رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی گفت : افزایش قیمت کالا‌ها علل مختلفی دارد و اغتشاشات نیز یکی از عوامل گرانی دلار بود. نظر دولت این است که حتماً قیمت‌ها ثبات پیدا کند

شرق مازندران : حجت الاسلام رئیسی، در هشتمین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم که در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه خبر و رادیو ایران پخش شد، اظهار داشت: در ابتدا ولادت امام جواد علیه‌السلام و آغاز دهه فجر را به مردم تبریک می‌گویم و با توجه به اینکه در ایام این دهه هستیم، لازم می‌دانم به شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشیم که نام، یاد و نگاه به سیر و سلوک ایشان برای همه ما الهام‌بخش است.

رئیس جمهور، تصریح کرد: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک شخصیت الهی و در عین حال، انقلابی بود و شاید ولایی‌ترین و انقلابی‌ترین چهره‌ای بودند که تا آخر عمر شریف خود، این روحیه انقلابی را حفظ و هویت ملی این ملت و دین را احیا کردند و حق بزرگی بر گردن همه ما دارند.

آقای رئیسی با بیان اینکه دولت در شرایطی آغاز به کار کرد که بحران کرونا و کسری بودجه، کشور را در بر گرفته بود، گفت: بحران کرونا را با همکاری مردم و مجاهدت کادر درمان، پشت سر گذاشتیم و همچنین سعی کردیم کسری بودجه را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی، پشت سر گذاریم.

رئیس جمهور، اظهار داشت: دولت، کشور را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفت و با وجود تحولات جهانی و منطقه‌ای و موضوع اصلاح توزیع یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰، دولت توانست این تورم را به ۴۰ درصد کاهش دهد.

برنامه دولت برای ثبات قیمت اقلام در سفره مردم

رئیس جمهور گفت: برنامه دولت این است که قیمت اقلام سفره مردم را به ثبات برساند.

آقای رئیسی، اظهار داشت: در این سال‌ها بسیاری از اقلام سفره مردم را دلاریزه کرده‌اند و تلاش می‌کنیم وابستگی برخی اقلام اساسی به دلار را کم کنیم تا تغییر قیمت دلار در سفره مردم تاثیری نداشته باشد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره راهکار ارائه شده برای ثبات اقتصادی گفت: آنچه دولت، روزانه دنبال می‌کند، این است که ثبات در سفره مردم برقرار شود و معتقدیم این نوسانات به نفع هیچ‌کس نیست.
آقای رئیسی، تصریح کرد: قیمت کالایی که افزایش می‌یابد، قبل از هر کس، ما را رنج می‌دهد. بنابر این، نسبت به آن بی‌اطلاع نیستیم و آنچه موجب رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند.
رئیس جمهور، گفت: درباره مهار تورم، ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای روبرو شدیم، اما در شش ماه نخست دولت، تورم مهار شد. با توجه به الزام قانونی برای عادلانه شدن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی درست کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌های دولت، این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومان ملاک خواهد بود

آقای رئیسی گفت: بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود که قیمت آن ۲۸۵۰۰ تومان است.

رئیس جمهور، اظهار داشت: تلاش دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی است، اما شرایط فعلی برای مردم و دولت قابل قبول نیست. گرانی مواد غذایی، عللی دارد که شناسایی شده است و پیگیری می‌شود.
رئیس جمهور، تصریح کرد: در بعضی اقلام، ثبات نسبی ایجاد شده، اما برای برخی اقلام این کار نشده است. بسیاری از اقلام سفره مردم، به قیمت دلار بستگی دارد که نباید این‌گونه باشد. در حال تلاش هستیم که این وضعیت تغییر کند و تغییر قیمت دلار روی سفره مردم تأثیری نداشته باشد.
آقای رئیسی، گفت: به عنوان مثال، قیمت نهاده‌های دامی که وارداتی است، به دلار ارتباط دارد که این اشکال در نظام اقتصادی ما و سیاست دولت این بوده که قیمت آنچه در سفره مردم است، به ثبات برسد که با تغییر قیمت دلار، اقلام دچار نوسان نشود.
رئیس جمهور، همچنین اظهار داشت: قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومان ملاک همه خواهد بود. بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود که قیمت آن ۲۸۵۰۰ تومان است. اگر همه کارها در تجارت با همین قیمت انجام شود، ثبات در قیمت‌ها ایجاد می‌شود.
آقای رئیسی، تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها مثلا در گوشت قرمز به علت قاچاق کالا به کشور‌های همجوار بوده و بخشی از آن به علت عرضه نشدن است، یعنی به‌ علت تورم انتظاری، دام نگه داشته می‌شود و دامداران، دام خود را برای افزایش قیمت، عرضه نمی‌کنند.

