اهمیت اقتصادی بندرامیرآباد بهشهر موجب شد سودجویان و چهره های پولدار برای خرید زمین های کشاورزی این روستا هجوم بیاورند که سبب ایجاد مشکلاتی برای بومیان شده است ...

شرق پرس : با توجه به اعلام خبر تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در استان مازندران به منطقه آزاد، دلالان محلی شروع به تاراج زمین‌های کشاورزی منطقه کرده‌اند و به قیمت ارزان زمین‌ها را از چنگ کشاورزان در آورده اند.

به گزارش شمال نیوز، براساس این گزارش مردمی، از یکسال گذشته، قیمت زمین مسکونی در روستای امیرآباد از توابع شهرستان بهشهر و در چهار کیلومتری بندر امیرآباد از متری ۱۰۰ هزار تومان به متری ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرده و این افزایش در نقاط بهتر با افزایش بیشتری هم همراه بوده است.

بماند که حتی فوتبالیست ها و افراد سرشناس کشوری هم به‌صورت هکتاری در این منطقه اقدام به خرید کردند.

نارضایتی از قیمت زمین و مسکن از مطالبات به حق مردم و از جمله جوانان در منطقه بندر امیرآباد و روستاهای اطراف است و باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش مشکلات در این بخش اقدام کرد.

برای دانستن چرایی این موضوع و وجود دلالان در منطقه به سراغ اهالی بومی منطقه و دست‌اندرکاران و اعضای شورا در منطقه زاغمرز و اطراف بندر امیرآباد و رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بهشهر رفتیم و یکی از اعضای شورای اسلامی منطقه زاغمرز در حاشیه بندر امیرآباد که به‌واسطه اراضی بالای کشاورزی و مسکونی مورد توجه افراد غیربومی برای خرید املاک و اراضی است؛ در مورد وجود دلالان در منطقه گفت: تقاضای خرید ملک در حاشیه بندر امیرآباد افزایش یافته است؛ اما بومیان اجازه نمی‌دهند، دلالان جولان دهند.

اجازه دلالی زمین‌های اطراف بندر امیرآباد نمی‌دهیم

جمال ابوطالبی در گفت‌وگو با فارس افزود: در سال‌های اخیر تقاضا برای خرید ملک و زمین کشاورزی در منطقه افزایش رفته است و اکثر افراد هم از افراد غیربومی هستند، اما اجازه چنین کاری را به افراد نمی‌دهیم.

وی با اعلام اینکه طرفیت بندر امیرآباد و در ادامه منطقه آزاد تجاری بسیار بالاست و در توسعه منطقه اثرات بسیار مهمی خواهد داشت و انتظار است که بومیان منطقه با دوراندیشی در این راستا وارد شده و در راستای خرید و فروش املام اقدام کنند.

ابوطالبی با تأکید بر اینکه باید تمهیدات ویژه‌ای از سوی مسؤولان اندیشیده شود، تا مردم متضرر نشوند، اظهار کرد: مردم نباید به بهانه فروش اراضی، همه داشته‌های خود را بر باد دهند و زمینه‌ساز حضور دلالان و زمین‌خواران در منطقه شوند.

وی گفت: باید مردم منطقه از امتیازات توسعه‌ای بندر امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی و در آینده از امتیازات منطقه آزاد بهره‌مند شوند، تا شاهد توسعه همه جانبه باشیم.

اجازه ندهیم افراد غیربومی و سودجو برای ما تعیین تکلیف کنند

امیری یکی از اهالی روستای امیرآباد بهشهر است که با اعلام اینکه تقاضای خرید املاک و اراضی از سال‌ها پیش قوت گرفته است، خاطر نشان کرد: نباید اجازه ‌دهیم افراد غیربومی و سودجو برای ما تعیین تکلیف کنند و خرید و فروش املاک ما را در اختیار بگیرند.

