مخبر در رابطه با افزایش قیمت ها در برخی اقلام از جمله ماکارانی و روغن طی هفته گذشته گفت: رای حذف ارز ترجیحی باید آبرو صرف کرد،  آدم های زیادی سود های کلان از کنار این ارز بردند و عموما دولت‌ها برای مقابله با این چالش ها سینه سپر نمی‌کنند و...

شرق پرس : محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص کاهش آمار فوتی ها و آمار مبتلایان کرونا  گفت: امیدواریم آمار به صفر برسد ، حتی فوت کردن یک نفر هم برای ما دلخراش است.

وی در رابطه با اهمیت امنیت غذایی در کشورهای مختلف  گفت: چند موضوع باعث شده است که امنیت غذا به چالش کشیده شود، یک مورد خشکسالی ها در مناطقی است که محل تولید بوده اند، بحث جنگ اوکراین هم جز مسائل جدی است زیرا هفتاد درصد دانه های روغنی آفتابگردان توسط اوکراین تولید می‌شد و ۳۰درصد غلات دنیا از اوکراین تهیه می‌شد‌. همچنین جمع آوری کالاهای اساسی در برخی کشور ها که کمبود آن سبب گرانی و مسائل مختلف شد.با توجه به آنکه مسائل منطقه وضعیت روشنی ندارد، این موضوع هم شرایط را سخت تر کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت ها در رابطه ها با شعار هایی که رهبری سالانه به درستی انتخاب کردند ، خوب عمل نکردند ، اگر ۵۰ درصد از شعار های رهبری عملیاتی میشد الان این شرایط را شاهد نبودیم. یکی از ماموریت های جدی این دولت ، عمل به شعار های رهبری است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: راهبردی که رهبری تعیین کردند، راهبرد خنثی کردن تحریم ها و اقتصاد مقاومتی است، در بحث اقتصاد مقاومتی به همه چیز هایی که می خواستیم نرسیدیم و دولت ها عملکرد خوبی نداشتند اما با همین وضع هم کشور را از تکانه های اقتصادی مصون کردند. یک زمانی با عطسه رئیس جمهور آمریکا شاخص های اقتصادی تغییر می‌کرد اما اکنون تاثیری که نظام را به چالش بکشد را شاهد نیستیم. دولت سیزدهم در رابطه با خنثی سازی تحریم ها اتفاقات خوبی را رقم زد‌.

مخبر اظهار داشت: در دولت سیزدهم با پول های خودمان ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کردیم و از فروش نفت خودمان توانستیم کشور را اداره کنیم و با استقراض این کار را نکردیم. توانستیم خنثی سازی را به نقطه مطلوب برسانیم.

وی در خصوص مذاکرات گفت: در مذاکرات طرف های غربی فهمیدند که ما محتاج نتیجه مذاکره نیستیم البته مصمم به رفع تحریم‌ها از موضع قدرت هستیم.

مخبر در رابطه با افزایش قیمت ها در برخی اقلام از جمله ماکارانی و روغن طی هفته گذشته مطرح کرد: بگذارید دلیل حذف ارز ترجیحی را تشریح کنم، گرانی های اخیر سه منشا دارد؛ یک منشا مصوباتی است که الزامات بودجه است و قانون است. یعنی حذف ارز ترجیحی جزو الزامات قانون بوده است البته باید این سال گذشته اتفاق می افتاد.

