این کارشناس می گوید؛ اگر تنگه هرمز بسته شود، بازرگانان نفتی ممکن است تمام نفت خام آتی موجود را بخرند که این قیمت را تا ۲۵۰ دلار افزایش می دهد
شرق پرس: پس از آن که حسن روحانی گفت در صورت صادر نشدن نفت ایران، دیگر کشورهای منطقه هم نمی توانند نفت خود را صادر کنند، بار دیگر بحث بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران بالا گرفت.
در همین رابطه، ولادیمیر روجانکوفسکی، تحلیل گر سرمایه گذاری در شرکت «گلوبال اف ایکس» به راشاتودی گفت: «حداکثر ظرفیت عملیاتی اعلام شده تنگه هرمز نزدیک به ۱۴ نفتکش یا ۱۷ میلیون بشکه در روز یا تقریبا نیمی از صادرات نفت خام روزانه جهان است. اگر صادرات از این مسیر متوقف شود، قانون عرضه و تقاضا قیمت نفت را دوبرابر کرده و تا ۱۶۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.
او اضافه می‌کند اگر تنگه هرمز برای یک یا دو ماه مسدود شود، بازرگانان نفتی ممکن است دچار هراس شوند و تمام نفت خام آتی موجود را بخرند که این قیمت را تا ۲۵۰ دلار برای هر بشکه افزایش خواهد داد. البته روجانکوفسکی می‌گوید با توجه به این که این منطقه به شدت نظامی است، بعید است که ایران همچین کاری کند.
آرتم آوینوف، تحلیل گر ارشد «تله ترید» هم پیش بینی می‌کند که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، قیمت نفت به ۲۵۰ دلار برسد. در عین حال او هم اشاره می‌کند که همچین سناریویی بسیار بعید است و ایران نمی‌تواند تنگه هرمز را برای چند روز یا چدن هفته بسته نگه دارد و اگر واقعا چنین اقدامی کند، احتمالا شاهد اقدام متقابل اقتصادی و نظامی سریعی خواهیم بود که به برداشته شدن محدودیت رفت و آمد از هرمز منجر خواهد شد.
میخائیل ماشچنکو که از تحلیلگران شبکه اجتماعی «ئی تورو» است، بر خلاف دیگران بر این باور است که حتی بسته شدن هرمز هم موجب نخواهد شد تا قیمت نفت سر به فلک بکشد، چرا که قیمت نفت برنت هرگز از ۱۵۰ دلار بیشتر نشده است.
او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که صحبت‌های دونالد ترامپ موجب می‌شود تا برخلاف خواسته اش، قیمت نفت افزایش پیدا کند.
او می‌گوید: «اگر ترامپ تا این حد فعالانه برای منزوی کردن تهران تلاش نمی‌کرد، سرمایه گذاران به خاطر ترس از کمبود، به این شدت نفت نمی‌خریدند. سرنوشت بازار نفت به اقدامات آتی تولیدکنندگان اصلی بستگی دارد: چقدر از صادرات ایالات متحده کاسته خواهد شد، و چه مقدار عربستان سعودی و روسیه که مقدار زیادی ظرفیت بلااستفاده دارند بر تولیدشان خواهند افزود».