وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت: ما قویا به تحریم‌های اعلامی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعتراض داریم. این اقدام ستیزه‌جویانه تلافی خواهد شد

شرق پرس: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد بر اساس دستور رئیس جمهوری، وزیران دادگستری و کشور ترکیه به دلیل آزاد نکردن کشیش برانسون تحت تحریم قرار گرفتند.

سارا هاکابی سندرز در نشست خبری خود و به دنبال تهدید دونالد ترامپ که در صورت آزاد نشدن کشیش برانسون آمریکایی که اکنون در حصر خانگی در ترکیه قرار دارد، ترکیه تحت تحریم قرار می گیرد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ترکیه برای آزادی کشیش اندرو برانسون که برای انجام اقدام نادرست وی هیچ شواهدی وجود ندارد، کاری انجام نداده است.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه معتقدیم برانسون قربانی بی عدالتی و بی انصافی دولت ترکیه شده است، ادامه داد: بنا به دستور رئیس جمهوری، وزارت خزانه داری آمریکا دو وزیر دادگستری و کشور ترکیه را که نقش کلیدی در دستگیری و بازداشت این کشیش داشته اند، تحت تحریم قرار می دهد.

سندرز تأکید کرد: هر گونه اموال و یا منافع مربوط به این دو نفر در حوزه صلاحیت آمریکا مسدود شده است و آمریکا به طور کلی انجام هرگونه معامله با این دو نفر را ممنوع اعلام می کند.

وی بیان جزئیات بیشتر را به وزارت خزانه داری آمریکا محول کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به حکم دادگاه ترکیه درباره ادامه بازداشت این کشیش آمریکایی واکنش نشان داد و تهدید کرد، اگر برانسون به سرعت آزاد نشود، ترکیه را تحریم می کنیم.

واکنش شدید ترکیه به تحریم آمریکا

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه با اعتراض شدید به این تصمیم آمریکا اعلام کرد، آنکارا نیز به همان شیوه و بدون هیچ تأخیری تحریم‌های آمریکا علیه دو وزیر خود را پاسخ خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاووش ‌اوغلو با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما قویا به تحریم‌های اعلامی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعتراض داریم. این اقدام ستیزه‌جویانه که منفعتی برای هیچ کسی ندارد، به همان شکل و بدون تأخیر تلافی خواهد شد».

وی با بیان اینکه تحریم دو وزیر ترکیه‌ای توسط آمریکا با مفاهیم قانون و عدالت همخوانی ندارد، افزود: این اقدام را «مداخله توهین‌آمیز» در دستگاه قضایی ترکیه می‌دانند و به اقدام سازنده برای حل مشکلات دوجانبه صدمه می‌زند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در صفحه شخصی توئیتر خود دولت آمریکا را تهدید کرد، یا هر چه زودتر این اقدام نادرست را اصلاح کنند یا پاسخ آن را دریافت خواهند کرد.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در واکنش به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفت، ترکیه نه از تحریم‌های آمریکا می‌ترسد و نه آنها را می‌پذیرد.

آکار در توئیتر خود نوشت: «وزیران دادگستری و کشور ترکیه که هیچ، اقدام علیه حتی یک درخت در مرز ما، اقدام علیه تمام جمهوری ترکیه است. ما این را نمی‌پذیریم و ترسی نداریم»./تابناک