لولا داسیلوا با کسب 51 درصد اراء توانست باری دیگر بعنوان رئیس جمهور برزیل معرفی شود

شرق مازندران : رقابت انتخابتی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل به پایان رسید و لولا داسیلوا بر رقیب خود بولسونارو که به ترامپ برزیل مشهور است و مورد حمایت ترامپ بود، غلبه کرد و باری دیگر بعنوان رئیس جمهور برزیل انتخاب شد .

با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل و شمارش آرا، سرانجام لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سابق این کشور توانست رقیب خود ژایر بولسونارو را شکست دهد؛ نتیجه‌ای که پس از چند دهه به دولت راست‌گرای برزیل پایان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه الکترال عالی برزیل اعلام کرد که لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور آینده برزیل خواهد بود.

بر اساس نتیجه دور دوم این انتخابات که شامگاه یکشنبه ۳۰ اکتبر در پی شمارش ۹۹/۹۹ درصد آرا اعلام شد لولا داسیلوا با اختلافی اندکی به یک پیروزی مویرگی اما بسیار بزرگ دست یافت تا ۱۲ سال پس از ترک قدرت بار دیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گیرد.

وی پس از ماه‌ها پیشتازی در پی موکول شدن سرنوشت نهایی این رقابت به دور دوم، روز یکشنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته بود: «این مهم‌ترین روز زندگی من است.»

کار شمارش آرای ۱۵۶ میلیون رای دهنده از ساعت ۱۷ به وقت محلی بلافاصله پس از بسته شدن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر برزیل آغاز شد و نتیجه نهایی این انتخابات در نیمه شب یکشنبه به وقت اروپای مرکزی به صورت رسمی اعلام شد.

بر اساس نتیجه نهایی اعلام شده، لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۹ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

این فشرده‌ترین انتخابات و نزدیک‌ترین فاصله بین دو نامزد نهایی ریاست‌جمهوری از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی پس از حاکمیت یک سیستم دیکتاتوری نظامی طی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ در این کشور محسوب می‌شود.

لولا داسیلوا در واقع پیروز نهایی «قطبی‌ترین» انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به رغم رقابت بسیار نزدیک و فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، بدون هرگونه خشونت به انجام رسید.

رویترز دقایقی پیش‌ از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل با استناد به داده‌های موسسه نظرسنجی «دیتافولها» از روند وشمارش آرا پیش‌بینی کرده بود که لولا داسیلوا پیروز نهایی این رقابت خواهد بود و بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری خواهد نشست.

پس از اعلام نتایج، بولسونارو سکوت پیشه کرد و برخی از متحدانش علنا شکست بولسونارو را پذیرفتند. لولا طی یک سخنرانی اظهار کرد که این کشور غیرمتحد را متحد خواهد کرد و در عین حال خواستار همکاری بین‌المللی جهت حفظ جنگل‌های بارانی آمازون شد.

او همچنین در مقر کارزارش با اشاره به مردم کشورش تصریح کرد: «من نه تنها برای افرادی که به من رای دادند بلکه برای ۲۱۵ میلیون برزیلی حکومت خواهم کرد. دو برزیل وجود ندارد. ما یک کشور هستیم، یک مردم و یک ملت.»

نامزد چپگرای انتخابات برزیل به همراه ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی برزیل که به طیف راست افراطی تعلق دارد هیچیک در دور نخست موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده بودند.

لولا داسیلوا که از وی به عنوان بخت اصلی پیروزی در این انتخابات یاد می‌شد در دور نخست ۴۸.۴ درصد آرا را کسب کرده بود در حالی ژائیر بولسونارو با حدود پنج درصد کمتر از وی، حدود ۴۳.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.