برای دسترسی مسافران به فرودگاه از طریق جاده جوادالائمه، در جلسات استانی مصوب شد تا دوربرگردان به عنوان طرح موقت در ورودی شهر سورک ساخته شود که اجرای این پروژه مشکلاتی را برای مردم بوجود اورد

شرق مازندران : جاده اصلی و ترانزیتی که مرکز استان مازندران را به مرکز استان گلستان مرتبط می‌کند از میان چند شهر از جمله شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود می‌گذرد، جاده‌ای که به دلیل وجود فرودگاه بین المللی مرکز استان، واحد‌های صنعتی بزرگ و روستا‌های زیاد از جمله جاده‌های پرتردد مازندران به شمار می رود اما وجود چند بریدگی در این جاده سبب بروز تصادفات خونین بسیاری می‌شود.

برای حل این مشکل در سال ۹۳ ساخت دو دوربرگردان در شهر سورک مصوب و مقرر شد این دوربرگردان‌ها دو ساله ساخته شوند.

یکی از این دوربرگردان‌ها مقابل فرمانداری این شهرستان ساخته شد و ساخت دور برگردان دیگر در ورودی شهر نیز آغاز شد تا اهالی برای عبور و مرور از قسمت شمالی به جنوبی شهر دچار حادثه نشوند و مسافرانی هم که از ساری قصد رفتن به فرودگاه بین‌المللی مازندران را دارند بتوانند از اینجا دور بزنند و وارد جاده فرودگاه شوند تا بار ترافیکی انتهای شهر نیز برداشته شود اما طولانی شدن این پروژه و شکل و شیوه اجرای آن نارضایتی مردم  وحتی برخی مسئولان را بدنبال داشته است.

دود طرح در چشم مردم

محل ایجاد دوربرگردان سورک که در یک چرخش عجیب به میدان – دوربرگردان تبدیل شده مورد مناقشه است،  مردم معتقدند نبود عرض کافی جاده، نداشتن شانه خاکی و نحوه اجرای آن سبب می‌شود این میدان در آینده به یکی از نقاط حادثه خیز این جاده بین المللی تبدیل شود.

شواهد نشان می‌دهد این طرح چند بار دستخوش تغییرات شده و بلوک‌های سیمانی که برای طراحی این دوربرگردان در  وسط جاده نصب شده بودند در چند مرحله جابجا شده است.

اهالی شهر می‌گویند این طرح بدون مطالعات کافی در حال اجرا است و عرض جاده پاسخگوی اجرای میدان – دوربرگردان در این ابعاد نیست.

مرادیان که در ورودی شهر سورک واحد صنفی دارد می‌گوید: بیش از ۳ ماه از اجرای این طرح می‌گذرد اما جدول‌های بتنی نصب شده را پس از مدتی جمع و دوباره در نقطه دیگری نصب می‌کنند و این کار چند بار تکرار شده است.

 

دوربرگردان سورک ؛ طرحی که بلای جان شد

 

او افزود: طراحی نکردن مسیری برای هدایت و خروج آب‌های سطحی در این میدان سبب می‌شود در آینده با بارش اندک باران شاهد انباشت آب در سطح جاده، لغزندگی آن و تصادفات باشیم.

آقای علی نژاد هم از ساکنان شهر سورک با بیان اینکه اجرای طرح‌های عمرانی باید سبب رونق و توسعه شود، گفت: دود این طرح‌ها نباید به چشم مردم برود.

او می‌گوید: وجود چندین اداره شهرستانی و مسکن مهر سورک در حاشیه این جاده سبب افزایش تردد مردم شده است اما اگر طرح به درستی انجام نشود تصادفات جاده‌ای افزایش خواهد داشت.

حسن مفیدی که ۱۳ سال در حاشیه این جاده رستوران دارد نیز می‌گوید: ورودی شهرستان باید نمادی از منطقه باشد و امکانات مناسبی نیز برای مسافران فراهم کند نه اینکه با اجرای طرحی که از همین ابتدا مشکل دارد برای مردم مشکل ایجاد شود.

او افزود: سرعت کاه‌هایی که اکنون نصب شده نه تنها ارتفاع زیادی دارند بلکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای ندارند و ترمز‌های ناگهانی خودرو‌هایی که آشنایی با جاده ندارند چند بار باعث تصادف زنجیره‌ای شده است.

مفیدی بر تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: متاسفانه کار به کندی پیش می‌رود و در برخی روز‌ها نیز هیچ کارگری در محل اجرای طرح حضور ندارند.

شهرداری مخالف بود

محمودی شهردار سورک می‌گوید: وقتی اداره کل راهداری طراحی و اجرای این میدان دور برگردان را به عهده گرفت این منطقه خارج از محدوده شهر بود و به همین دلیل این طرح بر اساس معیار‌های تردد بین شهری طراحی و اجرا شد.

