یکی از دیپلمات های سابق کشورمان در پیامی به زبان عربی مدعی شد رئیس‌جمهور آمریکا قطر را به ایران فرستاده است ...

شرق پرس :  شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای دیدار با مقامات ارشد ایران وارد تهران شد. قرار است او در جریان این سفر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کند.

به گزارش «تابناک»؛ هدف از این سفر، گفت‌وگو دربارۀ توسعۀ همکاری‌های دوجانبه و همچنین بررسی تحولات منطقه به ویژه پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکاست.

سفر امیر قطر به تهران در حالی انجام می‌شود که تنش‌های منطقه‌ای در پی حملات موشکی تلافی جویانۀ ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق به گونه‌ای کم سابقه افزایش یافته است.

هفته گذشته، تنها یک روز پس از ترور سردار سلیمانی نیز محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به تهران سفر و با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف دیدار کرد. بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی قطر، وزرای خارجه دو کشور دربارۀ آخرین تحولات عراق و راه‌های حفظ امنیت جمعی در منطقه گفت‌وگو کرده بودند.

قطر چهارشنبۀ گذشته در اوج تنش‌ها اعلام کرد، تحولات عراق را از نزدیک دنبال می‌کند و به دنبال هماهنگی با کشورهای دوست برای کاهش تنش‌هاست.

امیر قطر پیش از تهران به مسقط، پایتخت عمان سفر کرد تا با هیثم بن طارق، پادشاه جدید عمان دیدار کند.

شبکه خبری المیادین پیش از ورود امیر قطر به تهران گزارش داد؛ قرار است شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» در این سفر با رییس جمهوری اسلامی ایران ملاقات و درباره مسائل دوجانبه و امور منطقه ای بحث و تبادل نظر کند.

این سفر در حالی صورت می گیرد که پیش از این، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در سفری از پیش اعلام نشده، روز شنبه چهاردهم دی/چهارم ژانویه، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد بن جاسم آل ثانی، پس از این دیدار با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری ایران، در این دیدار خطاب به معاون نخست وزیر قطر، اظهار داشت: «در شرایط کنونی از کشورهای دوست و همسایه توقع داریم با لحن صریح، آمریکا را در این جنایت محکوم کنند، چون آمریکا یک فرمانده بزرگ نیروهای مسلح ایران را در کشور دیگری با جنایت‌بارترین شکل به شهادت رسانده است».

وزیر خارجه قطر پس از این دیدار در توئیتی نوشت: «امروز (شنبه) در تهران با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردم. در این دیدار در خصوص تحولات عراق به طور خاص و در منطقه به صورت عام بحث و تبادل نظر شد».

 

در این رابطه و علت سفر امیر قطر به ایران چند فرض وجود دارد؛

 

نخست: با ورود امیر قطر به تهران، این دومین مقام بلندپایه سیاسی این کشور است که طی چند روز گذشته به ایران سفر می کند؛ هرچند برخی ادعاها درباره مشارکت پایگاه های قطر در عملیات ترور سردار شهید سلیمانی تا کنون توسط مقامات رسمی ایران تأیید نشده است، برخی ناظران بر این باورند ارتباطی میان سفرهای مقامات رسمی قطر به تهران و این ادعاها وجود دارد. به طوری که در همان زمان، روزنامه دیلی‌میل طی گزارشی مدعی شد، بنا بر برخی اطلاعات، پهپادی که خودروی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را هدف گرفته، از مقر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در العدید قطر پرواز کرده است!

دوم: به رغم اینکه مقامات رسمی قطر هدف این سفر را تلاش برای کاهش تنش در منطقه عنوان کرده بودند، پیش از این سفر، یکی از دیپلمات های سابق کشورمان مدعی شد، وزیر امور خارجه قطر حامل پیام رئیس جمهور آمریکا برای ایران است. امیر موسوی در حساب کاربری خود در توییتر به زبان عربی نوشت: وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران، حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ به ایران است. وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا قطر را میانجی قرار داده است تا مانع واکنش ایران به ترور شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش شود.

سوم: فرض دیگر این که ایران حامل پیامی برای آمریکایی هاست، به ویژه آنکه ایران اعلام کرده که حمله موشکی مرحله اول انتقام اقدام آمریکایی ها در ترور شهید سلیمانی است.

 

 

 

 

 

 

tabnak