باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا شهرستان میاندورود و منطقه شرق مازندران باردیگر صدای سوت نکا چوب را خواهد شنید یا اینکه این واحد تولیدی به سرگذشت دیگر شرکتهایی که غیرکارشناسانه واگذار شده اند دچار خواهد شد.

neka-chob16به گزارش شرق پرس, بازدید روز گذشته همتی, رئیس هیئت مدیره بانک ملی کشور از شرکت نکاچوب که در شهرستان میاندورود واقع شده است و همچنین اعلام حمایت این بانک دولتی از این واحد صنعتی امیدها را برای احیای نکا چوب افزایش داد.

شرکت نکاچوب روزگاری با حدود نزدیک به ۳هزار کارگر و تولید بخش اعظمی از فرآورده های صنایع چوب کشور و همچنین صادرات آن نقش قابل توجهی در اشتغال و اقتصاد منطقه شرق مازندران ایفا می کرد.

در این شرکت قدیمی که همواره نوستالژی های خوبی از فعالیت و رشد اقتصادی را به یاد می آورد کارگرانی از شرق تا غرب مازندران و حتی استانهای دیگر در آن مشغول فعالیت بودند و بصورت مستقیم و غیرمستقیم وسیله امرار معاش خانواده های بیشماری نیز بود.

برداشت از جنگل هم بصورت برنامه ریزی شده و علمی صورت می گرفت و به عبارتی درختانی که از جنگل حذف می شدند با نهال های جوانی که در نهالستان های این شرکت تولید و تکثیر می شدند جایگزین می شد و اینگونه هم اشتغال و اقتصاد منطقه رونق می یافت و هم محیط زیست و جنگلها آسیب نمی دید و این شرکت خود نگهبانی برای جنگل های منطقه بود.

اما  با جدی شدن بحث خصوصی سازی, و روش ناصواب و غیر کارشناسی که در پیش گرفته شد رفته رفته بحران در این واحد صنعتی جدی شد و کار به آنجایی رسید که تعداد قابل توجهی از کارگران تسویه حساب, بازنشسته و یا بازخرید شدند. دیگر رمق و انگیزه ای  برای خرید کارخانه های جدید وجود نداشت, گویا روزگار افول این غول صنعتی منطقه   آغاز شده بود و امروز آن شد که دیگر از آن اقتدار و صلابت گذشته خبری نیست و نکا چوب خود تبدیل به دغدغه ای برای مسئولان شده است.

روز گذشته در بازدید رئیس هیئت مدیره بانک ملی کشور  از این شرکت تولیدی ۴۳ هکتاری, قول هایی مبنی بر حمایت از توسعه و احیای آن داده شد و مسئولین دیگر نیز متعهد به پیگیری و تزریق این اعتبارات برای توسعه و رونق مجدد آن شده اند.

باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا شهرستان میاندورود و منطقه شرق مازندران باردیگر صدای سوت نکاچوب را خواهد شنید یا اینکه این واحد تولیدی به سرگذشت دیگر شرکتهایی که غیرکارشناسانه  واگذار شده اند دچار خواهد شد.