چهار ملک شخصی در اطراف تخت رستم نکا وجود دارد و ساخت‌و‌سازی که اخیرا انجام شد بدون هماهنگی با میراث فرهنگی بود ...

شرق مازندران : طی چند روز اخیر، خبری با عنوان تخریب بنای تاریخی تخت رستم نکا مخابره شد که حریم اصلی بنای تاریخی تخت رستم نکا، با ماشین‌های سنگینی همچون بلدوزر و بیل بکهو، خاک‌برداری و تخریب شد.

اینکه این بنای تاریخی که ثبت ملی شده با کدام مجوز بهره‌بردداری و تخریب شد، جای سوال داشت، البته ظاهرا با حضور گردشگری و ماموران تخریب متوقف شد و براساس آنچه در فضای محازی اعلام شده بود؛ این خبر از سوی امید داداشیان به‌عنوان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا تکذیب شد.

امید داداشیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا در گفت‌و‌گو با فارس از نکا، اظهار کرد: این ملک که ساخت‌و‌ساز آن در اطراف تخت رستم نکا اجرایی شده، دارای پروانه ساختمان شهرداری بود که بر اساس توافق از سال‌های گذشته احرایی شده بود و بدون استعلام از میراث فرهنگی مجوز ساختمان صادر شد.

وی گفت: با شروع ساخت‌و‌ساز در ملک شخصی در اطراف تخت رستم نکا به‌عنوان آثار باستانی و به محض اطلاع از ساخت‌و‌ساز نیروهای میراث فرهنگی در محل حاضر و از ساخت ممانعت شد و تخریب تخت رستم صحت ندارد.

داداشیان افزود: در حال حاضر تخت رستم در شرایط مناسب همچون گذشته است و با مشکلی مواجه نشده است و جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا خاطرنشان کرد: با حضور در ملک شخصی که در حال ساخت‌و‌ساز بود در کمتر از چند ساعت از ساخت جلوگیری شد، البته فرد مالک ادعا می‌کرد که دارای مجوز و پروانه ساخت از شهرداری بوده و اطلاعی از این موضوع نداشت و از چگونگی اخذ استعلام از میراث فرهنگی مطلع نبوده است‌.

این مسؤول با اعلام اینکه در حال حاضر چهار ملک شخصی مالکان در اطراف تخت رستم نکا وجود دارد، تاکید کرد: ساخت‌و‌سازی که اخیرا انجام شده بدون هماهنگی با میراث فرهنگی اجرا شده بود و به محض اطلاع‌رسانی از ساخت و ساز جلوگیری شد.

 محوطه باستانی “تخت رستم” به‌عنوان آثار باستانی از زمان پارینه سنگی است و در غرب شهرستان نکا قرار دارد، این محوطه در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

farsnews.ir/mazandaran