وی ادامه داد: در بودجه سال قبل ۸ میلیارد دلاری که برای ارز ترجیحی تخصیص داده شده بود در ماه‌های اول خرج شده بود و این دولت در آغاز کار خود هیچ‌ منبعی برای یارانه دادن به کالای اساسی نداشتیم. علاوه بر آنکه ارز ترجیحی نداشتیم، محلی هم برای جبران این ارز وجود نداشت. در این شرایط دولت یک لایحه دوفوریتی به مجلس داد و مجلس با دو فوریت مخالفت کرد یعنی دیگر به سال ۱۴۰۰ نمی رسید، اما با محبت رهبری و درخواست رئیس جمهور این مطلب حل شد. رهبری مجوز داد تا پایان سال دولت از ارز ترجیحی استفاده کند‌.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: موضوع دیگر وضعیت کمبود کالاهای اساسی در دنیا است که نمی‌توانستیم نسبت به این وضعیت موجودی کالاهای اساسی بی‌توجه باشیم و جنگ اوکراین هم از دیگر منشاهای گرانی بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: برخی اقتصاددان ها پیش‌بینی کرده بودند که قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، اما با اقدامات دولت و گشایش‌های مالی که صورت گرفت، شاخص‌های اقتصادی ثبات پیدا کرد. در روز های اول کار دولت سیزدهم نرخ تورم ۵۰ درصد رشد داشت، اما این رقم در پایان سال گذشته به حدود ۳۵ درصد رسید.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: یارانه دارو و نان برای تمام اقشار، حذف نخواهد شد. برای کالاهای دیگر مثل مرغ و تخم مرغ هزینه آزاد آن حساب شده است و طرح های جبرانی در رابطه با این موضوع اندیشیده است و اجرایی خواهد شد. این رقم در دهک‌های مختلف متفاوت است دهک های نیازمند درصد بیشتری خواهند گرفت. کارهای کارشناسی زیادی در این رابطه‌  انجام شده است. نکته مهم در این رابطه این است که این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. همچنین تمهیداتی برای دهک‌های پایین جامعه مانند سبد سهام در نظر گرفته شده است.

مخبر گفت: برای حذف ارز ترجیحی باید آبرو صرف کرد،  آدم های زیادی سود های کلان از کنار این ارز بردند. عموما دولت‌ها برای مقابله با این چالش ها سینه سپر نمی‌کنند، اما این دولت تصمیم جدی دارد تا اصلاحات اساسی در سیستم اقتصادی ایجاد کند که این اصلاحات هم تبعات دارد. وجود ارز ترجیحی خاصیتی برای کشور ندارد، تولید و پرداخت یارانه ها را دچار چالش کرده است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این دولت نه تنها استقراض از بانک مرکزی نکرده است بلکه در این دوره، دولت طلبکار بانک‌مرکزی است. عملکرد بانک‌ها به توسعه کشور کمک نمی‌کند. این نقدینگی بانک‌ها باید هدایت شود به سمت سرمایه گذاری، یک کار خوب  دولت این است  که دولت پیشران های توسعه اقتصادی را سامان دهی کرده است.

مخبر گفت: رئیس جمهور وقت فوق العاده ای را صرف کارها می‌کند، حافظه خوبی دارد، در رابطه با مسائل مردم ریز جزئیات را جویا می‌شوند. رییسی بسیار اهل مشورت است و استفاده از نخبگان و صاحب نظران با هر دیدگاهی را در برنامه های خود داشته است. رئیس جمهور با کارشناسان اقتصادی کشور تاکنون حدود ۴یا ۵ جلسه داشته است.در خصوص این ارز ترجیحی رئیس جمهور تقریبا نظر همه را کسب کرده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: وحدت نظر بین تمام قوا وجود دارد همه قوا پشت ارز ترجیحی ایستاده‌اند و در اجرای این کار، هر سه قوا مصمم هستند،  همدلی مبتنی بر عواطف بین سرا قوا وجود دارد.

مخبر خبر داد: رئیس جمهور در طی دو سه شب آینده خبر های خوبی برای مردم دارد.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از مشکلات کشور اشتغال است. امروز فرصت هایی پیش رو داریم که به دلایل مختلف معطل مانده است یکی از آنها کارخانه های نیمه تعطیل است که این ها می‌تواند ظرف ۶ ماه بخش خوبی از اشتغال را سامان دهد. ظرف دو ماه گذشته نزدیک به صد کارخانه به مدار بازگشته اند‌‌. تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام یکی از برنامه های مهم دولت است و دولت به دنبال این است این طرح ها به مردم واگذار شود.

وی ادامه داد: در سفر های رئیس جمهور به ندرت اعتباری به غیر از طرح های نیمه تمام تخصیص می‌یابد یادم نمی آید رئیس جمهور در این چند ماه کلنگ جدید زده باشد.

مخبر گفت: در خصوص ذخایر کالای اساسی  هیچ نگرانی نداریم./برنا