روز سینما در مازندران با اکران فیلم شهر موشها رقم خورده است. استقبال کم نظیر از این فیلم سبب شده است سه نسل مختلف سنی در مقابل پرده‌های نقره‌ای سینما بنشینند تا نسل گذشته خاطرات خود را مرور نماید و نسل جدید خاطره‌ای برای خود بیافریند.

به گزارش شرق پرس، چندی پیش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از نیم بها شدن قیمت بلیت‌ها در روز سینما خبر داده بود.اما استقبال شهروندان شهرهای مازندران از سینما تنها به نیم بها شدن بلیت‌ها خلاصه نمی‌شود.

روز سینما در مازندران با اکران فیلم شهر موشها رقم خورده است. استقبال کم نظیر از این فیلم سبب شده است سه نسل مختلف سنی در مقابل پرده‌های نقره‌ای سینما بنشینند تا نسل گذشته خاطرات خود را مرور نماید و نسل جدید خاطره‌ای برای خود بیافریند.

حضور والدین به همراه فرزندان خود در سینماهای استان تصاویر با شکوه و شادی را رقم زده است. در لابی سینماها کودکان با قرار دادن ماسک شخصیت های فیلم شهر  موش‌ها، بازی‌های خود را قبل از ورود به سالن سینما آغاز کردند. عکس‌های دسته جمعی و شادی کودکان بخشی از حواشی زیبای روز آشتی با سینما بود.

 

 

سینما مهم ترین ابزار بهبود سبک زندگی جوامع شهری

یکی از شهروندانی که به همراه خانواده خود برای دیدن این فیلم به سینما سپهر ساری آمده بود، کوروش یوسفی عضو شورای شهر ساری بوده است. وی با تبریک روز سینما به اهالی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ساری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دغدغه‌های شورای استان و شورای اسلامی شهر ساری، ارتقا سطح کیفی سبک زندگی شهروندان از حیث فرهنگی است.

یکی از محیط‌های مناسبی که می تواند ضمن پرکردن اوقات فراغت شهروندان، زمینه ساز تبادل اطلاعات و حامل پیام های فرهنگی باشد، سینما است.

عضو کمسیون فرهنگی شورای اسلامی استان افزود: محیط سینما مخصوصا در فیلم‌ های مربوط به حوزه کودکان سبب ایجاد رفاقت و دوستی میان نسل‌ های مختلف و در میان اعضا خانواده می‌شود.

سینما یکی از مهم ترین ابزارهای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی جوامل شهری است چراکه سینما دغدغه فرهنگی را به عینیت می‌کشاند و در این عصر که ابزار تصویر مفاهیم را درست و بهتر انتقال میدهد کودکان راحتر می توانند پیام های فرهنگی را درک کنند.

دیگر عضو شورا نیز سید محمد جعفری بود که به همراه خانواده خود برای دیدن فیلم شهر موش‌ها ۲ به سینما آمده بود در گفت گو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: این روز را به همه اهالی سینما تبریک می گویم و خیلی خوشحالم که روز سینما در ساری با اکران فیلم شهر موش ها ۲ همزمان شد.

 

 

 

شهرداری ساری پیشقراول اقدامات فرهنگی

محمد لزگی، مسئول روابط عمومی شهرداری ساری نیز گفت: شهرداری ساری پیشقراول اقدامات فرهنگی در شهر ساری است و ادامه داد: شهرداری ساری ضمن استقبال از ایده‌ها و نظران نخبگان و صاحب نظران از اقدامات فرهنگی اهالی فرهنگ و هنر همچون سینما حمایت می‌کند.

محمد رضا فامیلی، یک شهروند هنردوست نیز به تسنیم گفت: یکی از مهم ترین معضلات عدم رونق سینما قول هایی بوده که محق نمی شوند و یا برنامه هایی که نیمه کاره رها می شوند همچنان که طی طرح سلام سینما قرا بود برای اشتی مخاطبین با سینما بلیط سینما نیم بها باقی بماند که این گونه نشد.

وی افزود: عملی نشدن وعده‌های طرح سلام سینما، خاطره ناخوشایندی را در ذهن مخاطبان سینما حک کرده است.

کمبود سالن های نمایش و عدم معرفی و تبلیغ مناسب تولیدات فرهنگی

شهروند دیگری که با همسر و کودک خود به سینما سپهر ساری آمده بود، افزود: کیفیت پایین فیلم‌ها از یکسو و کمبود سالن های نمایش از سوی دیگر باعث کاهش رونق صنعت سینما شده است.

