نکته قابل تامل در مبادلات تجاری ایران طی دوماهه نخست سال جاری تغییر سهم کشورها از این مبادلات است به‌طوری‌که امارات متحده عربی در اردیبهشت ۹۳، ۲۰۱درصد به لحاظ وزن و ۱۰۹درصد از نظر ارزش صادرات خود به ایران را افزایش داده و در جایگاه نخستین شریک صادرات ایران نشسته است.   شرق پرس: […]

 

نکته قابل تامل در مبادلات تجاری ایران طی دوماهه نخست سال جاری تغییر سهم کشورها از این مبادلات است به‌طوری‌که امارات متحده عربی در اردیبهشت ۹۳، ۲۰۱درصد به لحاظ وزن و ۱۰۹درصد از نظر ارزش صادرات خود به ایران را افزایش داده و در جایگاه نخستین شریک صادرات ایران نشسته است.

 

شرق پرس: تجارت خارجی کشور پس از یک دوره افول در یک سالی که از پایان سال ۹۱ آغاز شد؛ شاهد رونق دوباره است. روند رشد حجم واردات و صادرات ایران از ماه‌های پایانی سال ۹۲ با ایجاد فضای مثبتی که در بخش روابط بین‌الملل سایه افکند، شکل گرفت و توانست افزایش ۲۹درصدی در صادرات و ۳۵درصدی در واردات را در اردیبهشت ۹۳ رقم زند. قابل پیش‌بینی بود که عمده محصولات صادراتی ما را میعانات گازی (۳۷درصد) و محصولات پتروشیمی (۲۴درصد) در بر گیرد اما در مقابل، آنچه وارد کرده‌ایم در حوزه اقلام غذایی استراتژیک یعنی گندم، برنج و کنجاله سویا بوده است.
رشد قابل توجه واردات از امارات و افت خرید از کره‌جنوبی.

نکته قابل تامل در مبادلات تجاری ایران طی دوماهه نخست سال جاری تغییر سهم کشورها از این مبادلات است به‌طوری‌که امارات متحده عربی در اردیبهشت ۹۳، ۲۰۱درصد به لحاظ وزن و ۱۰۹درصد از نظر ارزش صادرات خود به ایران را افزایش داده و در جایگاه نخستین شریک صادرات ایران نشسته است.

 

همچنین واردات ایران به غیر از امارات متحده عربی از دیگر طرف‌های عمده وارداتی یعنی چین، هند و ترکیه نیز افزایش یافته است. در این بین تنها می‌توان به کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران اشاره کرد که محصولات خود را ۴۹درصد از نظر وزن و ۱۶درصد به لحاظ ارزش کمتر به ایران صادر کرده است.

۱۸/۲۹درصد افزایش صادرات قطعی

همانطور که اشاره شد اقلام عمده صادراتی ایران را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در اختیار داشته‌اند. در جداول گمرک گزارش شده است که عمده‌ترین محصولات صادراتی ایران پوپان مایع‌شده به ارزش ۳۷۵میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۳۲/۷درصد، متانول به ارزش ۲۵۳میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۹۴/۴درصد، بوتان مایع‌شده به ارز‌ش ۲۴۷میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۸۳/۴درصد بوده است. ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع‌دستی بوه است. به این ترتیب در دو ماهه نخست سال ۹۳ صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۲۲/۲۷درصدی در وزن و افزایش ۱۸/۲۹درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

رشد واردات به ۷۸/۳۴درصد رسید

در سوی دیگر واردات نیز روند رو به رشدی داشته به طوری‌که ۵۱/۳۸درصد به لحاظ وزن و ۷۸/۳۴درصد به لحاظ ارزش طی دو ماه مورد اشاره افزایش داشته است. اقلام عمده وارداتی طی دو ماهه نخست سال ۹۳ شامل گندم به ارزش ۴۹۵میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۴۳/۶درصد، وسایل نقلیه موتوری پیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰سانتیمتر مکعب به ارزش ۲۶۳میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۴۱/۳درصد، کنجاله سویا به ارزش ۲۴۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۳/۳درصد، برنج به ارزش ۲۳۵میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۰۶/۳درصد و روغن‌خام سویا به ارزش ۱۷۲میلیون‌دلار و سهم ارزشی ۲۳/۲درصد بوده است.

قیمت کالاهای صادراتی ۵/۱درصد کاهش یافت

برآوردهای گمرک نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی معادل ۳۹۲دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۱/۱درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است. از سوی دیگر متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نیز معادل یک‌هزار و ۲۵۰دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۵۴/۷درصدی در ارزش مواجه بوده است.

دومیلیاردو۵۶۵میلیون‌دلار کسری تجاری

ارزش صادارت قطعی همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد بدون احتساب میعانات گازی در دو ماهه نخست سال ۹۳، رقم سه‌میلیاردو۷۰۸میلیون‌یورو (معادل پنج‌میلیاردو۱۲۳میلیون‌دلار) و ارزش کل واردات نیز در این مدت نزدیک به پنج‌میلیاردو۵۷۳میلیون‌یورو (معادل هفت‌میلیارد و ۶۸۸میلیون‌دلار) بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی ب- بدون احتساب نفت خام و سایر مندرجات در توضیح کالاهای غیرنفتی- طی دو ماهه نخست سال ۹۳ با کسری یک‌میلیاردو۸۶۵میلیون‌یورو (معادل کسری دومیلیاردو۵۶۵میلیون‌دلار) مواجه بوده است. در مدت مزبور بنابر این ارقام، ارزش واردات ۶۰درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. این نسبت در مدت مشابه سال قبل ۹۳/۵۲درصد بوده است. در این مدت تراز بازرگانی خارجی کشور با ۸۱کشور دنیا منفی و با ۶۴کشور دیگر مثبت بوده است./شرق

 

/انتهای خبر