چین مشتری خوبی برای انار میانکاله است و این محصول را حتی به دارو تبدیل می کند، با احداث کارخانه صنایع تبدیلی فرصت خوب اقتصادی برای بومیان محیا می شود

شرق پرس: علی‌اکبر یداللهی معاون محیط زیست استان, در جلسه‌ای که با حضور دامداران میانکاله در ساختمان محیطبانی این پناهگاه برگزار شد، اظهار کرد: ذی‌نفعان میانکاله تنها کسانی هستند که از سایر افراد نسبت به صیانت از این زیست کره دلسوزتر بوده و بر حفاظت از آن اهتمام دارند.

وی با بیان اینکه ساماندهی انار میانکاله در سال گذشته قابل قبول بوده و در ادامه نیز باید مدیریت شود، افزود: ۵۰ درصد درآمدهای کسب شده در میانکاله برای حفاظت از آن هزینه می شود که سال گذشته از محل فروش انار میانکاله یک خودروی اطفای حریق برای این ذخیره گاه خریداری شده است.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست مازندران از رایزنی و توافق با یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت احداث کارخانه صنایع تبدیلی در بندر امیرآباد یا شهرک صنعتی بهشهر خبر داد و گفت: کشوری مانند چین مشتری خوبی برای انار میانکاله است و این محصول را حتی به دارو تبدیل می کند، با احداث این کارخانه فرصت خوبی برای بومیان در بخش اقتصادی ایجاد می شود.

این مسؤول با بیان اینکه با برخورد قهری و بگیر و ببند موافق نیستیم، گفت: میانکاله به‌عنوان پایلوت کشوری طرح مشارکت در مدیریت و حفاظت از پناهگاه حیات وحش کشور انتخاب شده است که براساس آن حفاظت و بهره برداری اصولی با ذی‌نفعان منطقه و نظارت با محیط زیست است.

یدالهی ادامه داد: این طرح ذیل برنامه مدیریت زیست کره بوده و باید به شکل آزمایشی تا نوروز ۹۸ انجام شود، ضمن اینکه باید قبول کنیم برنامه مدیریت زیست کره میانکاله با دامدار معنا پیدا می کند.

معاون فنی محیط زیست مازندران درباره صدور کارت تردد و ساماندهی ورود و خروج در میانکاله اظهار کرد: کارت تردد برای دامداران با اعتبار یکساله، برای صیادان پره ۶ ماهه و برای میهمانان نیز با اعتبار یکروزه صادر می شود تا از هرج و مرج در پناهگاه جلوگیری شود.

وی در پاسخ به درخواست دامداران جهت ساخت سرویس بهداشتی در دامداریها گفت: ساخت و ساز باید براساس شیوه نامه باشد و اگر پیشنهادی وجود دارد اعلام شود تا بررسی روی آن صورت بگیرد.

یداللهی همچنین از دامداران خواست تا میهمانان خود را مدیریت کنند زیرا برخی از آنها به معنای واقعی دامدار نیستند، به نام دوست یا اقوام دامداران وارد منطقه می شوند و کارهای خلافی مانند صید و شکار غیرمجاز انجام می دهند.

معاون فنی محیط زیست مازندران گفت: بحث ممیزی مربوط به منابع طبیعی است که پیگیر هستیم تا موانع برطرف شود و دامداران در بحث پروانه و مرتع داری دغدغه ای نداشته باشند.

وی درباره مسیرهای تردد، مدیریت زباله، دوربین حفاظتی، به نژادی دام، مشخص کردن محدوده فعالیت و توجیه دوستان و میهمانان نسبت به حساسیتهای زیست محیطی میانکاله با دامداران سخن گفت.

به گزارش فارس، ۹۹ واحد دامداری در پناهگاه حیات وحش میانکاله مستقر است و عمر دامداری و مرتع داری در این منطقه به بیش از ۴۰۰ سال می رسد، میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و پس از آن در اجرای سیاستهای مندرج در کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو، دامداران ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی شدند تا این ذخیره گاه مهم زیست کره در نوار جنوبی دریای خزر حفظ شود.