایمان، تکیه به مردم، درک هویت اسلامی، عزت نفس و ایستادگی محکم برابر جهانخواران، خودباوری و توکل به خدا را از دیگر لازمه های تحقق شعار سالجاری بیان کرد.

یاس و ناامیدی، ترس، عدم درک شرایط حاکم بر جامعه، دنیا طلبی از جمله آسیبهای مقاومت و تحقق شعار سالجاری مطرح شده است.

علیرضا نوری -مهر

 

/انتهای خبر