دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان دو حساب در جده و مکه داشت که به دلیل شرایط تحریم در سال های اخیر مسدود شده بود و در نتیجه نقل و انتقال ارز به صورت دستی انجام می شد که این موضوع ، مشکلاتی نیز همراه داشت.

 

مشکل انتقال ارز از ایران به عربستان برطرف شد

رییس سازمان حج و زیارت از رفع مشکل چندین ساله انتقال ارز به عربستان خبر داد. 
 
 
شرق پرس: سعید اوحدی گفت : در هیچ دوره ای از تاریخ سازمان حج سابقه نداشته است که منابع ارزی مورد نیاز حج و عمره به مدت یک سال و نیم تا دو سال، تامین شده و در اختیار ما باشد.
 
 
ایرنا به نقل از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت نوشت: وی افزود: دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان دو حساب در جده و مکه داشت که به دلیل شرایط تحریم در سال های اخیر مسدود شده بود و در نتیجه نقل و انتقال ارز به صورت دستی انجام می شد که این موضوع ، مشکلاتی نیز همراه داشت.
 
 
وی در ادامه گفت : البته انصافا دولت میزبان در مواقعی با توجه به این که می دانست این پول صرف زوار خواهد شد، در قبال این موضوع با اغماض برخورد می کرد.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این حساب در بانک دولتی است یا خصوصی؟ گفت : این حساب در بانک دولتی عربستان سعودی است و طی یک سال گذشته از طریق بانک مرکزی، سفارت در ریاض و کنسولگری در جده رایزنی های مختلفی را با بانک مرکزی عربستان انجام دادیم و در نهایت توانستیم موافقت بانک مرکزی عربستان را بگیریم و حساب را باز کنیم.
 
 
 
وی در ادامه اظهارداشت : در واقع حساب بدین صورت باز شد که ارزی که به صورت دستی وارد می شد در جده به حساب سازمان واریز می شد و از آن طریق، گردش می یافت.
 
 
وی گفت : البته این اتفاق در اواخر عمره افتاد. پیشنهاد ما به طور کلی این بود که یا از ارز آزاد شده در مسیر گفت وگوهای ۱ + ۵ برای حج و عمره استفاده شود و یا منابعی که نزد بانک توسعه اسلامی در جده از سالیان قبل وجود داشت و نهایتا پیشنهاد دوم تصویب و اجرایی شد.
 
 
اوحدی در ادامه اظهارداشت : دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد در سفری به عربستان این موضوع را با رییس بانک توسعه اسلامی مطرح کرد و آن ها نیز موافقت خود را اعلام کردند اما این امر منوط به مجوز بانک مرکزی عربستان بود که از طریق سفارت در این زمینه رایزنی ها انجام و وقت ملاقات تعیین شد و خوشبختانه بانک مرکزی عربستان با این امر روز نهم ماه رمضان امسال موافقت کرد.
 
 
اوحدی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی عربستان برای چنین تصمیمی با مراجع بالا تر از خودش هم هماهنگی داشت؟ افزود : در جلسه ای با حضور نماینده وزیر حج عربستان و نماینده وزیر امور خارجه مجوز های لازم داده شد و با پیگیری های انجام شده مبلغ مورد نظر به حساب حج و زیارت وارد شد و بدین ترتیب یکی از دغدغه های اصلی در این زمینه برطرف شد.