از منوچهر متکی گرفته تا علی و مطهری و حتی آقاتهرانی که به فراخور موقعیت و شرایط اکنون با شانا ائتلاف کرده، مدعی ریاست هستند و به نظر نمی‌رسد که رقابت‌های مربوط به ریاست مجلس نیز خیلی ساده باشد...

شرق پرس : این چند روز هم به چشم برهم زدنی گذشته و تکلیف انتخابات مجلس روشن خواهد شد. رقابت‌ها نیز چنانچه انتظار می‌رفت در روزهای آخر جدی شده و فضای سیاسی کشور به شدت انتخاباتی است. رقابت‌های مورد بحث البته این هفته و با روشن شدن نتیجه انتخابات پایان نخواهد گرفت. بدیهی است که مرحله بعدی رویارویی گروه‌های سیاسی، انتخابات هیات رئیسه است و چشم‌ها به کرسی ریاست در بهارستان دوخته خواهد شد .

در یک نگاه کلی البته به نظر می‌رسد که رقابت‌های آتی به اندازه آنچه اکنون در جریان انتخابات شاهدیم، جدی خواهد بود و محمدباقر قالیباف روزهای پراسترسی را پیش رو دارد. نگاهی به لیست‌های موجود و سرلیست‌ها نشان می‌دهد که رئیس فعلی مجلس نمی‌تواند امیدوار باشد که مثل علی لاریجانی چندین سال در راس خانه ملت و بر کرسی ریاست تکیه بزند.

از منوچهر متکی گرفته تا علی و مطهری و حتی آقاتهرانی که به فراخور موقعیت و شرایط اکنون با شانا ائتلاف کرده، مدعی ریاست هستند و به نظر نمی‌رسد که رقابت‌های مربوط به ریاست مجلس نیز خیلی ساده باشد.

برای روشن شدن نتیجه البته باید منتظر و ماند و دید که نتیجه انتخابات مجلس چه می‌شود. اگر مشارکت بالا باشد و اصلاح‌طلبان آنطور که خود می‌گویند از قبل آن شانس بیشتری داشته باشند؛ باید منتظر توفیق لیست «صدای ملت» که رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله هم میهن آن را مصداق «روزنه‌گشایی» و راه عبور افراطی‌گی می‌دانند، بود. در این صورت قطعا علی مطهری که تجربه نایب رئیسی مجلس را هم دارد از رقبای جدی قالیباف خواهد شد.

به فرض اینکه علی مطهری و یارانش در اقلیت مجلس آتی باشند نیز ، نمی‌توان قالیباف را در ریاست مجلس بعدی بی‌رقیب دانست . به ویژه اینکه اصلی‌ترین وموئتلف او یعنی آقاتهرانی در صدر جریانی قرار دارد که پتانسیل جدی برای رویارویی و ورود به فضای افشاگری و تقابل دارد.

گزاره دیگر و البته محتمل نیز پیش افتادن لیست شورای وحدت با سرلیستی متکی است. فهرستی که به باور بسیاری از تحلیلگران به خاطر حواشی کمتر از لیست شورای ائتلاف جدی‌تر گرفته خواهد شد و مورد اقبال بدنه مردمی اصولگرایان است.

سرلیست شورای وحدت منوچهر متکی است که سابقه ای طولانی در جریان اصولگرایی دارد و سال ها وکیل و سفیر و وزیر بوده است و کسی در اصالت اصولگرایی او شک ندارد. او قطعا در جریان رقابت‌های مربوط به انتخاب رئیس مجلس یک گزینه جدی خواهد بود./نامه