واگنر ها در کودتایی عجیب به سرعت به سمت مسکو حرکت کردند اما در فاصله 24 ساعت همه چیز تغییر کرد و به مواضع قبلی خود در اکراین بازگشتند

شرق پرس : “ربکا کوفلر” تحلیلگر سابق سیا به تازگی مدعی شده که پیشروی نیروهای واگنر تحت فرماندهی “یوگنی پریگوژین” به سمت مسکو و تغییر موضع ناگهانی او و عقب نشینی نیروهایش عملیات “پرچم دروغین” بوده که با تبانی و هماهنگی با پوتین صورت گرفته است.

این تحلیلگر سابق سیا معتقد است که هدف از کودتای اخیر این بوده تا پوتین فرصت جذب نیرو برای ارتش روسیه را پیدا کرده و در ذهنیت رهبران و افکار عمومی کشورهای غربی این تصور اشتباه را ایجاد کند که موضع شخص او تضعیف شده است.

دیلی میل نوشت؛ کوفلر روز شنبه به “اریک شاون” از شبکه خبری “فاکس نیوز” گفت که کودتای اخیر راهی برای تقویت قدرت سیاسی شخص پوتین بوده است. او افزوده است: “پوتین در نهایت با شتاب بیش تری نیروهای نظامی بیش تری را بسیج و جذب می کند و برنامه تهاجمی دوباره علیه اوکراین را تقویت خواهد کرد”.

نیروهای پریگوژین روز جمعه به مسکو حرکت کردند اما به شکلی ناگهانی روز شنبه پیشروی نیروها متوقف شد و رسانه های دولتی روسیه اعلام کردند که نیروهای واگنر به اوکراین بازخواهند گشت در حالی که پریگوژین به بلاروس کشور همسایه خواهد گریخت.

کوفلر می گوید: “در این چند ساعت چه تغییری ممکن است رخ داده باشد که او ناگهان تصمیم به عقب نشینی نیروها و انجام معامله با پوتین را گرفت. خیر، من باور نمی کنم. تمام این کارها صحنه سازی شده است. این عملیات کلاسیک “پرچم دروغین” و “سازماندهی شده” بود”.

کوفلر در این گفتگو با شبکه خبری “فاکس نیوز” می افزاید: “پوتین از ما می خواهد باور کنیم که او ضعیف است و تهدید مستمر از جانب یک شورش نظامی وجود دارد”.

او افزود: “این عملیات بهانه‌ای برای اعلام حکومت نظامی است که پوتین پیش‌تر آن را انجام داده بود. او امروز اصلاحیه‌ای را اعلام کرد که طبق آن هر کس مقررات حکومت نظامی را نقض کند به مدت ۳۰ روز زندانی می‌شود. نکته بسیار جالب و آشکار دیگر آن است که پوتین به تازگی اجازه داده است که مردان با سابقه کیفری می‌توانند به ارتش بپیوندند. بنابراین، این توجیهی برای بسیج بیش‌تر نیرو‌های روسی به منظور فرستادن آنان به چرخ گوشت در اوکراین است. هم چنین این عملیات با این هدف صورت گرفته که به بایدن نشان دهد که روسیه یک تهدید نیست و درگیر آشفتگی داخلی خود است. تمام این کار‌ها برای پرت کردن حواس غرب صورت می‌گیرد. پریگوژین مرد احمقی نیست. او یک محکوم سابق باهوش است. او زندگی خود را از یک زندانی به صاحب غرفه هات داگ تبدیل کرد و به صاحب یک کسب و کار پذیرایی چند میلیونی که به کرملین از جمله خود پوتین خدمت می‌کرد تبدیل شد”.

 

 

 

 

 

فرارو