رشد اقتصادی در پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۳ درصد است

آقای رئیسی گفت: قبل از این دولت، رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود، اما در شش ماه، رشد اقتصادی کشور قریب به ۵ درصد شد و پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد است.

آقای رئیسی، اظهار داشت: از زمان شروع به کار دولت، یک روز پرداخت حقوق کارکنان دولت و پرداخت یارانه‌ها عقب نیفتاده است. رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال در این دولت اعمال شد و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها انجام نشده بود و سه بار رهبری معظم انقلاب نسبت به آن تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته از طریق درآمد‌های نفتی پرداخت شد و امسال تلاش شد که کسری بودجه نداشته باشیم. بودجه‌ریزی ما اشکالاتی دارد که رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحولات در ساختار آن انجام شود، اما دولت در یک سال و چند ماه تلاش کرده است که کسری بودجه نداشته باشیم و مصارف بیش از منابع نباشد.
آقای رئیسی گفت: قبل از این دولت، رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود، اما در شش ماه، رشد اقتصادی کشور قریب به ۵ درصد شد و پاییز سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد است.
رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی به معنای رشد تولید، کشاورزی، معدن و همه درآمد‌های کشور است، گفت: رشد تولید ما نیز بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵ درصد است؛ همچنین از زمان شروع به کار دولت، آمار بیکاری کاهش یافته است. به طور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما ریل‌گذاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی انجام شده است.
آقای رئیسی با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، افزود: با وجود تحریم‌ها و تهدید‌ها ظرفیت رشد اقتصادی در کشور ما وجود دارد. اگر دولت با همه وجود به بیانات رهبر انقلاب پایبند باشد، رشد اقتصادی ۸ درصد برای ما امکان‌پذیر خواهد بود، ما از آنچه برای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده‌ایم، عقب نیستیم. می‌خواهیم دولت صادق‌الوعد باشیم و آنچه را به مردم وعده دادیم، عمل کنیم.
رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، تصریح کرد: علت آشوب‌های اخیر این است که دشمن دید تحریم‌های او با ایستادگی مردم و تلاش دولت، خنثی شده، بنابراین طبیعی است که توطئه کند. بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته بسیار مهم است و ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.
آقای رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره بهره بردن اقشار مردم از رشد اقتصادی، گفت: وقتی که رشد تولید انجام شود، همه مردم از آن استفاده می‌کنند، لذا این فقط به کارمندان دولت محدود نمی‌شود، آن اقدامی مورد تأکید و توجه ما است که در سفره همه مردم، حس شود.
رئیس جمهور ادامه داد: فروش نفت و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید و افزایش تجارت، به نفع همه مردم است. اقدامات دولت باید به جهتی باشد که رونق اقتصادی در سفره همه مردم حس شود و البته کارمندان دولت هم حقوق قانونی خود را دریافت کنند.
آقای رئیسی گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل با همکاری همه دستگاه‌ها فعال شده‌اند و به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که شرط همکاری با بنده، داشتن روحیه ضد فساد و فسادستیزی است. دولت به هیچ عنوان فساد را نخواهد پذیرفت و هر جا از وجود فساد با خبر شود، به رفع آن اقدام خواهد کرد.
رئیس جمهور تأکید کرد: رویکرد ما در دور دوم سفر‌های استانی، پیگیری طرح‌های کلان و راهبردی توسعه استان‌ها و پیگیری مصوبات سفر‌های قبلی است.

