مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر: بیماریهای قلبی، سرطان و تصادف از عوامل اصلی مرگ و میر در بهشهر است که باید در این زمینه با فرهنگ سازی مناسب و پیشگیری های لازم از بروز این بیماریها و عوامل جلوگیری کرد. به گزارش شرق پرس، محمد تقی صالح طبری عصر شنبه در نشست […]

 

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر: بیماریهای قلبی، سرطان و تصادف از عوامل اصلی مرگ و میر در بهشهر است که باید در این زمینه با فرهنگ سازی مناسب و پیشگیری های لازم از بروز این بیماریها و عوامل جلوگیری کرد.

به گزارش شرق پرس، محمد تقی صالح طبری عصر شنبه در نشست خبری  با خبرنگاران بهشهر به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: بیماریهای قلبی، سرطان در صدر آمار مرگ و میر بهشهر قرار دارد و لذا باید با اطلاع رسانی مناسب در  جهت کاهش مرگ و میر ناشی از این عوامل تلاش کنیم.

وی افزود: هفته سلامت فرصتی مناسب برای توجه کل جامعه به موضوع سلامت است که باید همه دستگاهها و نهادها در این رابطه وارد شوند و امسال نیز با توجه به شعار”یک عمر سلامت با خود مراقبتی” باید در جهت فرهنگ سازی مناسب این مسئله تلاش کنیم.

صالح طبری با بیان اینکه مازندران از استانهایی است که شیوع دیابت، فشار خون و چاقی در آن بالا است ادامه داد: لازمه سلامت توجه به تغذیه مناسب و سالم، توجه به ورزش همگانی، جلوگیری از کم تحرکی و افزایش آموزش در بین آحاد مردم جامعه است.

وی گفت: متاسفانه در کشور ما سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید نسبت به دنیا پایین و مصرف روغن نسبت به جهان بالا  است و در مازندران با توجه به تولید میوه و لبنیات فراوان متاسفانه سرانه مصرف میوه و لبنیات پایین است.

مدیر شبکه بهداشت بهشهر همچنین با اشاره به جمعیت بالای ۳۶۰ هزار نفری در شرق مازندران راه اندازی (ام آر آی) را  از ضروریات مهم دانست و خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته این مسئله با فوریت در حال بررسی است و در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر راه اندازی می شود.

صالح طبری بیان داشت: تهیه این دستگاه در حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه دارد که با بخش خصوصی هماهنگی لازم انجام و امضاء قرارداد بسته شده و در حال رایزنی برای خرید این دستگاه از آلمان هستیم.

وی گفت: فضای مناسبی برای استقرار این دستگاه در بیمارستان امام اختصاص یافته است که در حال ساخت است و با ساخت فضا و ورود دستگاه ام آر آی توسط  بخش خصوصی ، خدمات مناسب درمانی در این راستا با تعرفه دولتی در این بیمارستان به بیماران ارائه می شود.

۲۵ درصد گوشت مصرفی بهشهر بسته بندی است

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر در ادامه با اشاره به چگونگی کشتار دام در بهشهر و ساخت و ساز کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران اظهار داشت: با توجه به در دست ساخت بودن کشتارگاه صنعتی در نکا و پیشرفت حدود ۱۰ درصدی آن به اذعان کارشناسان، توزیع گوشت سالم به شهروندان از مسائلی است که باید با دقت در آن وارد شویم.

صالح طبری بیان داشت: متاسفانه برخی از قصابان بهشهری از ذبح گوشت در دام شهر جویبار استقبال نمی کنند و با بهانه های مختلف از زیر بار مسئولیت تهیه گوشت از دام شهر شانه خالی می کنند در حالی که قصابان نکا و گلوگاه در شهرهای همجوار از دام شهر گوشت بهداشتی تهیه می کنند.

وی با بیان اینکه ماشینی از سوی شهرداری ها برای حمل دام و فرآورده های گوشتی تهیه شده است یادآور شد: هزینه حمل دام به دام شهر رایگان است و دلیلی برای عدم تمکین وجود ندارد و اگر دلیل بعد مسافت و افزایش کرایه است که این مسئله رایگان است و اگر پولی دریافت شود بسیار ناچیز است.

صالح طبری گفت: هر دامی که در داخل شهر بصورت بهداشتی و سالم ذبح شود نیز متحمل هزینه می شود و هزینه بالا نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای عدم تهیه گوشت سالم از دام شهر باشد و قصابان موظف به تهیه گوشت سالم و توزیع  به شهروندان هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر با اشاره به اینکه کار قصابی از چوبداری جدا است بیان داشت: متاسفانه برخی از قصابان بهشهر وظیفه و کار خود را با چوبداری اشتباه گرفته اند و منافع خود را در هر دو گزینه جستجو می کنند که به صلاح جامعه و سلامت افراد نیست.

صالح طبری ادامه داد: قصاب باید گوشت سالم به مردم تحویل دهد و چوبدار نیز باید دام خود را برای ذبح به کشتارگاه ببرد و بین این دو مسئله تفاوت است.

وی اضافه کرد: نباید منافع جمعیت بیش از ۱۸۰ هزار نفری بهشهر  قربانی زیاده خواهی ۴۲ قصاب بهشهر و یا بیش از ۵۰ قصاب شهرستان شود که متاسفانه در برخی موارد ما نقش نظارتی خود را بدرستی اجرا نکردیم و قصابان با بهانه جویی به فکر منافع خود هستند.

صالح طبری با بیان اینکه در سال جدید جلوی چرخه ناسالم توزیع گوشت در بهشهر گرفته می شود ادامه داد: با شدت با متخلفان برخورد و گوشت هایی که ممهور به مهر دامپزشکی نباشد اجازه فروش ندارد ومعدوم شده و واحدهای صنفی نیز پلمپ می شود چرا که نباید منافع جامعه فدای منفعت گرایی گروه خاصی شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر با بیان اینکه ۲۵ درصد گوشت مصرفی بهشهر بسته بندی است افزود: در آینده ای نزدیک خواسته و نا خواسته به سمت استفاده از گوشت های بسته بندی در فروشگاهها خواهیم رفت و باید فرهنگ سازی استفاده از گوشت بسته بندی از هم اکنون آغاز شود.

صالح طبری گفت: درآینده صنف قصابان باید تغییر شغل دهند و به سمت فروش گوشت های بسته بندی در فروشگاههای سلامت برای حفظ سلامت جامعه بروند و این استفاده از مواد بسته بندی نیازمند فرهنگ سازی است.

وی همچنین  از کنترل دقیق بر طرح پزشک خانواده در بهشهر خبر داد و یادآور شد: در برخی موارد تخلفاتی در اجرای این طرح در بهشهر بود که تذکرات لازم داده و گوشزد شده است چرا که بر آن باوریم طرح باید بدرستی اجرا شود.

صالح طبری بیان داشت: اجازه تخلف را به کسی را در اجرای طرح پزشک خانواده نمی دهیم  و تلاش می کنیم تا با اجرای دقیق آن در سال جاری مردم از این طرح راضی باشند.

وی همچنین با اشاره به تکمیل خانه های بهداشت و تبدیل استیجاری به تملک دائم گفت: از ۵۳ خانه بهداشت شهرستان بهشهر تنها دو خانه بهداشت روستاهای پارم و کنت استیجاری است که با همیاری مردم و اهالی روستا و طی مراحل قانونی ساخت و ساز این دوخانه بهداشت آغاز می شود.

مهر

 

/انتهای خبر