آمریکا و روسیه در حالی مشغول مچ اندازی و ارسال تجهیزات و نیروی نظامی در ونزوئلا هستند که دو طرف یکدیگر را متهم به دخالت در امور کشوری دیگر می کنند

شرق پرس – محمد مبرا :  نخستین خبر در خصوص ورود نظامیان روسیه به ونزوئلا چند روز قبل منتشر شد. این خبر تائید می کرد دو هواپیمای نظامی روسی در پایگاه نظامی در نزدیکی کاراکاس(پایتخت ونزوئلا) فرود آمدند و محموله های نظامی و حدود ۱۰۰ نیروی نظامی روسیه را در این کشور پیاده کردند. این ادعا چندی بعد از سوی ونزوئلا و روسیه تائید شد.

روسیه پس از انتشار اخبار این انتقال نیرو به آمریکای جنوبی مدعی شد؛ حضور متخصصان نظامی روسی در  بر اساس توافقنامه ای بین دولت های روسیه و ونزوئلا در مورد همکاری نظامی و فنی، در سال ۲۰۰۱ و تصویب و امضا شده بود .

اما این موضوع نمی تواند جان بولتون  مشاور افراطی امنیت ملی آمریکا را قانع کند. وی در واکنش به این انتقال نیرو و تجهیزات نظامی روسیه به حیاط خلوت آمریکا اظهار داشت؛ ایالات متحده به نیروهای غیر دوستانه اجازه نمی دهد تا در حوادث نیمکره غربی مداخله کنند.

 ونزوئلا در نیمکره غربی است و بر اساس نظر جان بولتون و دولت آمریکا، روسیه می تواند نیروی غیر دوستانه در این منطقه نامیده شود. اما آیا بولتون نمی داند که سوریه در کدام نیمکره واقع شده است؟ پُر واضح است که سوریه در ۸ هزار کیلومتری  آمریکا و در ۶۰۰ کیلومتری از مرزهای روسیه و در نزدیکی کشور ایران قرار دارد. با این وجود، سربازان آمریکایی در سوریه حضور دارند آن هم بصورت کاملا غیرقانونی اما به حضور قانونی مستشاران نظامی ایران و روسیه که از سوی دولت سوریه دعوت شده اند، معترض هستند!

آمریکایی ها می دانند که این امر می تواند آغاز دیگری از شکست سیاست خارجی ایالات متحده و شکست دیگری از سیاست تغییر رژیم در کشورهایی که در مقابلشان می ایستد باشد.

روسیه چند روز پیش با استناد به داده های اطلاعاتی خود اعلام کرد؛ آمریکا در حال تحرکاتی برای حمله نظامی به کشور ونزوئلا بصورت مستقیم و یا از طریق کشورهای ثالث است.

روس ها معتقدند در لیبی به طور کلی مداخله نکردند و به سوریه یک سال بعد از ایالات متحده آمدند و در حال حاضر، در مورد ونزوئلا، آنها تصمیم گرفتند از وقوع حوادث سبقت بگیرند و قبل از تبدیل شدن این کشور به مستعمره آمریکا، هشداری جدی به کاخ سفید دهند.

از طرفی در روزهای اخیر، دولت مادورو در مبارزه با کودتای مخالفان، دست به اقدام زد و یکی از نزدیکترین مشاوران گوایدو(رهبر مخالفان دولت ونزوئلا)، یعنی روبرتو ماررو را بازداشت کرد. بدین طریق دولت ونزوئلا چراغ قرمز را برای مخالفان داخلی و کسانی که از آمریکا ناآرامی های این کشور را هدایت می کنند روشن کرده است. یعنی فرد بعدی ممکن است خود گوایدو رهبر مخالفان باشد.

حال باید دید اقدام روسیه در ارسال تجهیزات نظامی به ونزوئلا، با اقدام متقابل آمریکا همراه خواهد بود و آیا این کشور برای دور نگه داشتن نفوذ روسیه در آمریکای جنوبی، دست به اقدام نظامی در ونزوئلا خواهد زد؟ رفتاری که ممکن است انتخابات آینده رئیس جمهوری آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار دهد و ترامپ را بیش از پیش از کاخ سفید دور کند.