آزادی نازنین زاغری جاسوس پر سر و صدا که از 6 سال پیش در زندان ایران بود با وساطت عمان صورت گرفت

شرق پرس : نازنین زاغری که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود، با مبادله ۵۳۰ میلیون دلار به انگلیس تحویل داده شد.

این تبعه انگلیسی متولد سال ۱۳۵۷ و فارغ التحصیل مترجمی زبان است. او که از نخبه های دانشگاه تهران بود به دلیل علاقه به زبان انگلیسی، در زلزله بم به عنوان مترجم گروه های خارجی و در پوشش شرکت ژاپنی حضور داشته و بعد با فعالیت در صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی راه خود را برای ورود به دانشگاه متروپلین لندن هموار می‌کند.

زاغری که با فعالیت در روزنامه شرق و همشهری با فضای سیاسی ایران آشنا شده بود، با آشنایی با نادیا ابوزهرا به دانشگاه سوآز می‌رود که از مراکز تربیت نیروهای اطلاعاتی MI6 در انگلستان است.

این دانشگاه همایشی با موضوع غرب آسیا برگزار کرده و در همین همایش، زاغری با فردی به نام ریچارد رتکلیف که پژوهشگر امور غرب آسیا و رژیم صهیونیستی بوده است، آشنا می‌شود و ازدواج می‌کند و تابعیت انگلیسی می‌گیرد‌.

ریچارد رتکلیف که کارمند حسابرسی زیر نظر اداره توسعه بین‌اللملی انگلستان بوده است، با تامین بودجه از این اداره، پروژه جاسوسی علیه ایران را به همراه نازنین زاغری کلید می‌زند.

مشارکت نازنین زاغری برای تاسیس شبکه فارسی بی بی سی و همکاری با محمود عنایت و سینا مطلبی و راه‌اندازی پروژه زیگزاگ برای جذب و آموزش خبرنگار در کشورهای مختلف به منظور جمع آوری اطلاعات از مراکز حیاتی ایران و همچنین شبکه سازی تنها قسمتی از فعالیت‌های این سرشبکه جاسوسی برای آموزش جاسوس بوده است.

سال ۹۲، پس از یک دهه فعالیت‌های خرابکارانه زاغری و تیمی که تحت رهبری او مشغول جاسوسی در ایران و منطقه بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر و شبکه جاسوسی‌اش منهدم شد؛ پس از تخلیه اطلاعاتی کامل و درخواست‌های مکرر از سوی دولت انگلیس، او با مبلغی معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان مبادله خواهد شد.