بنده به شخصه اهل ساری نیستم و از شهر همجوار به ساری آمده ام، چراکه در شهر قائم شهر سالن سینما وجود ندارد. همچنین فیلم های سینمایی و طرح های هنری به درستی تبلیغ و معرفی نمی‌شوند و در این زمینه تلاش چندانی صورت نگرفته است.

وی افزود: فیلم شهرموش‌ها را هنوز ندیدم اما شنیدم تاکنون رکورد فروش فیلم‌های سینمایی کشور را زده است.

 

 

انحصار و عدم حق انتخاب در سینماهای مازندران

شهروند دیگری گفت: در حالی که سینما یک از مهم ترین عرصه‌های تبادل فرهنگی است، اما شاید برخی از شهروندان حتی سالی یک بار هم به سینما نمی روند، لذا در حالی که باید برای جذب مخاطبین سینما تلاش کرد اما آنچه که به وفور وجود دادرد لوح های فشره فیلم های خارجی است که در بازار به فروش می رسد و ضمن تعطیلی صنعت سینما هجمه فرهنگی ای را نیز به وجود آورده است.

 

تقریبا تمام سینماهای استان تحت نظر حوزه هنری فرهنگ و ارشاد است مخاطبین مجبور هستند فیلم انتخابی حوزه هنری را تماشا کنند و حق انتخابی ندارند لذا ما در سینماهای استان حق انتخاب فیلم را نداریم و با تنوع محصولات مواجه نیستیم.

سینماهای استان به نوعی انحصاری هستند و همه مخاطبین و ذائقه های مختلف را پوشش نمی دهند. سینماهای ما پاسخگوی شهروند سال ۱۳۹۳ نیست. لذا ضمن تنوع برنامه ها باید هزینه بلیط را نیز کاهش داد.

 

 

ساخت فیلم سینمایی برای معضلات سینما

شهروند دیگری گفت: هزینه بلیط سینما چندان هم گران نیست. سینما یک محیط تفریحی یا شهر شادی نیست. سینما یک عرصه فرهنگی است اگر بهانه برخی هزینه بالای بلیط است پس چرا جشنواره ی یاس که رایگان هم بود استقبال چندانی نشد.

رونق عرصه‌ای همچون سینما خود نیاز به کار فرهنگی دارد. سینما یک فرهنگ تعریف شده می‌خواهد شاید برای همین موضوع سینما باید فیلم ساخت.

هنر ذوق می‌خواهد فرهنگ دغدغه می خواهد، نیم بها شدن بلیط ها مشکلی را حل نمی کند

محمودی افزود: مهم این است که امروز روز سینما است. مهم این نیست که امروز بلیط سینماها نیم بها باشد، مهم این است که مردم بدانند امروز روز سینما و کسانی که دغدغه‌ی سینما دارند این را می‌دانند. اما آیا امروز مسئولان مفهوم سینما را می‌دانند.

بنده به شخصه فیلم مورد علاقه ام را فیلم خانه‌ پدری را انتخاب می‌کنم گویا اجازه‌ پخش محدود را گرفته است. این فیلم واقعیت جامعه‌ ما است و به نوعی اسکن جامعه‌ است و باید خوشحال باشیم لذا سینما همان مفهوم و معنی ارتباط را می دهد و حوزه  مخاطبینش می‌تواند همه‌ مردم باشند و این مستلزم آن است مخاطب ارتباط و فعال سینمایی در کنار هم درست قرار گیرند.

در این میان مدیریت نقش اساسی را در بهبود اوضاع می توند داشته باشد چراکه سینما بر ما تاثیر دارد. امروزه بازتاب سینما و رسانه در زندگی مردم می‌بینیم لذا قدرتی لازم است تا این سه عامل را در کنار هم قرار داد. مدیر باید بداند وظیفه اش چیست؟ سینماگر وظیفه اش چیست؟ تماشاگر باید بداند وظیفه اش چیست؟

سیستم‌های سینمایی تنها به اقتصاد نگاه می‌کنند. و همین اقتصاد دارد ذائقه مردم را تغییر می‌دهد. گیشه ساختن ایرادی ندارد. جامعه‌ ما آسیب شناسانه نگاه نمی کند، جهت دار نگاه می کند، برنامه ریزی درستی برای سینما وجود ندارد.

مردم از سینما بیگانه هستند چون سینماگران بد عمل می‌کنند، سینماگر باید نخست از خود بپرسد که چرا مردم سینما نمی‌آیند، سینماگران و بازیگران الگو هستند.