سفیر آمریکا در آلمان به روزنامه بیلد گفت: ما از بالاترین سطوح دولت آلمان می‌خواهیم که در ماجرای انتقال ارز به ایران دخالت کند و مانع از اجرای آن شود

شرق پرس: ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین و از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ایران به روزنامه آلمانی بیلد گفت که دولت آمریکا به شدت نگران برنامه‌های ایران برای انتقال صدها میلیون یورو پول نقد به ایران است.

روزنامه بیلد گزارش داده بود که ایران درخواست برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از بانک تجارتی ایران و اروپا در آلمان را مطرح کرده است.

به گزارش رادیو فردا، این درخواست که وزارت دارایی آلمان هم طرح آن را تایید کرده، در حالی مطرح شده که آمریکا با خروج از برجام قصد دارد تحریم‌های هسته‌ای ایران را به طور کامل بر‌گرداند.

تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های ثانوی هم می‌شود که بنا بر آن شرکت‌ها و موسسات خارجی در صورت معامله با ایران مجازات می‌شوند.

روزنامه بیلد گزارش داده بود که ایران به نهاد ناظر بر نقل و انتقالات مالی در آلمان اطلاع داده است که ۳۰۰ میلیون یورو را برای تامین ارز مسافرتی شهروندان ایرانی که به خارج سفر می‌کنند، نیاز دارد.

سفیر آمریکا در آلمان به روزنامه بیلد گفت: “ما از بالاترین سطوح دولت آلمان می‌خواهیم که در این ماجرا دخالت کند و مانع از اجرای آن شود.”

روشن نیست که سازمان فدرال نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان چه هنگام نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. این سازمان‌، روز گذشته به دویچه‌وله گفته بود: «در مورد زمان مورد نیاز برای بررسی یک درخواست نمی‌توان پاسخی عمومی داد. این زمان به نوع درخواست و مواردی که باید بررسی شوند، بستگی دارد».

به گزارش بی بی سی، ریچارد گرنل از زمان آغاز کار خود به عنوان سفیر آمریکا در آلمان در حدود دو ماه پیش، به دلیل سخنان تهدیدآمیز مبنی بر لزوم افزایش فشار بر ایران و آنچه که بعضی سیاستمداران آلمانی دخالت در امور این کشور خوانده‌اند، انتقاداتی را برانگیخته است.

به گزارش جام, پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های جدید، ایران به زحمت می‌تواند به دارایی‌های موجود در حساب‌های خود در بانک‌های دیگر کشورها دسترسی یابد. آمریکا بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی در سراسر جهان را تهدید کرده است که در صورت حمایت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در نقل و انتقال‌های بانکی، با تحریم‌های این کشور مواجه خواهند شد.