کشورهای توسعه یافته برای دراختیار گرفتن و میزبانی از جوانان نخبه و توانمند ما برنامه ریزی می کنند و شاید ما براحتی نظاره گر این خسارت هستیم ...

شرق مازندران – محمد مبرا : روزی نیست که از پله های برقی فرودگاه امام خمینی(ره)  ، نخبه ها و جوانان توانمند و در حقیقت سرمایه های انسانی این مملکت، عبور بی بازگشت نداشته باشند.

عبور از زادگاه و انتخاب غربت برای تحقق آروزهای بحق نخبگان آنگونه که تصور می شود شیرین نیست و اگر فکر می‌کنید همه ی افرادی که از قلب هایشان عبور کردند و مسافر انتخاب عقل شدند، عافیت طلب و بدون دغدغه هستند سخت در اشتباهید.

باید با خیلی از این جوانها که روزانه و به ساعت از کشور خارج می شوند صحبت کرد و پای درددل های شان نشست  تا ببینیم چرا به اینجا رسیدند؟ و چرا ما به اینجا رسیدیم که با بی توجهی ها، این سرمایه های انسانی ارزشمند را رها کردیم؟

قطعاً بی مهری برخی از مسئولین به نخبگان موجب شد بسیاری از این جوانان، ناخواسته و در حالیکه قلب شان برای ایران می تپد ، انتخابی سخت و شاید دردناک داشته باشند و آینده خود را در جامعه ای دیگر پیگیری کنند.

نگاه های دوگانه ، تبعیض ها و تحقیرها یکی از دلایل مهم مهاجرت جوانان نخبه است که با دل شکسته از این کشور می‌روند تا شاید دیگه شاهد تبعیض ها نباشند. اما تکلیف مسئولینی که این تهدید را جدی نمی گیرند و فقط نظاره گر فرار مغزهای وطن هستند، چیست؟ پیشنهاد میکنم آنهایی که مسئولیت دارند نگاهی به لیست نفرات برتر کنکور سالهای گذشته بیاندازند تا بدانند جوانان این سرزمین کجا هستند.

چگونه است که خیلی از کشورها برای در اختیار گرفتن جوانان توانمند این سرزمین برنامه ریزی می کنند و شرایط خوبی را فراهم می آورند ، تا در بهترین آزمایشگاه ها و مراکز علمی فوق پیشرفته تحقیق و پژوهش کنند اما ما در مهیا کردن شرایط اولیه و نیازهای علمی برای بسیاری از این جوانان ناتوان و یا شاید بی تفاوت هستیم ؟

 

  • نویسنده : محمد مبرا