پاکستان در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه های گروه تروریستی جیش العدل در بلوچستان پاکستان، اعلام کرد؛ سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت به پاکستان ندارد

شرق پرس : حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع گروهک تروریستی جیش الظلم در استان بلوچستان پاکستان، با واکنش تند دولت پاکستان مواجه شد و منجر به ایجاد تنش در روابط تهران و اسلام آباد شده است.

اسلام‌آباد در واکنش به حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های گروه جیش‌الظلم در داخل خاک پاکستان اعلام کرد که سفیر تهران در این کشور که اینک در ایران است، فعلاً اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را نخواهد داشت.

ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی همچنین گفت که کشورش سفیر خود را از تهران فرا خوانده است.

پاکستان همچنین اعلام کرده که همه دیدارهای عالیرتبه میان دو کشور را به حالت «تعلیق» درآورده است.

پیشتر اسلام‌آباد در بیانیه‌ای شدیداللحنی با محکوم کردن اقدام ایران در حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان، آن را «نقض حریم هوایی» خود توصیف کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود.

وزارت خارجه پاکستان در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه در بیانیه‌ای هشدار داده بود که نقض حریم هوایی پاکستان «کاملا غیرقابل قبول» بوده و می‌تواند «عواقب جدی» به دنبال داشته باشد. بر اساس اعلام وزارت خارجه پاکستان، در جریان حمله ایران، دو کودک کشته شده‌اند.

پاکستان در بیانیه خود بدون اشاره به محل فرود موشک‌ها و ماهیت نقض حریم هوایی این کشور، خبر داد که با احضار رئیس نمایندگی ایران در اسلام‌آباد به وزارت خارجه، اعتراض خود را به تهران اعلام کرده است.

چین خواستار «خویشتنداری» پاکستان و ایران شد

در همین حال، چین از پاکستان و ایران خواست که «خویشتنداری» نشان داده و از اقداماتی که باعث «افزایش تنش» می‌شود، خودداری کنند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن ایران و پاکستان را همسایگان نزدیک و دو کشور مهم اسلامی می‌داند، از دو کشور خواست که برای حفظ صلح و ثبات با هم کار کنند.

طبق گزارش رسانه های پاکستانی، چین از پاکستان خواسته که به حملات ایران پاسخ ندهد و جلوی تشدید تنش جدید در منطقه را بگیرد.

واکنش وزیر دفاع به تهدید نیروهای مسلح پاکستان

وزیر دفاع کشورمان در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: به هر تجاوزی عکس‌العمل سخت و قاطع نشان خواهیم داد.

اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۲۷ دی ماه در اجلاس داووس و در گفت‌وگویی با فرید زکریا عنوان کرد:  هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبوده‌اند. گروهی موسوم به جیش العدل که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش هایی از مناطق پاکستان در استان بلوچستان پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درباره آن با مقامات عالیرتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفت‌‌وگو کردیم، عملیات‌هایی را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند از جمله در پاسگاه راسک و نیروهای انتظامی ما را به شهادت رساندند. پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در داخل خاک پاکستان است.

وزیر خارجه افزود: قبل از این گفت‌وگو با همتایم وزیر خارجه پاکستان در این باره گفت‌وگو کردم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و همچنین به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم، تصریح کرد: اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

وزیر خارجه بیان کرد: اقدامی که انجام دادیم در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.