نخستین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (Inotex 2014) به عنوان بزرگترین رویداد علمی و فناوری کشور روز جمعه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری و جمعی از مسوولان کشور و 120 شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

 

به گزارش شرق پرس, نخستین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (Inotex 2014) به عنوان بزرگترین رویداد علمی و فناوری کشور روز جمعه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری و جمعی از مسوولان کشور و ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

 

 

برپایی چنین نمایشگاهی باعث شد تا خبرنگار گروه دانش خبرگزاری دانا (دانا خبر) گزارشی پیرامون مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه ترتیب دهد که در ادامه می خوانید.

 

مدیریتی هوشمند برای ساختمان

سیستم هوشمند ساختمان یک شبکه متمرکز و برنامه پذیر برای مدیریت و نظارت یکپارچه سیستم های امنیت ، کنترل روشنایی، تهویه مطبوع، سیستم های رفاهی و تردد ساختمان است. مهرسان انرژی یکی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه است که در این زمینه فعالیت می کند.

 

 

علیرضا صالح پور، مدیر توسعه شرکت مهرسان انرژی در خصوص این سیستم گفت: این نوع سیستم ها را می توان از ساختمان های کوچک مسکونی تا ساختمان های بزرگ، ویلایی و اداری مورد استفاده قرار داد.

 

 

وی افزود: وظایف این سیستم های هوشمند ساختمانی، مدیریت و صرفه جویی در مصرف همه انرژی ها شامل سرمایش و گرمایش، مصرف برق و گاز و تامین امنیت ساختمان مانند نشت گاز، اعلام اطفای حریق و سرقت است. به عنوان مثال اگر نشتی گاز در ساختمان صورت بگیرد، سنسورهای حساس به این گاز به وسیله شماره تلفن تعریف شده با تماس یا دادن پیام هشدار این موضوع را اطلاع رسانی می کنند.

 

 

وی اظهار داشت: همچنین زمانی که شخص از برنامه خروج چند روزه از منزل استفاده می کند این سیستم به طور اتوماتیک شیرهای گاز ورودی ساختمان را قطع می کند.سیستم های حرارتی و برودتی نیز خاموش و پیش بینی های دیگر اجرا می شود.

 

 

وی یادآور شد: همچنین وقتی هیچکس در خانه نیست می توان نمایش حضور در خانه را اجرا کرد و سر ساعت معین چراغ روشن شود. در ضمن این خانه به گونه ای طراحی شده است که وقتی میزان آلاینده های پارکینگ افزایش یابد سنسورها این آلاینده ها را تشخیص و با رسیدن به حد غیر مجاز سیستم تهویه را فعال کنند.

 

 

وی گفت: پرده های این خانه هم به صورت هوشمند عمل می کنند و هنگام طلوع خورشید پرده باز و تمام چراغ های آن محوطه خاموش می شوند.

 

کارتی هوشمند برای تشخیص هویت

کارت هوشمند بیومتریک با سه مولفه عنبیه چشم، تصویر چهره و اثر انگشت از جدیدترین دستاوردهایی است که توسط محققان کشورمان طراحی و ساخته شده است.

 

 

محمد رضا نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک و یکی از مجریان این طرح در شرکت دانش بنیان رایابین در خصوص این کارت گفت: هر سه مولفه اثر انگشت، عنبیه چشم و تصویر چهره این کارت توسط یک رایانه یا نرم افزار مدیریتی داخل یک چیپ الکتریکی برای تشخیص هویت افراد قرار گرفته است.

 

 

وی افزود: این فناوری بومی نه تنها در مساله امنیتی و نظامی بلکه در مسایل اجتماعی و عمومی هم کاربرد دارد؛ پاسپورت بیومتریک، کارت ملی هوشمند، کارت های بیمه و سلامت، بانکی، گواهینامه، پایان خدمت، سیستم کنترل تردد خاص، کارت های شناسایی امنیتی برای ارگان های بزرگ از جمله موارد قابل استفاده این کارت است.

 

 

وی این کارت  را مطابق با استانداردهای جهانی و داخلی برشمرد و گفت: هم اکنون یکی از بانک ها با شرکت ما در خصوص شعبه وی آی پی سطح تهران صحبت کرده است تا افراد با این کارت بتوانند به جای ۲۰۰ هزار تومان، چند میلیون تومان پول نقدی برداشت کنند. فقط کافی است فرد، شماره حساب خود را وارد دستگاه کند. دستگاه پس از شناسایی اثر انگشت، عنبیه چشم مقدار پول مورد نیاز فرد را در اختیارش قرار می دهد.

 

ساخت نانو حسگر برای اندازه گیری آنلاین آلاینده ها

ساخت نانو حسگر برای اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی هم از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه است.

 

 

سعید اصلانی، یکی از مجریان این طرح از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم در خصوص این نانو حسگر گفت: این دستگاه وسیله ای برای تشخیص و اندازه گیری انواع مواد در حالت مایع و گاز درحد یک نانو گرم است.

 

 

وی افزود: از این تکنولوژی می توان برای تشخیص و اندازه گیری گازهای مختلف، مواد شیمیایی، ذرات معلق و آلاینده های زیست محیطی به صورت آنلاین و انجام کارهای تحقیقاتی مانند اندازه گیری DNA و پروتئین استفاده کرد.

 

 

وی گفت: امروزه برای شناسایی گازهای آلاینده از تجهیزات تشخیص آلاینده های زیست محیطی استفاده می شود که قیمت آنها بسیار بالاست اما می توان این فناوری داخلی را تنها با ۳۰ میلیون تومان (یک دهم هزینه نمونه مشابه خارجی) جایگزین حسگرهای بسیار گران قیمت خارجی کرد.

 

تولید یک مگاوات برق با ساخت توربوژنراتور ایرانی

تولید یک مگاوات برق برای تامین نیاز پالایشگاه ها، پتروشیمی، سکوهای نفتی و ایستگاه های تقویت فشار از دیگر دستاوردهای عرضه شده این نمایشگاه است.

 

 

احسان مفرد، کارشناس ارشد هوافضا و یکی از اعضای شرکت ایتکو (توربین توان گستر ایرانیان) در خصوص این طرح گفت: یکی از کاربردهای توربین های گازی در صنعت هوایی مانند موتور هواپیماست. این موتور می تواند توان لازم برای حرکت هواپیما را فراهم کند.

 

 

وی افزود: ما با همکاری شرکت سمت (ساخت موتورهای توربینی) توانستیم برای اولین بار در کشور موتور هواپیمای ملی ایران۱۴۰ را بسازیم. از دیگر کاربردهای عمده این موتور، استفاده از کاربری توربو شفت در ناوگان هلیکوپتری است. همچنین می توان از این موتور برای پکلیج توربو ژنراتور یعنی تولید برق و کاربردهای زمینی دیگر استفاده کرد.

 

 

وی اظهار داشت: موتور این توربو ژنراتوری که ما اولین بار در بازار عرضه کرده ایم، می تواند یک مگاوات برق تولید کند. این دستگاه می تواند برق پالایشگاه ها، پتروشیمی، سکوهای نفتی، ایستگاه های تقویت فشار را تامین کند. در ضمن می توان از گازهای خروجی این توربین گازی استفاده و آب را گرم یا تبدیل به بخار کرد و برای صنایع مختلف و مجمتع های مسکونی به کار برد. در این صورت بازدهی توربین به ۸۰ درصد می رسد.

دانا