ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پوتین رئیس جمهور روسیه بالاخره باهم دیدار کردند. علی رغم تاکید بر اختلاف نظرها از تلاش برای نزدیکتر شدن دیدگاه دو کشور سخن گفتند

شرق پرس: رئیس جمهور آمریکا دیدار خود با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را که بیش از دو ساعت به طول انجامید، یک شروع خیلی خوب برای همه توصیف کرد.

آسوشیتدپرس نوشت؛ دیدار خصوصی ترامپ و پوتین در هلسینکی بیش از دو ساعت به طول انجامیده و فقط شامل این دو رهبر و مترجمین آن ها بوده است.

پوتین در نشست خبری مشترک با ترامپ گفت:  ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته ای خود را به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح امیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند.

پوتین گفت: سوریه می تواند توسط روسیه و آمریکا به صلح برسد و این تجریه جهانی خوبی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد می توان ایران را در سوریه بیشتر کنترل کرد و سوریه نیز به اسرائیل امنیتش را تصمین دهد.

رئیس جمهور روسیه گفت :درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا با آقای ترامپ صحبت و تاکید کردم که کشورم به هیچ وجه در امور داخلی آمریکا یا هیچ کشور دیگری دخالت نمی‌کند.

وی افزود؛ به آمریکا پیشنهاد دادم که برای مقابله با تهدیدات سایبری کارگروه‌های مشترکی بین دوکشور تشکیل شود.

 

ترامپ نیز  در کنفرانس مشترک با پوتین گفت :رابطه ما با روسیه هیچ گاه تا این اندازه بد نبوده است اما این وضعیت از چهار ساعت پیش تغییر کرد.
رئیس جمهور آمریکا افزود؛ ایران نباید از کارزار موفق ما در ریشه کن کردن داعش در سوریه سوءاستفاده کند.

ترامپ در سخنان خود در نشست مشترک با پوتین گفت:اختلاف نظرها میان دو کشور آشکار است و  تلاش می‌کنیم که راه حلی برای همکاری در زمینه‌های مختلف پیدا کنیم.

وی اظهار داشت؛ دو کشور حتی در زمان جنگ سرد هم ارتباط خود را به نحوی حفظ کردند اما اکنون به بدترین حالت خود رسیده است.

او گفت این حالت از چهار ساعت پیش (زمان مذاکره دو رهبر) تغییر کرده است .

پس از گفتگوهای خصوصی، ترامپ و پوتین به همراه مشاوران ارشد خود در یک ناهار رسمی شرکت کردند. این جلسه با حضور وزیر خارجه آمریکا مایک پامپئو، سفیر آمریکا در مسکو و دیگر دستیاران ارشد ترامپ برگزار شده است.

پیش از شروع دیدارهای دوشنبه در فنلاند، ترامپ گفته بود: «من واقعا فکر می‌کنم جهان از ما می‌خواهد کنار هم باشیم. ما دو قدرت هسته‌ای بزرگ هستیم. ما ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار داریم‎.»

در دیدار ترامپ و پوتین چه گذشت ؟