منابع رسانه ای از درآمد چند میلیارد دلاری عربستان سعودی از قانونی شدن رانندگی زنان خبر دادند...

 

 

در پی صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه این کشور، بسیاری از زنان شخصا اقدام به رانندگی کرده و از داشتن راننده شخصی بی‌نیاز خواهند شد.

 

برآورد می‌شود در سال گذشته میلادی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون راننده خارجی در عربستان سعودی مشغول به کار بوده‌اند.

 

هزینه استخدام یک راننده خارجی در کشور عربستان سعودی حدود ۱۵ هزار ریال سعودی معادل ۴۰۰۰ دلار در سال تخمین زده می‌شود. علاوه بر این خانواده‌های سعودی علاوه بر هزینه‌های اسکان، حقوقی معادل ماهیانه ۲ هزار ریال سعودی معادل ۵۳۴ دلار به این رانندگان پرداخت می‌کردند. به طور میانگین هزینه داشتن یک راننده شخصی حدود هزار دلار در ماه است.

 

بر اساس آمارها هزینه‌هایی که برای رانندگان خارجی در سال ۲۰۱۶ پرداخت شده، بیش از ۱۴ میلیارد ریال سعودی، معادل ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های اقامت، ویزا، گواهینامه رانندگی، بیمه، مسکن، خوراک، درمان، حقوق ماهیانه و هزینه‌های سفر است. پیش‌بینی می‌شود ممکن شدن رانندگی زنان، این هزینه‌ها را به شکل ویژه‌ای کاهش داده و مانع از خروج میلیاردها دلار از کشور عربستان سعودی شود.

 

پیش‌بینی می‌شود در پی صدور فرمان پادشاهی در زمینه ممکن شدن رانندگی زنان، بازار خرید و فروش خودروها نیز در این کشور به شکل ویژه‌ای رونق بگیرد و این موضوع نیز باعث کسب میلیاردها دلار درآمد برای این کشور خواهد شد.

 

در سال گذشته بیش از ۶۷۶ هزار خودرو در عربستان سعودی فروخته شد که سهم شرکت تویوتا ۳۲ درصد از مجموع این خودروها بود. شرکت هیوندای نیز با ۲۴ درصد در رده بعدی قرار گرفت.

 

🔹ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ طی فرمانی، مجوز رانندگی زنان در این کشور را صادر کرد. ملک سلمان در فرمانی، دستگاه‌های ذی‌ربط سعودی را مامور کرد، گواهی‌نامه رانندگی برای زنان صادر کنند. فرمان عالی ملک سلمان خواستار اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و دستور العمل اجرایی آن شده که صدور گواهی‌نامه رانندگی برای درخواست کنندگان مذکر و مونث از جمله آن است.

کانال مطالعات عربستان سعودی 

 

 

 

 

asriran.com

@MyAsriran