نسیمی که امروز از افغانستان می وزد جز خطر تروریست، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر وآشوب های قومیتی و تعصب و تخریب چهره اسلام چیز دیگری نیست

شرق پرس : نباید این جمله تاریخی را فراموش کرد که همیشه دشمن دشمن ما دوست ما نیست!”

با رفتن آمریکایی ها از افغانستان، طالبانی به قدرت رسیده است که هر چقدر هم تطهیر شود پیشینه نسل کشی و شیعه کشی اش پاک نمی شود و آسیب های جبران ناپذیری را برای دولت و ملت ایران بهمراه خواهد داشت که به برخی از آنان اشاره می کنیم:

طالبان مرزهای ایران را با توجه به هم پیمان بودن با گروههای تروریستی چون القاعده و داعش ناامن میکند

بحران مهاجرت افغانها که چندین دهه هست در ایران حل نشده، نه تنها به قوت خود باقی می ماند بلکه ما با سیل عظیمی از مهاجهرین غیرقانونی روبرو خواهیم شد که با فشارهای نظامی و اجتماعی طالبان قطعاً ناگزیر به مهاجرت هستند.

موضوع تجارت پرسود تریاک که همیشه در خاورمیانه با نام افغانستان گره خورده و چنانچه طالبان برای رسیدن به پولهای سریع الوصول نیاز به تجارت با غرب داشته باشد ایران و مرزهای زمینی و آبی آن بهترین گلوگاه این تجارت است که قطعاَ منجر به گسترش مصرف تریاک در خاک کشورمان خواهد شد تا رمینه بسط این تجارت را فراهم نمایند.

همچنین در ایرانِ امروز ما؛ به دلیل تورم و به تبعه آن گرانی افسارگسیخته که منجر به شرایط بد افتصادی شده، قطعا رشد پیدا کردن گروههایی مثل طالبان و هم پیمانان آن، زمینه بروز آشوب هایی را در کشور و مشخصاً در شهرهای مرزی ایران، این طور که پیش بینی می شود، سبب خواهد شد.

با توجه به سکونت اقوام و مذاهب مختلف ایرانی در گلوگاه های مرزی ایران با افغانستان می توان پیش بینی کرد رویکرد تروریستی هم پیمانانِ طالبان به مرزهای ایران کشیده خواهد شد که تمامیت ارزی کشور را تهدید می کند.

النهایه، همسایه و ملت دوست و برادر ما ، ملت افغانستان قرنها با ما دارای مشترکاتِ فرهنگی، تاریخی و از همه مهمتر دارای زبان مشترک است که این سرزمین آبستن تحولات آشوب برانگیزی در سالهای پیش رو خواهد بود.

و از همه مهمتر آنکه به عنوان یک بانوی ایرانی از همین امروز نگران رشد تفکرات التقاطی طالبان به تقسیم انسانها به کافر و مسلمان که اصلا در فرهنگ ایرانی باب نیست، هستم.

ما با اقوام و نژاد و مذاهب مختلف در ایران، تمدنی چند هزارساله داریم اما افسوس می شنویم که حتی زنان مسلمان افغان، بنا به مصوبه طالبان حقِ حضور در مجامع عمومی بدون محارم را ندارند و وای بر روزگارِ زنان غیر مسلمان! چه بر سر آنها خواهد آمد؟! وچه لکه سیاهی برصفحه تاریخ حک خواهد شد و باز هم اسلام ناب محمدی توسط جاهلان زمان شهید خواهد شد!

پس برماست و صدالبته سیاستمداران کشور است؛ هر چه زودتر هم پیمانان منطقه ای و بین المللی خود را برای برقراری صلح درافغانستان و کاهش قدرتِ طالبان به میز مذاکره دعوت نمایند و این مذاکرات باید برای ادغام طالبان در دولت باشد و نه تشکیل امارت خطرناک طالبان، چراکه این چشم انداز بسیار نزدیک به نظر می رسد که به نقطه ای برسیم که دیگر آن را تدبیری نباشد.

نسیمی که امروز از افغانستان می وزد جز خطر تروریست، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر وآشوب های قومیتی و تعصب و تخریب چهره اسلام ناب محمدی چیز دیگری نیست.

  • نویسنده : حدیث پازوکی