درخصوص اهمیت جشن نوروز در فرهنگ مازندران باید گفت : اگر نوروز را همانند کوه بلند مثل دماوند ببینیم بقیه جشن‌ها ازجمله تیرگان، مهرگان، شب یلدا، جشن سده و چهارشنبه‌سوری و ... همانند سلسله جبال هستند

شرق مازندران : این روزها مردم دیار علویان همانند سایر مردم کشور در تدارک پیشوازی از عید نوروز هستند که با آیین‌ها و رسومی همراه است، از چهارشنبه‌سوری،نوروزخوانی، خانه تکانی تا مادرمه و تحویل سال و….نوروزخوانی سنت دیرینه مازندرانی‌ها است که پیش از نوروز برگزار شده و نوروزخوانان با آواز و ترانه در سراسر استان نوید بهار را می‌دهند.

قاصدان بهاری با سَردادن ترانه ” باد بهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، عید بزرگون بیمو، گل در گلستون بیمو…” در چهار گوشه مازندران نویدبخش سالی پر از شادی و برکت هستند.

علی ماهفروزی کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری مازندران در همین خصوص در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نوروزخوانی این سبک موسیقیایی اصیل نوروزی قدمتی به پیشینه نوروز در ایران دارد.وی افزود: باتوجه به مطالعاتی که می‌توان انجام داد دست‌کم بیش از ۲هزار و ۷۰۰ سال پیش نوروزخوانی را در ایران داشتیم.

کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری مازندران بیان کرد: از آنجا گفته می‌شود یک سبک خاص موسیقیایی، به این خاطر که دارای غنا و پشتوانه هویتی دارد که با تغییر دولت‌ها و حکومت‌ها هیچ‌گاه از بین نرفت و خودش را با هر دوره خاص تطبیق داد.ماهفروزی تصریح کرد: ممکن است اشعار در دوران مختلف، متفاوت شده باشد ولی اصول و شالوده اصلی کار تغییرات اساسی نداشته است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر در استان‌هایی همانند مازندران، گیلان و سمنان بیشترین نوروزخوانی انجام می‌شود، افزود: به این صورت که نوروزخوانان دو نفر هستند یک‌ نفر موسیقی اجرا می‌کند و نفر دوم ترانه‌های مرتبط با بهار را می‌خواند و آمدن فصل جدید را با نگاه به زیبایی‌های طبیعت بشارت می‌دهد.
کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری مازندران اظهار کرد: حرکت نوروزخوانان که تقریبا یک ماه بعد از جشن سده شروع می‌شود و در میانه‌های اسفند انجام می‌شود، به‌صورتی که از دوران تاریکی، ظلمات و سردی به سمت روشنایی، پاکی و تغییرات اساسی و بنیادین همگام یا طبیعت رهایی پیدا می‌کنند.
ماهفروزی یادآور شد: به نظر می‌رسد نوروزخوانی در تمام نقاط تحت نفوذ ایران فرهنگی وجود داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سبک موسیقیایی خاص همیشه نگاه تغییر بیان می‌کند و در همین زمان زنان خانه‌دار آرام آرام شروع به خانه تکانی و تمیز کردن خانه و تمیز کردن مکان‌های متبرکه اقدام می‌کنند تا آمدن بهار را نوید دهند.
کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری مازندران اظهار کرد: آنچه که امروز به‌عنوان آفت می‌توان در این حوزه این سبک سنتی هویتی نام برد شهرنشینی و مدرنیته شدن بدون هویت است؛ به این معنا که اصالت‌های اصلی که شالوده فرهنگ و تمدن را می‌سازد آرام آرام حذف شود و موارد وارداتی و عاریه پذیرفته و با خود همراه کنیم.
ماهفروزی هشدار داد: اگر دولت‌ها هوشمندانه عمل نکنند در جغرافیای سرزمینی ایران فرهنگی، فرهنگ‌های وارداتی که در جایگاه کشور خودشان دارای اصالت هستند، ازجمله جشن هالووین و سایر که جای فرهنگ‌های اصیل مناطق دیگر را می‌گیرند.
وی یادآور شد: البته این مهم قدرت رسانه‌ای و تاثیرگذاری آن را نشان می‌دهد؛ چراکه این جشن‌ها در زیستگاه بومی خودشان کمرنگی شده و آرام آرام هویت خود را از دست می‌دهند و خاموش می‌شوند.
کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نوروز فصل تغییر و یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های ایرانی است، اضافه کرد: اگر نوروز را همانند کوه بلند مثل دماوند ببینیم بقیه جشن‌ها ازجمله دماوند، تیرگان، مهرگان، شب یلدا، جشن سده و چهارشنبه‌سوری و سایر همانند سلسله جبال هستند.
ماهفروزی با اعلام اینکه جشن‌های ایرانی ترکیبی از ناهمواری‌های کوچک و بزرگ هستند و هر کدام در جای خود اثربخشی خاصی دارند، بیان کرد: امیدواریم دولت‌ها به ظرفیت فرهنگی و اجتماعی این جشن‌ها توجه کنند؛ چراکه این جشن‌ها آسیب‌ها را کمتر کرده و وفاق فرهنگی را افزایش می‌دهد.
وی گفت: جشن‌ها فرصت مهم اقتصادی برای سفرهای داخلی محسوب می‌شوند، در شهرها به‌صورت نمادین و با کج‌سلیقگی فراوانی اجرا می‌شود ولی در برخی از روستاها آمدن بهار را نوید می‌دهند و آرزوی خوبی برای صاحب‌ خانه‌ها دارند.