بندر امیرآباد در شرق مازندران بعنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

شرق پرس : رونق صادرات غیر نفتی یکی از سیاست های دولت سیزدهم است که در ۲ سال اخیر افزایش صادرات از بنادر مازندران به خصوص بندر امیر آباد با سرمایه گذاری های ارزشمند در دستور کار قرار گرفت.

بندر امیر آباد از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می شود که به عنوان دروازه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر به شمار می آید.

چراکه همسایگان شمالی ما خواهان رونق صادرات ایران به خصوص محصولات مازندران از این بندر به کشورهای خود هستند. وزیر راه و شهرسازی که در ۳۰ شهریور ماه از این بندر راهبردی بازدیدکرد به ضرورت افزایش صادرات در بندر امیر آباد بهشهر به ۱۰ میلیون تن تاکید داشت که اکنون با فراهم سازی زیر ساخت های لازم این مهم انجام شد.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیر آبادی سرمایه گذاری زیر ساختی مهمی انجام داده است. و از طرف دیگر طرح های زیر ساختی مهم دیگری را در این بندر بزودی آغاز خواهد کرد.

احداث پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی، احداث مخازن روعن خوراکی با ظرفیت ۱۶ هزارتنی و سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی، احداث محوطه کانتینری به طرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایه گذاری حدود چهارده هزارو ۸۰۰ میلیارد ریالی، احداث مخازن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن و سرمایه گذاری حدود ۴۷۰ میلیار ریالی، احداث کارخانه تصفیه روغن و بسته بندی با سرمایه گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت و… با سرمایه گذاری حدود۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرح های مهم زیر ساختی است که دولت سیزدهم بزودی عملیات اجرایی آن را در این بندر اغاز خواهد کرد.

از طرف دیگر بسترسازی توسعه پایدار با رفع موانع صادرات به عنوان موتور متحرک چرخه اقتصاد می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه هر چه بیشتر نقش آفرینی داشته باشد.
یکی از ارکان مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه‌ای به آن شده، صادرات بوده و اقتصاد وقتی رونق می‌گیرد که تولید بر صادرات متکی باشد، از طرف دیگر تأکید بر برون‌گرایی همراه با درون‌زایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.

مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

ظرفیت ۱۰ میلیون تنی

در این پیوند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران بیان داشت: با تدابیر و سیاستگذاری استاندار مازندران در خصوص تحقق کریدور شمال و جنوب و پیگیریهای حوزه معاونت اقتصادی استانداری مازندران مبنی بر توسعه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ظرفیت تجارت در بندر امیرآباد ازحدود هفت میلیون تن به ۱۰ میلیون تن افزایش یافت.

حسن خیریانپور ادامه داد: برای افزایش ظرفیت تبادلات تجاری در این بندر طرح های توسعه زیرساختی و ترانزیت در این بندر بزودی با تلاش مدیر کل بندر امیر آباد آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: احداث پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی، احداث مخازن روعن خوراکی با ظرفیت ۱۶ هزارتنی وسرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی، احداث محوطه کانتینری به طرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایه گذاری حدود چهارده هزارو ۸۰۰ میلیارد ریالی ، احداث مخازن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن و سرمایه گذاری حدود ۴۷۰ میلیار ریالی، احداث کارخانه تصفیه روعن و بسته بندی با سرمایه گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت و… با سرمایه گذاری حدود۱۳ ۰هزار میلیارد ریالی از جمله طرح های مهم زیر ساختی است که بزودی عملیات اجرایی آن اغاز خواهد شد.

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.