او افزود: طرح جامع شهری سورک دو هفته قبل ابلاغ شد و این میدان اکنون در محدوده شهری قرار دارد و طبق قانون شهرداری باید به این موضوع ورود کند.

شهردار سورک ادامه داد: من از همان ابتدا مخالف اجرای این طرح بودم و اگر راهداری تمایل داشته باشد شهرداری آمادگی دارد این طرح را مطابق با معیار‌های شهری اجرا کند یا تغییر دهد.

اول قرار نبود میدان باشد بعدا قرار شد میدان شود

نصرالهی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان میاندورود نیز گفت: اهالی منطقه درخواست‌های زیادی برای حذف بریدگی‌ها و طراحی دوربرگردان در ورودی شهر داشتند اما بعد از مدتی با نظر فرمانداری مقرر شد این دوربرگردان تبدیل به میدان – دوربرگردان شود.

او افزود: مسئولان اعلام کردند، چون این نقطه ورودی شهر سورک است بهتر است با طراحی یک میدان در آن نماد‌هایی از شهر نیز نصب شود به همین دلیل تصمیم گرفته شد بجای دوربرگردان در این منطقه میدان – دوربرگردان و به شکل بیضی ساخته شود.

نصرالهی ادامه داد: هنگام اجرای طرح برخی ادارات و نهاد‌ها در خصوص جانمایی و شیوه اجرای آن مخالفت کردند که تغییراتی در آن داده شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان میاندورود ادامه داد: اجرای این طرح برای تسهیل در تردد وسایل نقلیه مطابق با مصوبه شورای ترافیک استان  به اداره کل راهداری محول شده است و از نظر قانونی نمی‌توانیم ادامه طرح را به شهرداری واگذار کنیم.

او گفت: میدان- دوربرگردان سورک اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دو هفته دیگر تکمیل و تحویل شهرداری می‌شود تا آن‌ها نسبت به طراحی باند کندرو، فضای سبز یا نماد‌های شهری اقدام کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان میاندورود افزود: این اداره در حریمی که برای اجرای این طرح مشخص شده است در حال اجرای عملیات است و اینکه بعد از اجرای آن شهرداری چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد به خود آن‌ها مربوط است.

جاده بهتر از این به ما اجازه نمی‌دهد

حسین منفردی فرماندار شهرستان میاندورود گفت: طرح توسعه فرودگاه شهدای ساری که برای دسترسی به این فرودگاه باید از شهر سورک عبور کرد با ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه اجرا شد تا این فرودگاه متناسب با پرواز هواپیما‌های پهن پیکر خارجی شود.

او افزود: یک جاده دسترسی اختصاصی به فرودگاه پیش از ورودی شهر سورک و در لاین مخالف برای تسهیل در تردد مسافران فرودگاه سال‌های قبل ساخته و بهره برداری شده بود .

فرماندار شهرستان میاندورود گفت: برای دسترسی بهتر مسافران به فرودگاه از طریق جاده جوادالئمه، مقرر شده بود یک تقاطع غیرهمسطح در مسیر ساخته شود اما به دلیل هزینه بر بودن و پروسه طولانی مدت ساخت آن، در جلسات استانی و شهرستان مصوب شد تا دوربرگردان به عنوان طرح موقت ساخته شود.

منفردی گفت: کارشناسان پلیس، شهرسازی و راهداری با توجه به وضعیت جاده، مکانی بهتر از ورودی سورک برای ایجاد این دوربرگردان پیدا نکردند به همین دلیل عملیات اجرایی ساخت این دوربرگردان در ورودی شهر آغاز شد.

او با بیان اینکه ایجاد میدان در این جاده به دلیل تملک اراضی اطراف امکان نداشت، افزود: به دلیل تراکم روستا‌ها در حاشیه جاده ساری به سورک بسیاری از مسافران وقتی وارد جاده اصلی می‌شوند تصور نمی‌کنند وارد شهر جدیدی شده اند به همین دلیل تصمیم گرفته شد طرح میدان – دوربرگردان در همان متراژ اجرا و نماد‌هایی از شهر در آن طراحی شود.

فرماندار شهرستان میاندورود گفت: وضعیت جاده و عرض کم آن اجازه طراحی یک میدان دوربرگردان استاندارد را به ما نمی‌دهد.

منفردی در خصوص مشکلات ایجاد شده از جمله تصادف و کم بودن علائم هشدار دهنده نیز گفت: این میدان در محدوده شهری قرار دارد و سرعت مجاز درمیدان‌های شهری ۳۰ کیلومتر است و رانندگان اگر سرعت مجاز را رعایت کنند اتفاقی نخواهد افتاد.

او در خصوص علائم هشدار دهنده نیز قول داد تعداد آن‌ها بیشتر و سرعت گاه‌های مسیر نیز رنگ آمیزی خواهد شد.

 

 

 

yjc