نقش مباشر و تسهیل‌گر دولت در ساخت مسکن

رئیس‌جمهور گفت: دولت، نقش مباشر و تسهیل‌گر در ساخت مسکن را دارد؛ یکی از برنامه‌های ویژه دولت، به نتیجه رساندن طرح‌های نیمه‌تمام مسکن بوده است.

آقای رئیسی درباره حواشی به‌وجود آمده درباره وعده دولت برای ساخت مسکن، اظهار داشت: دولت، نقش مباشر و تسهیل‌گر در ساخت مسکن را دارد. گاه با این موضوع روبرو بوده‌ایم که طرح‌های نیمه‌تمام مسکن وجود داشته و مردم سال‌ها منتظر به نتیجه رسیدن آن بوده‌اند و یکی از برنامه‌های ویژه دولت، به نتیجه رساندن آن‌ها بوده است.

رئیس جمهور، تصریح کرد:‌ در قانون جهش تولید مسکن نیز دولت مکلف به ساخت یک میلیون مسکن شده و این وعده بنده نیز بوده است و ما با کمک تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و خود مردم، این کار را انجام خواهیم داد.

آقای رئیسی، ادامه داد: ما در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، امکان واگذاری زمین را داریم و در مراکز استان، این امکان نیست، اما امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد. مرحوم آقای قاسمی، تلاش‌ بسیاری برای این کار انجام داد و هم‌اکنون نیز آقای بذرپاش با تلاش‌های جدی، به دنبال اجرای این وعده و تکلیف قانونی است.

اغتشاشات، یکی از علل گرانی دلار بود

آقای رئیسی گفت: افزایش قیمت کالا‌ها علل مختلفی دارد و اغتشاشات نیز یکی از علل گرانی دلار بود.

آقای رئیسی، اظهار داشت: افزایش قیمت کالا‌ها علل مختلفی دارد و اغتشاشات نیز یکی از عوامل گرانی دلار بود. نظر دولت این است که حتماً قیمت‌ها ثبات پیدا کند تا مردم و بازار اطمینان یابند نوسان قیمت‌ها موجب مشکلات در جامعه نشود.

رئیس جمهور، تصریح کرد: آنچه درباره قیمت برخی از کالا‌ها در بازار عنوان شده، به علت بسیاری از عوامل است. یک بخش از این مسئله، مربوط به قاچاق برخی از کالا‌ها است که به کشور‌های همجوار صورت می‌پذیرد. بنابر این، وقتی قیمت‌ها را در آن‌جا نگاه کنیم، این موضوع مشخص بوده و البته این مسئله پیگیری شده است تا جلوی آن گرفته شود.
آقای رئیسی، گفت: متأسفانه در برخی از کشور‌های همجوار، برخی از اقلام و کالا‌های ما وجود دارد و بخشی از افزایش قیمت‌ها مربوط به همین قاچاق است؛ البته همه چیز مربوط به این موضوع نیست.
رئیس جمهور با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت کالا‌ها مربوط به عرضه نشدن آن کالا‌ها است، تصریح کرد: وقتی که قیمت دلار تغییر می‌کند، برخی هستند، به عنوان مثال، دامدارانی که می‌گویند قیمت دلار فردا بالا می‌رود؛ بنابر این به‌جای اینکه دام خود را به کشتارگاه ببرند، مقداری در این قضیه معطل می‌کنند تا شاید قیمت دلار بالاتر رود و دام خود را گران‌تر بفروشند.
آقای رئیسی، اغتشاشات را نیز یکی از عوامل گرانی‌ها دانست و بیان داشت: اغتشاشات، هم کسب‌ و کار مردم را دچار مشکل کرد و هم نشانه بی‌اطمینانی برای بازار بود که در بالا رفتن قیمت دلار تأثیر داشت. البته این مسئله، یکی از علل گرانی دلار بود؛ نه تنها علت آن.