برجام از سوی آمریکا نقض شد و امروز ایران در دام دیو شمالی ( روسیه) گرفتارشده است. حالا روسیه و پوتین با رفاقت و لبی خندان دوباره خنجری محکم از پشت به ایران زدند و کنارکشیدند...

شرق پرس – رضا مرادی: رییس جمهور روسیه درطول مدت چهارسال اخیر،به اندازه تمام رهبران شوروی به ایران سفرکرده است، و بارها بامقامات عالی رتبه ایران، گفتگوی دوجانبه درراستای تروریسم زدایی درمنطقه داشته است.
ولادمیرپوتین، همان افسرزبده و اطلاعاتی سرویس جاسوسی شوروی سابق،حالا در ردای یک پرزیدنت قابل اعتماد،سرگرم بازی های اطلاعاتی و منطقه ای شده است.
روز امضای برجام را فراموش نکرده ایم که چه وحشتی به جان دولت های کمونیست و نیمه کمونیست منطقه انداختیم ،همان توافقی یک طرف آن امریکا بودو پکن و مسکو را به وحشت انداخت.
ریس جمهور چین درهمان ابتدای کار،در تهران به دست بوسی مشرف گردید و بدنبال حلوای نذری در پاستورشرفیاب شد.
رییس جمهور کا گ ب نشین روس هم آنچنان به ریسمان دوستی با تهران باچنگ انداخت که برجام به موهبت الهی تشبیه شد.
رفاقت ها شروع شد، گشاده دستی های موزیانه در مذاکرات دوجانبه باروس ها آغازشد،ازشیرمرغ تا جان آدمیزاد را تقبل و تامین کردند و ادعایشان هم پتانسیل بالای بازار تجارتی ایران بود اما درواقع ترس کرملین از دست رفتن ایرانی بود،که در روزگارتحریم،سرویس های خوبی به همسایه شمالی داده بود.
روس حامی ایران درمنطقه برای جنگ باتروریسم شد،پوتین و سردار دلاور ایرانی،حاج قاسم سلیمانی اتاق عملیات سوریه را راه اندازی کردند،فرودگاههای کشوررا دراختیارگرفتند تا ازآسمان به تروریسم منطقه ای بتازند،و در واقع هزینه هادادند تا ایران را درکنار خود و مقابل آمریکا قرار دهند.هزاران نیرو و مستشار نظامی سپاه پاسداران در ادلب و دمشق و خاک سوریه گوشت دم توپ و گلوله بودند تا روس هوای آسمان را داشته باشد،اما دربزنگاههای حساس هیچگاه حاضرنبودند و ایران تنها میدان مقاومت را کنترل کرد اما وقتی امریکا یک پاتک نظامی ساده رااجرا کرد،آواکس های روسی آسمان را رها نکردند چرا که پای آبرو و منافع مسکو درمیان بود،در محور مقاومت هم هیچگاه مردانه درمقابل اسراییل موضع نگرفتند و ایران و مقاومت را تنها گذاشتند.
آنروزها نامردی روس ها درتوافق گرمابه و گلستانی را دیدیم ولی کسی موضعی نگرفت.
گوشت دم توپ بودیم،هرروز داغی در دلمان نشست تا روس پای میزمذاکره با آمریکا برود و برسر اوکراین و کریمه لاس بزند.
برجام که درغرب پاره شد و درشرق به منقل انداخته و آتش زده شد،پوتین دیگر وحشتی نداشت،چون هیچ پلی میان تهران و واشنگتن نمانده بود،ارتباط تهران و واشنگتن کاملا قطع شد ودیگر بهانه ای به نام برجام درجهت نشست های دوجانبه ایرانی امریکایی و تقویت روابط دو کشور نبود.
فردای همان شب پوتین،مرد روزهای سخت و رفیق گرمابه و گلستان ایران،در کرملین با وودکای اعلای روسی پذیرای نتانیاهویی شد که خودش یک پای جنگ با ایران در محور سوریه و مقاومت بود و هم پای نتانیاهو رژه پیروزی رفت و اگر بازی کثیف روسیه نبود امروز مسکو برنده بازی نبودند و امریکا ولابی اسراییل هیچ گاه بهانه جهت نقض برجام نداشتند.
البته هرچند همان روز پوتین به میانجیگری نرسید و مقاومت خیلی زود پاسخ حملات اسراییل به پایگاه مستشاران ایرانی را داد.
برجام نقض شد و امروز ایران در دام دیو شمالی گرفتارشده است.حالا روسیه و پوتین با رفاقت و لبی خندان دوباره خنجری محکم ازپشت به ایران زدند و کنارکشیدند.
حالا روسیه و پوتین سوریه راهم میخواهند،از ایران میخواهند که دربرجام امتیازبیشتری بدهد،به حرفهای پمپئو فکر کند و در طرف دیگر معادله هم به آمریکا چراغ سبز جهت فشاراقتصادی به ایران نشان دهد.
درآخرهم کاری که امریکا میخواهد را انجام داده و سوریه را رسما بدست میگرد،یعنی خروج نیروهای ایران از سوریه که اگر محقق نشد قطعا پوتین راه آن را نیز خوب میداند وشمشیر دولبه اقتصادی اش را این بار از غلاف برخواهد کشید.
آری،امروز متن پیام های مخابره ای از کرملین و ویلای پوتین درسوچی به رهبران غربی چیزی جز فشار بی حد و حصر به ایران و ضربه به اندک پایه های روابط ایرانی غربی درجهت فرو ریختن نیست.
همانند دیگران نیستم،که بگویم به روسیه و سران اطلاعاتی اش همه چیز دادیم و چیزی نگرفتیم،بلکه به صراحت عرض میکنم که هنوز امتیازی به دیو شمالی نداده ایم،و حالا تا روزهای بازگشت به ترکمانچای و گلستان فرصت داریم و روزهای امتیاز دهی بصورت فله ای در راه است تا تخم مرغ های دیپلماسی خارجی خود را در سبد شرق بگذاریم.
آری،گوشت دم توپ شدیم،دشمن دنیا شدیم،حامی تروریست درمنطقه شدیم،منزوی ترین کشور اقتصادی هم خواهیم شد،و درپایان درآغوش خرسی طماع همچون روس خواهیم افتاد اگر این بار دیپلمات های ما کمی بلندنظرانه تر عمل نکنند.
سالهاست بیچارگی و درماندگی آفت سیاست خارجی ایران بوده است و هنوز به یک نکته مهم در روابط خارجی نرسیده ایم که باید به منافع ملی خودمان فکرکنیم.
آری، بازهم بازی خوردیم و هیچ رسانه ای هم زبان باز نکرد.

مهندس رضامرادی – خرداد ۱۳۹۷