وی با تایید حضور فوتبالیست‌ها و افراد سرشناس کشوری برای خرید زمین در منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: یکی از فوتبالیست‌های مطرح کشور برای کار اقتصادی در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری کرده و به‌واسطه آن اراضی را به‌واسطه کار اقتصادی در اختیار گرفته و اگر  به واسطه کار اقتصادی وارد منطقه شده است؛ اما باید با دوراندیشی از حضور غیر بومیان در منطقه و خرید و فروش املاک با قیمت‌های بالا و غیرقابل باور اجتناب شود.

امیری گفت: سالیان سال است که در مسیر تردد تریلی‌ها، کامیون‌ها و تریلرهای بندر امیرآباد هستیم و شایسته نیست در شرایط فعلی که زمزمه تبدیل شدن به منطقه آزاد شنیده می‌شود؛ روستاییان نادیده گرفته شوند و باید ضمن فراهم کردن شرایطی ویژه برای اشتغال بومیان منطقه، حق و حقوق‌شان محفوظ بماند.

فروش زمین به افراد غیربومی و فروش مجدد به افراد بومی صحت ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بهشهر هم با اشاره به زمزمه‌هایی راجع به خرید و فروش ملک و زمین در حاشیه بندر امیرآباد بهشهر خاطر نشان کرد: این موضوع در روزهای اخیر قوت گرفته است و به همین دلیل جلسه‌ای با حضور فرماندار، بخشدار مرکزی و دادستان و نمایندگانی از چهار قلعه و حاشیه بندر امیرآباد دعوت شده و زیان و ضررهای فروش ملک و زمین به افراد غیربومی هشدار داده شد.

سید ابوالقاسم موسوی‌پور با اعلام اینکه در جلسه برگزار شده اعلام شد که املاک و زمین به افراد غریبه و غیربومی فروخته نشود؛ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: با توجه به زمزمه‌های تبدیل منطقه اقتصادی بندرامیرآباد به منطقه آزاد خرید و فروش ملک و زمین در منطقه قوت گرفته است و این روزها با فروکش کردن تب و تاب منطقه آزاد شدن هم شاهد فروکش کردن این خرید و فروش‌ها هستیم اما باید هوشیار باشیم و توجه شود که ملک به غریبه فروخته نشود.

وی گفت: جوانان بومی ما امروز در خانه پدری خود سکونت دارند و با ازدواج و تشکیل زندگی خواه ناخواه نیازمند زمین و ملک هستند و لذا باید با دوراندیشی زمین‌ها برای فرزندان نگه داشته شود و با توجه به تب و تاب قیمت‌های بازار، گرفتار فروش زمین به دلالان نشویم.

موسوی‌پور با بیان اینکه فروش زمین به افراد غیربومی و فروش مجدد به افراد بومی صحت ندارد و چنین گزارشی تاکنون اعلام نشده است؛ افزود: با توجه به اینکه افراد غیربومی از تهران، مشهد و شهرهای بزرگ و حتی برخی از فوتبالیست‌ها در منطقه و بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ زمین‌هایی از افراد بومی برای این امر و ساخت هتل و رستوران خریداری شده است که محدود به زمان خاص بوده است و در حال حاضر چنین گزارشی از سوی مشاوران املاک منطقه گزارش و ثبت نشده است.فارس

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بهشهر همچنین اظهار کرد: در مواقعی هم ممکن است افرادی از کشورها و یا استان‌های دیگر املاک و اراضی را به نام افراد بومی برای خود خریداری کرده باشند که چون در املاک ثبت نشده است؛ گزارش و آماری در این بخش ندارند.

موسوی‌پور گفت: دادستان بهشهر هم شخصا” پیگیر خرید و فروش املاک غیرقانونی و تفکیک اراضی و کوچک کردن آن است و از تغییر کاربری هم توسط جهاد کشاورزی جلوگیری می‌شود و لذا توصیه می‌شود که افراد خرید و فروش املاک و اراضی را از مجرای قانونی و در بین افراد بومی منطقه انجام دهند تا دچار خسران و ضرر در آینده نشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فارس