مهدی ترابی نائب رئیس شورای شهر سورک در گفتگویی به مناسبت روز شوراها، مسائل مهمی از وضعیت شهر و مدیریت شهری سورک را بیان کرد

شرق مازندران : مهدی ترابی نائب رئیس شورای شهر سورک، جوان با انگیزه ای که با راه اندازی پویش جوانان و سر دادن شعار تغییر ، توانست اعتماد شهروندان سورکی را جلب کند و با رای قابل توجه بعنوان نخستین منتخب مردم وارد شورای شهر سورک شود.

گرچه تغییر نگرش در ترکیب جدید شورا نشینان مشهود بود اما برخی اتفاقات و عدم هماهنگی ها موجب شد نتیجه کار برای شهروندان آنگونه باید ملموس نباشد.

به بهانه روز شوراها ، گفتگویی داشتیم با مهدی ترابی و از چالش ها و مشکلات و آنچه در این چندماه بر مدیریت شهری سورک گذشت پرسیدیم. در ادامه این مشروح این گفتگو را ملاحظه می فرمائید:

– بعنوان نخستین سئوال؛ آیا موفق شدید تغییراتی که در انتخابات وعده داده بودید را محقق کنید؟

ترابی : بنده در ابتدای فعالیت انتخاباتی، میثاق نامه ای را با شهروندان محترم سورک داشتم که در این چندماه تمام تلاش خود را برای حرکت در آن مسیر بکار بستم و تا روزی که در خدمت شهروندان فهیم سورکی باشم به آن میثاق متعهد خواهم بود. و در این مدت نیز با شناسایی نقاط آسیب سعی کردم در مسیر خواست مردم حرکت کنم و درصدد رفع مشکلات همشهریان بوده ام.
نخستین چالش ما در شورای شهر انتخاب شهردار بود ، جلسات متعدد و صحبت‌هایی زیادی با همکاران شورا داشتیم و متاسفانه در نهایت تاثیرات عوامل بیرونی و اصرار برخی همکاران موجب انتخاب و ابقای شهردار فعلی شد که نتیجه آن در مدیریت شهری دیده می شود.

– مشکل آب در شهر سورک طی ماهها اخیر برای شهروندان بسیار آزاردهنده شده . آیا شورای شهر سورک درخصوص رفع این مشکل اقدامی کرده است؟

ترابی: مشکل آب شهر سورک یکی از مواردی بود که از همان روزهای نخست، اعضای شورای شهر جلسات و پیگیری های مجدانه ای را برای رفع آن داشتند . با توجه باینکه نیازمند تصمیماتی در سطح بالاتر و استانی بودیم از نمایندگان محترم مجلس هم دعوت بعمل آمد اما علیرغم پیگیری ها و وعدهای داده شده مسئولان ذیربط، مشکلات پابرجاست. اما این پایان ماجرا نیست و با همه توان پیگیری ها را برای رفع این مشکل ادامه خواهیم داد.

– موضوع وقف زمین های سورک در سالهای گذشته همواره چالش اساسی در مسیر توسعه شهر بوده است . آیا شورای شهر برای رفع این مشکل اقداماتی داشت؟

ترابی : بله. با توجه باینکه مشکلات وقفی یکی از مسائلی بود که مانع توسعه شهر شده بود، یکی از جلسات مهمی که در چند نوبت برگزار کرده ایم درخصوص مسئله وقف بوده که با دعوت قضات محترم و وکلای عزیز شهرمان و چند تن از معتمدین و آگاهان شهر به این امر پرداختیم و به جمع بندی هایی هم رسیدیم و همچنان پیگیری ها بصورت مجدانه ادامه دارد.

– آیا در این مدت شورای شهر تعامل مناسب را با شهرداری سورک داشته است؟

ترابی : تلاش کردیم مصوبات شهرداری را تصویب کنیم و تعامل مناسبی هم وجود داشته باشد. هدف ما خدمت رسانی صحیح به شهروندان بود. اینکه چه کسی شهردار باشد مسئله اصلی نیست و مسئله اصلی جلب رضایت شهروندان از خدمات شهری است.

