محمدتقی نورزاد از آبگرفتگی و خسارت سیل به ۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری بهشهر خبر داد. به گزارش شرق پرس، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان که با حضور علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه، و […]

 

سیل بهشهر

 

 محمدتقی نورزاد از آبگرفتگی و خسارت سیل به ۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری بهشهر خبر داد.

به گزارش شرق پرس، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان که با حضور علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران، احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه، و اعضای ستاد بحران برگزار شد، توضیحاتی درباره آمار نخست و علت خسارت‌ها ارائه داد.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ واحد مسکونی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده که این واحدها در منطقه فراش محله «کوه‌خیل» قرار دارند.

فرماندار بهشهر از خسارت به تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: ‌از امروز ‌مسئولان ذی‌ربط استانی و شهرستانی به ارزیابی خسارت‌ها می‌پردازند.

نماینده دولت در بهشهر، یکی از دلایل سیل روز گذشته در این شهرستان را نداشتن سد سرشاخه‌گیر در رودخانه فصلی «برزو» اعلام کرد و گفت: بارها به منابع طبیعی گفتیم که سد سرشاخه‌گیر در برزو باید همانند رودخانه «بزپل» زده شود، اما در این زمینه سهل‌انگاری شد.

وی با بیان اینکه ظاهراً اراده‌ای در منابع طبیعی نیست، اظهار داشت: این اداره‌کل باید به ما قول بدهد که در نخستین فرصت پس از تکمیل مطالعات، نسبت به احداث سرشاخه‌گیر در برزو اقدام کند.

نورزاد با اشاره به خسارت‌های سیل در سه سال گذشته، گفت: در سال ۹۱، ۶۰ میلیارد و در سال گذشته، ۲۰ میلیارد خسارت داشتیم، الان هم خسارت میلیاردی داریم، با مشکلاتی که دولت با آن مواجه است ما نمی‌توانیم خسارت مردم را تامین کنیم، منابع طبیعی و آبخیزداری باید این موضوع را جدی بگیرد، نمی‌شود که با هر بارانی چوب و درخت در شهر سرازیر شو‌د.

وی تاکید کرد: بعد از برزو، اولویت احداث سد سرشاخه‌گیر با رودخانه «پلنگ‌خیل» است.

در این جلسه، علی نبییان معاون عمرانی استاندار مازندران طی تماس تلفنی با برخی شهرداران مازندران از آن‌ها درخواست ارسال لجن‌کش را داشت که در نتیجه مقرر شد این تجهیزات با سرعت در اختیار شهرداری بهشهر قرار بگیرد.

وی همچنین از بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد خواست؛ با توجه به اینکه برخی از مالکان خسارت‌دیده، سال قبل تسهیلاتی بابت سیل دریافت کرده بودند اکنون به آنها استمهال داده شود و علاوه بر آن، از امروز‌ بهزیستی و کمیته امداد، در حد بضاعت نسبت به رفع مشکلات خسارت‌دیدگان اقدام کنند.

 سپاه پاسداران هم تاکنون حدود ۱۳۰ نیروی خود را در مناطق خسارت‌دیده ساماندهی کرده است، نیروی انتظامی هم نیروهای خود را بیشتر در منطقه « کوه‌خیل» مستقر کرده تا امنیت آن حفظ شود.

شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات هم دچار خسارت‌هایی شدند که از صبح امروز، کارشناسان و بازرسان، ارزیابی‌های خود را آغاز می‌کنند.

بخشی از اراضی کشاورزی بالادست بهشهر (از رستم کلا تا خلیل‌شهر) هم دچار خسارت شد که به گفته غلام‌رضا قنبری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر، شامل خسارت به اراضی شالیزاری و گندم‌زار است.

 سیل سال ۹۱ در بهشهر، ۶ کشته و حدود ۱۰۰ مصدوم بر جا گذاشت که علت اصلی آن سهل‌انگاری منابع طبیعی در برداشت چوب بوده است.

به گزارش فارس, این حادثه، پس از دو سال، بار دیگر و باوجود اعتبارات میلیاردی که به منابع طبیعی اختصاص یافت، تا حدودی تکرار شد، با این تفاوت که حداکثر پنج مصدوم داشت.

 

/انتهای خبر