معاون میراث فرهنگی مازندران درخصوص تخریب " خانه تاریخی شیخ کبیر " در بابل گفت : مالک این بنا اعلام کرد که شهرداری نسبت به تخریب سقف اقدام کرده و با حذف سقف بنا دچار تخریب شده و یک بنای تاریخی دارای ارزش در بافت کهن تخریب شده است...

شرق مازندران : حامد ابراهیم‌زاده بازگیر یک پژوهشگر اهل شهرستان بابلبا تهیه کلیپی از تخریب خانه تاریخی شیخ کبیر در بابل خبر داد.

وی در این ویدئو سراسر انتقادی خطاب به مسؤولان بابلی،گفت: چندین واحد میراثی دیگری در مازندران وجود دارد که به متولیان امر در این شهرستان پیشنهاد می‌دهم این مجموعه‌های داری ۵۰۰ سال سابقه تاریخی را هم تخریب و جای آن بنای جدید احداث شود.

خانه تاریخی شیخ کبیر در محله تاریخی طوقداربن بابل قرار دارد، محله‌ای که چندین بنای تاریخی همچون مقبره ملانصیرا و شیخ کبیر، تکیه ملاجعفرا، خانه خلیل‌زاده و خانه کرباسی را در خود جای داده است.

این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه با آجر و مصالح ساروج و آهک ساخته شده است، اما تعمیر بخشی از نمای بیرونی این خانه تاریخی با بتن در سال های اخیر هم سبب شده تا نمای آن چنان زشت جلوه کند که کسی متوجه تاریخی بودن آن نشود.

با این وصف سقف خانه شیخ کبیر شیروانی و سفال بام است و زیر سقفش هم چوب به کار رفته است. درب و پنجره این بنا نیز از جنس چوب نماکاری شده و در قالب بناهای دوران قاجاریه است.

به نوشته کتاب ” نگین محدثین شرح حال شیخ کبیر”، خانه شیخ کبیر محل جلوس سه پادشاه ایران بود و ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۲ هجری قمری در سفری که به بارفروش داشت در منزل شیخ کبیر حضور یافت.

اما در همین ارتباط مهدی عابدی معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران، اظهار کرد: این مجموعه پیش از تخریب ثبت شده و اطلاعات مباحث ثبتی به خانم که ادعا می‌کرد مالک این خانه هست ابلاغ شده و اقدامات قانونی انجام شد اما پس از چند وقت برادر این خانم ادعای مالکیت کرده و با شکایت از طریق دیوان عدالت اداری بنا را از ثبت خارج کرده است.

وی یادآور شد: یک بنای تاریخی ممکن است که شماره ثبت از آن گرفته شود اما ذاتا یک بنای تاریخی است، البته این بنا وقفی بوده و تولیت آن با فردی است که ادعا مالکیت دارد، بنا وقتی از ثبت خارج شده برنامه دارد که واحد جدید ایجاد کند در صورتی که بنا در بافت تاریخی و حریم مسجد محدثین است و حتی اگر تخریب شود بیشتر از یک طبقه اجازه ساخت ندارد، این کشمکش ادامه داشت تا اینکه به ما اطلاع دادند که سقف بنا برداشته شده است.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: پس از پیگیری ما مالک اعلام کرد که شهرداری نسبت به تخریب سقف اقدام کرده و با حذف سقف بنا دچار تخریب شده و یک بنای تاریخی دارای ارزش در بافت کهن تخریب شده است.

وی با ابزار تاسف،گفت: قضات ما به شماره ثبت بنا استناد کرده و چون ثبت نبوده به مالک اجازه تخریب دادند.

عابدینی خاطر نشان کرد: این مالک با اعلام به اینکه این مجموعه تاریخی نسبت به تخریب آن اقدام کرده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان به بنای تاریخی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به لحاظ قانونی امکان شکایت و دریافت خسارت دارید، پاسخ داد: نه، چون ملک شخصی نمی‌توانیم پیگیری برای دریافت خسارت داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در عین حال که اختیاری بابت این ملک ندارد از پیگیری برای دریافت اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای احیا مجدد این مجموعه خبر داده است!

به گزارش فارس، پیش از این نیز حمام تاریخی دوره صفوی این شهر هم تخریب شده و برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که این مجموعه توسط شهرداری به پارکینگ تبدیل شده است.

 

تخریب بناهای تاریخی بابل به " خانه تاریخی شیخ کبیر " رسید