عدم توسعه در خور مازندران و دلایل این عقب ماندگی همواره مورد بحث محافل سیاسی و اقتصادی است. و این در صورتی است که مازندران یکی از غنی ترین نقاط کشور و حتی منطقه محسوب می شود ...

شرق مازندران – سردبیر : استان مازندران را می توان به جرات یکی از مستعدترین مناطق کشور برای توسعه و پیشرفت دانست . چراکه برخورداری همزمان از نعمت منابع طبیعی ، زیرساخت های کشاورزی ، نیروی انسانی ، جاذبه های گردشگری و … در یک محدوده جغرافیایی خاص موید آنست که این استان می توانست یکی از توسعه یافته ترین مناطق کشور و حتی منطقه باشد.

مزیت های ویژه مازندران مانند : تولید محصولات متنوع کشاورزی، دامپروری و پرورش مرغ و طیور، آبزی پروری، پتانسل بسیار مناسب در بازرگانی و حمل و نقل، ظرفیت بسیار عالی در گردشگری و صنایع دستی ، برخورداری از منابع زیرزمینی و معادن مختلف ، بهره مندی از صنایع تبدیلی و … این استان را در زمره یکی از بکرترین مناطق برای سرمایه گذاری و تولید ثروت قرار داده است.

اما آیا توانستیم از این همه پتانسیل و زیرساخت بهره ببریم و بر مشکلاتی مانند اشتغال ، معیشت شهروندان و موضوعات محیط زیستی فائق آئیم ؟

برکسی پوشیده نیست متاسفانه نه تنها مردم استان بهره لازم را از اینهمه مواهب نبرده اند بلکه بسیاری از فرصت ها نیز به تهدید تبدیل شد. مانند موضوع گردشگری که در همه نقاط جهان بعنوان یک فرصت کم هزینه برای رونق اقتصادی محسوب می شود، اما در استان مازندران بدلیل فقدان برنامه ریزی و ضعف در نظارت بر اجرای قوانین به چالشی بزرگ در جنگل خواری، دریا خواری و آسیب های پسماند و زیست محیطی تبدیل شد.!

همانگونه که اشاره شد نقطه قوت استان مازندران، در منابع سرشار، ظرفیت های بالقوه و همینطور نیروی مستعد انسانی است. یعنی به لحاظ سخت افزاری استان در شرایط بسیار ممتازی قرار داد و جزو مناطق ثروتمند کشور محسوب می شود.

اما چه دلیل و یا دلایلی وجود دارد که اینهمه نعمت و ظرفیت تاکنون کمکی به توسعه پایدار مازندران و منطقه نداشت و هرازگاهی نیز با بحران هایی مثل : ورود افسارگسیخته و بدون برنامه گردشگران، قیمت گذاری محصولات کشاورزی، زباله و پسماند، صادرات محصولات کشاورزی و … روبرو می شویم.

به نظر می آید نقطه ضعف را باید در مسائل نرم افزاری مانند قوانین درست، نظارت و مدیریت بر اجرا جستجو کرد و یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی نیز نمایندگان مجلس هستند که می توانند با تکیه بر قدرت قانونی خود جلوی بسیاری از ضعف های مدیریتی ،کج روی ها و بی برنامگی ها را بگیرند.

براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی وظیفه قانونگذاری را دارد و مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. از سویی وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس نیز بر اساس اصول قانون اساسی شامل نظارت بر دولت از طریق رای اعتماد و استیضاح وزیران و نظارت بر امور مختلف کشور و حکومت از طریق تذکر نمایندگان، تحقیق و تفحص، نظارت بر عملیات مالی دستگاه های اجرایی و نظارت از طریق مردم  است.

این مهم خود موید آنست که برخی سوء مدیریت ها که منجر به مشکلات و نارسایی های ریز و درشت برای مردم گردید، ریشه در ابزارهای تقنینی و نظارتی دارد .

نمایندگان مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری و نگاه کلان به موضوعات، بعنوان یکی از مهمترین عناصر در رفع موانع توسعه منطقه، موظف اند نسبت به شناسایی دقیق مشکلات مخصوص منطقه با استفاده از روشهای علمی و تجربی و از طریق ارتباط مستمر و موثر با مردم اقدام کرده و برای رفع این مشکلات از ظرفیت های قانونی خود استفاده نمایند.

مردم  مازندران بدانند توسعه استان الزاماتی دارد که نخستین و مهمترین آن، بهره گیری از توانایی و ظرفیت افرادی است که بتوانند با تکیه بر انرژی جوانی، دانش، نبوغ و خلاقیت ، مسائل را بصورت دقیق بررسی و راه حل های مفید و کم هزینه را استخراج و اجرا کنند. البته نباید از قوانین بالادستی و تصمیمات تاثیرگذار حاکمیتی در سرعت رشد و توسعه منطقه ای غافل بود.

نمونه بارز آن موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان است که در صورت اجرایی شدن موجب خسارات جبران ناپذیری به منطقه خواهد شد و علیرغم اعلام مخالفت کارشناسان محیط زیست، نمایندگان مجلس و مسئولان استان، اما هرازگاهی از سوی مسئولان ملی مطرح و حتی پیگیری می شود که همین مورد نشان می دهد، ظلع دیگر توسعه پایدار منطقه ای منوط به اراده و خواست و نگاه مسئولانی است که مسئولیت ملی دارند.

موضوع مهم دیگر که مانع از سرعت گرفتن توسعه استان مازندران می گردد، عدم برنامه ریزی در فرهنگ سازی و لزوم تغییر در نگرش خودِ مردم است. یعنی تفکر و نوع نگاه بسیاری از مردم باید تغییر کند و به این باور برسند که قطار توسعه سرعت نخواهد گرفت مگر اینکه خود مردم بعنوان مهمترین عامل در صف مقدم قرار گیرند. صد البته خلاء موجود فرهنگی ریشه در دستگاه های فرهنگی و فرسنگ ساز و البته جامعه ی رسانه ای استان مازندران دارد که باید با برنامه ریزی صحیح و استفاده از توانمندی جوانان خلاق، باور و خواست عمومی را برای رفع چالش ها و حرکت در مسیر توسعه همه جانبه تقویت نمایند.

محمد مبرا – سردبیر رسانه شرق مازندران

 

 

  • نویسنده : محمد مبرا