فرزانه با اشاره به اقدامات غیرمجاز در اطراف باغ جهانی عباس آباد بهشهر گفت: ادامه این روند منجر به دریافت کارت زرد و خارج شدن از فهرست جهانی خواهد شد

به گزارش شرق پرس سیف الله فرزانه در نشست علمی بومگردی با اشاره به ثبت جهانی باغ تاریخی عباس آباد گفت: اگر اقدامات غیرمجاز در این منطقه ادامه یابد منجر به دریافت کارت زرد و خارج شدن از فهرست جهانی خواهد شد و این بزرگترین خطر به شمار می رود.

فرزانه با بیان اینکه بومگردی در حال علمی شدن است اظهار داشت: بازشاهد یک بهم ریختگی در آن هستیم و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه گردشگری در مازندران عجین شده است گفت: مقصد بیش از ۸۰ درصد مسافران و گردشگران، برای دیدن دریا، ساحل و جنگل به استان سفر می کنند.

وی از ابلاغ طرح آمایش سرزمینی مازندران طی دو سال قبل خبر داد و با بیان اینکه این طرح به پروژه تبدیل نشده است گفت: ما به دنبال طرح جامع گردشگری در استان هستیم و برای آن از دانشگاه کمک می خواهیم.

فرزانه با اظهار اینکه بومگردی عشق می خواهد عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در واحدهای اقامتی و پذیرایی مازندران ۴۰۲ میلیارد تومان است و قابل قیاس با سرمایه گذاری در واحدهای بومگردی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه بومگردی باید تقویت شود گفت: حفظ سبک و فرهنگ بومی با بومگردی تقویت می شود و با یک اسب و چند گوسفند درآمد ایجاد نمی شود و باید عشق و علاقه باشد.

وی با اظهار اینکه اگر همکاری دستگاه های دیگر نباشد در توسعه بومگردی مشکل خواهیم داشت افزود: ما متولی ساماندهی سواحل نیستیم و همه دستگاه ها باید در این بخش کمک کنند.

فرزانه خواهان تدوین مدیریت یکپارچه در استان شد و گفت: در گردشگری دریایی، سازمان بنادر، شیلات، محیط زیست و گردشگری باید تعامل داشته باشند و این مسئله در بومگردی نیز باید تدوین شود.

وی با بیان اینکه نمی توانیم با ظرفیت محلی، ظرفیت جهانی را زیرسئوال بریم ادامه داد: محدودیت، معنویت و معذوریت یک ظرفیت است و باید از آن بهره برد.

فرزانه با بیان اینکه چشمه سورت نیز ظرفیت جهانی است تصریح کرد: ارزیابی زیست محیطی، دبی آب آن و مالکیت عرصه با دستگاه های دیگر است و باید از ظرفیت ها بهره برد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه گردشگری در مازندران یک فرصت به شمار می رود تصریح کرد: تصویب طرح آمایش سرزمینی، کار دستگاه ها و سازمان ها را مشخص می کند.

  • منبع خبر : مهر