نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خصمانه نفتکش ایرانی را با ادعای اینکه حامل نفت برای سوریه بوده است با بهانه تحریم سوریه توقیف کرده است

به گزارش شرق پرس به نقل از رویترز، دولت جبل‌الطارق در بیانیه‌ای مدعی شد: تفنگداران نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است مقصد نفتکش گریس ۱، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

رئیس منطقه جبل الطارق در این خصوص مدعی شد که نفت کش مذکور مظنون به حمل نفت خام برای سوریه بود که امروز توقیف شد.

این اقدام خصمانه نظامیان انگلیسی در ساعات اولیه امروز پنجنشبه توسط پلیس جبل الطارق و نهادهای گمرکی و با کمک نیروی دریای انگلیس صورت گرفته است.

دولت جبل الطارق نیز در بیانیه‌ای مدعی است که براساس شواهد، نفتکش «گرِیس-١» (Grace 1) حامل نفت ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است.

اسپانیا: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش به درخواست آمریکا بود

وزیر خارجه موقت اسپانیا در واکنش به توقیف یک نفتکش در جبل‌الطارق اعلام کرد: این اقدام انگلیس به درخواست آمریکا بود.
این در حالیست که اسپانیا آب های پیرامونی جبل الطارق را متعلق به انگلیس نمی داند.

واکنش نخست وزیر انگلیس به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق

سخنگوی نخست وزیر مستعفی انگلیس در خصوص توقیف نفتکش ایرانی گفت که توقیف این نفتکش پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریم های اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است و مقامات جبل الطارق که در توقیف موفقیت آمیز عملیات صبح امروز دست داشتند را تحسین می کنیم.

بر اساس اعلام یورونیوز، بهانه این اقدام نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه عنوان شده است.

گفتنی است، سوریه از اوایل مبارزه با تروریست های مصنوع محور غربی- عبری- عربی به بهانه های واهی تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارد.

احضار سفیر انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس، سفیر این کشور به وزارت خارجه احضار شد.