– چه اقدامات مدون و برنامه ریزی شده ای برای ترسیم اهداف حوزه های مختلف در شورا و مدیریت شهری داشته اید؟

ترابی : در ماه های اول اقدام به تشکیل کمیسیون‌ فرهنگی و اجتماعی : کمیته های بانوان، اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی و همچنین کمیسیون حقوقی و عمران با معرفی تعدادی از چهره های تاثیرگذار و نخبه شهر کردیم و متأسفانه بدلیل اینکه همه ی همکاران همدل و معتقد به این موضوع نبودند آن چیزی که مورد انتظار بود اتفاق نیفتاد.

همچنین با توجه باینکه شهر سورک متکی به کشاورزی است و رفع مشکلات این حوزه نیز همواره مورد خواست شهروندان است با پیگیری های انجام شده و استفاده از ظرفیت و توانمندی اهالی محترم ، مشکل کشاورزان در حریم سد دشت ناز و آبگرفتگی و سیل گرفتگی آن منطقه حل شد.

– یکی از مسائلی که مورد رنجش و سئوال شهروندان بود ماجرای دوربرگردان سورک است . توضیحاتی در اینخصوص بفرمائید.

ترابی : یکی از اتفاقات پر حاشیه در این مدت، احداث دوربرگردان در ابتدای محدوده شهر روبروی مسکن مهر بوده که با اعتراضات شدیدی از سوی شورای شهر ، مردم و برخی از مسؤلین همراه بوده که تا به الان هم این موضوع ادامه دارد.

در پی اعتراضات صورت گرفته قرار شد بعد از اتمام تعطیلات نوروزی، نسبت به طراحی جدید دوربرگردان اقدام شود و پس از تصویب شورا سیکل مراحل اداری طی شود. اما در جلسه هفته قبل با دعوت مشاور طرح و شهردار جلسه ای در دفتر شورای شهر برگزار شد تا ایرادات طرح برطرف گردد.

شهردار محترم در آن جلسه اعلام نمودند؛ یکی از مسئولان نهادهای واقع در شهر سورک به این طرح به دلایل مسائلی ایراد گرفت و مقرر شد جلسه جدیدی برگزار شود. اما آنچه مهم است ؛ گلایه بحق شهروندان سورکی است و اینگونه اجرا کردن طرح های عمرانی، به هیچ وجه در شان مردم ما نیست .

البته به دلیل کوتاهی های صورت گرفته در این مدت و با توجه به میثاقی که با شهروندان بسته ایم، با ادامه معضلات و مشکلات در حوزه شهری، طرح سوال از شهردار با همراهی چند عضو شورای شهر کلید خورد و سوالاتی با دعوت خبرنگاران مطرح گردید و صحبت‌هایی انجام شد و شهردار محترم نیز قول‌هایی دادند.
در آن جلسه به صراحت از کم کاری ها و بی تفاوتی در حفظ امکانات در سطح شهر انتقاد کردم اما متاسفانه نارسایی ها تاکنون ادامه دارد . بطور مثال بدلیل سهل انگاری و قصور در بلوار امام رضا (ع) مشکلات و آسیب های جدی به شهروندان وارد شد .

همه ی مسئولان شهری باید بدانند که منافع مردم و حراست از حقوق شهروندان خط قرمز است .

یکی دیگر از مباحث مطرح شده که به دفعات در صحن شورا به شهردار متذکر شدیم، برنامه ریزی برای کسب درآمد پایدار و طراحی راهی برای برون رفت از معضلات مالی و اعتباری شهرداری سورک ازجمله مشکل پرداخت حقوق پرسنل بود.
قطعا اگر به درآمد پایدار برسیم، شاهد عمران و بهبود وضعیت شهری خواهیم بود و سیمای شهر نیز تغییر خواهد کرد.
البته پیشنهاداتی نیز باتوجه به امکانات و ظرفیت های موجود داشتیم که متأسفانه فعل خواستن در مدیریت شهری دیده نمی شود. می توان گفت مناسبات پشت پرده برخی عزیزان که رای مردم را به امانت دارند در بروز چنین وضعیتی تاثیرگذار است .
اما معتقدم با حمایت جوانان و دلسوزان شهر می توان به این شیوه غلط مدیریت شهری که میراث گذشته است پایان داد.

– و صحبت پایانی

ترابی : بنده با همه وجود برای توسعه شهر تلاش خواهم کرد و تمامی مسائل را نیز با مردم درمیان خواهم گذاشت. آمدنم به عرصه شورا در جهت تغییر در رویکرد مدیران شهری و بهبود شرایط بود و در این مسیر و برای منافع مردم تا لحظه آخر درکنار شهروندان هستم و ایستادگی خواهم کرد .