مردم تصور می کنند منظور از سفر اقامت در محیطی غیر از ملک شخصی است و به همین منظور برخی که در مازندران یا هرجای دیگر خانه دوم دارند خود را مسافر ندانسته و نسبت به ویروس کرونا بی‌تفاوت هستد

شرق پرس : خطرات ویروس کرونا و خطرات ناشی از ابتلا به آن بر کسی پوشیده نیست. ویروسی که تا زمان نوشتن گزارش حاضر در ۱۹۰ کشور شیوع پیدا کرد و ۳۵۰ هزار نفر را به خود مبتلا و به طور رسمی جان ۱۵ هزار نفر را گرفته است.

این ویروس که ابتدا از استان ووهان چین سرباز کرده از حدود یک ماه پیش مهمان ناخوانده مردم ایران  نیز شده است و تاکنون به حدود ۲۵ هزار نفر در کشور  سرایت کرد و یک هزار و ۸۰۰ نفر را نیز به کام مرگ کشاند. ویروسی که به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور در هر ساعت ۲۵ نفر را درایران مبتلا می کند .

ویروس کرونا برخلاف ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا ماندگاری بسیار زیادی داشته و تقریبا از طریق تمامی اجسام و اشیا قابل انتقال بوده و از خطرناک ترین ویژگی این ویروس حضور بی سر وصدا در بدن میزبان به مدت چندین هفته است.

کمتر کسی است که نداند ویروس کرونا در حال حاضر دارو ، واکسن و درمان قطعی ندارد و از سوی مجامع پزشکی تنها راه مقابله با این ویروس قطع زنجیره انتقال آن عنوان شد. زنجیره ای که فقط با خانه ماندن و عدم تردد و اجتماع انسانی شکسته خواهد شد. به همین دلیل برای آگاهی عمومی سطح تبلیغات و هشدارها در سطح ایران و جهان آنقدر گسترده بوده که حتی شاهد راه اندازی برخی پویش‌های کرونایی توسط کودکان و نوجوانان هستیم.

با این حال برخی افراد باز هم اصرار بر سفر و گردش دارند که  این اقدام برای برخی جامعه سوال بزرگی است که بی پاسخ مانده است. مسافرتی که با توجه به جدی بودن شرایط خطرناک کرونایی بیشتر رنگ و بوی لجبازی دارد تا اینکه هدف گردش برای رسیدن به آرامش را دنبال کند.

مازندران نیز یکی از قربانیان این رفتار غیر معمول و غیر معقول است. این استان به عنوان گردشگر پذیرترین منطقه کشور هر ساله در فصل نوروز میزبان میلیون ها مسافر است ، اما امسال با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان های بشدت درگیر با ویروس کرونا است و پیش از نوروز هشدارهای متعددی از عدم مسافرت به مازندران اطلاع رسانی شد و حتی تاسیسات گردشگری نیز تعطیل شدند ، باز هم شاهد مسافرت هستیم.

منظور از سفر جابه جایی است نه اقامت

دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره گفت: متاسفانه مردم تصور می کنند منظور از سفر اقامت در محیطی غیر از ملک شخصی است و به همین منظور برخی که در مازندران یا هرجای دیگر خانه دوم دارند خود را مسافر ندانسته و نسبت به ویروس کرونا بی‌تفاوت هستد.

مهران حسنی با بیان اینکه منظور از سفر جایه جایی است ، افزود: خطرناک ترین مسئله در موضوع ویروس کرونا جایه جایی افراد و حضور آنها در محیط عمومی است.

وی مسافرت را حق طبیعی همه در شرایط عادی عنوان کرد و گفت: کسی مخالفتی با مسافرت افراد ندارد اما این مسافرت می تواند به قیمت گزافی برای فرد و خانواده وی تمام شود.

به گزارش ایرنا، معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه هدف سفر تغییر فضای زندگی برای کسب آرامش است ، تاکید کرد: گردشگر و مسافر باید به خود ، خانواده و جامعه مقصد احترام بگذارد.