واضح است، بهبود معیشت مردم با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس، محقق خواهد شد و استمرار تأمین به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از هرج و مرج در سیستم توزیع کالاها خواهد بود.

شرق مازندران – محمد مبرا : دولت دکتر رئیسی با بررسی تمامی جوانب امر تصمیم گرفت با تمام مشکلات پیش بینی شده اما بالاخره به توزیع ناعادلانه یارانه پایان دهد و اصلاح نظام توزیع ارز را در اولویت برنامه های اقتصادی قرار دهد .
دولتمردان می دانستند که برای حرکت در این مسیر نیازمند اقناع سازی و همراه سازی مردم با این طرح بودند. دلایل دولت برای پایان دادن به این هدر رفت سرمایه های ملی و فربه سازی رانت خواران و ثروتمندان برای هر کارشناس و اقتصاد دانی قابل پذیرش بود اما در شیوه اجرا طبیعی است که همه کارشناسان به اقناع کامل نرسند.
مشکلات نیز از آنجا جدی تر شده بود که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سال ۹۷ به‌منظور تثبیت قیمت کالاها در نوسانات دلار وارد چرخه اقتصاد کشور شد، به مرور تبدیل به محلی برای هدر رفت ارز و توزیع رانت برای دلالان و قاچاقچیان شد . این در حالی بود که این سیاست کمترین تاثیر را در سفره های مردم داشت و مشکلات عدیده ای را بوجود آورد. تا جائیکه بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند جمعیت زیادی از مردم کشورهای همسایه نیز از یارانه ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد ایران بهره می برند اما مردم ایران عایدی کمی از این منبع داشتند .
دولت سیزدهم ناگزیر به پایان این رویه غلط و رفع این معضل بود. چراکه روند این سیاست گذاری تا بدانجا پیش رفت که ۸ هزار میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده در بودجه ۱۴۰۰، در همان چهار ماهه نخست سال تمام شد و دولت پولی برای تخصیص این ارز نداشت.
واضح است، بهبود معیشت مردم با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس، محقق خواهد شد و استمرار تأمین به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از هرج و مرج در سیستم توزیع کالاها خواهد بود.
باید توجه داشته باشیم دنیا با شرایط جدیدی در زمینه مسائل انرژی و محصولات کشاورزی مواجه شده است و از اینرو در زمینه محصولات مهمی چون روغن، گندم، برنج و محصولات وابسته باید به مردم کمک شود تا فشار مضاعف بر مردم وارد نشود.
رئیس جمهور نیز در تشریح انگیزه تن دادن به این جراحی اقتصادی اظهار داشت : ارز ترجیحی تهدیدی برای تولید و افزایش دهنده واردات است و موجب کاهش بهره‌وری در اقتصاد، ایجاد رانت، فساد و تبعیض می‌شود که بسیاری از کارشناسان و اقتصاد دانان نسبت به این موضوع هشدار می دهند.
آیت الله رئیسی همچنین گفت : بسیاری از افرادی که در پرونده‌های فساد اقتصادی و ارز ترجیحی پول گرفته بودند، یا واردات بی‌رویه کردند یا قرار بود کالاهای اساسی بیاورند، اما کالای دیگری وارد کرده بودند و یا در بازار به ارز آزاد تبدیل و مشکلات جدی برای کشور ایجاد کردند.
او برای اقناع مردم و ترسیم نقشه راه، بصورت شفاف و به زبان ساده گفت: تا زمان آماده شدن زیرساخت‌های ارائه کالابرگ الکترونیکی یارانه نقدی به عنوان کمک‌ معیشتی به دهک‌های اول تا نهم پرداخت می‌شود و پس از آن به کالا برگ الکترونیک تبدیل خواهد شد که به تعبیر رئیس‌ جمهور، به عدالت نزدیک‌تر است و خانواده های ضعیف نیز آسیب کمتری خواهند دید.
البته همزمان با رئیس جمهور، دیگر اعضای کابینه و مدیران دولتی سراسر کشور سعی کردند با تشریح طرح و افزایش بازرسی ها ، کنترل و نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا کمترین آسیب را در اقشار ضعیف داشته باشیم.
اما رسانه های مردمی نیز باید در این حرکت بزرگ که به نظر برخی کارشناسان در ابتدای راه این جراحی اقتصادی هستیم، به وظایف خود واقف باشند. چراکه عادلانه‌سازی توزیع یارانه تصمیمی مهم و سرنوشت ساز و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از طرفی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و حمایت از تصمیم شجاعانه دولت نیز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای آنانی است که به گره گشایی و رفع مشکلات اقتصادی اعتقاد دارند . و نباید فراموش کنیم که در مسیر اجرای صحیح و کم نقص طرح عادلانه سازی یارانه ها بغیر از حمایت، نقد منصفانه کارشناسان را هم نیازمندیم که البته باید این نقدها مورد بررسی و توجه دولتمردان قرار گیرد.