باغداران شرق مازندران بعنوان یکی از قطب های مرکبات مازندران، دچار خسارت های فراوانی شده و برخی به ناچار درختان باغات خود را قطع کردند و ترجیح دادند تا باغی نباشد تا محصولی بر باد رفته داشته باشند.

باغداران شرق مازندران در انتظار تحقق وعده مسئولان

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) پس از برف و یخبندان اوایل اذرماه در استان مازندران و بروز خسارت به باغات مختلف، باغداران شرق مازندران چشم انتظار برنامه های حمایتی دولت و مساعدت های مختلف مسولان هستند.

نیمه آذرماه هر سال فصل برداشت مرکبات استان مازندران از غرب تا شرق این استان است و امسال درست در زمانی که باغداران برای برداشت محصول و دسترنج خود آماده می شدند ناگاه بارش برف و سرمای شدید خسارت های فراوانی را بر باغداران وارد کرد.
در این بین باغداران شرق مازندران بعنوان یکی از قطب های مرکبات مازندران، دچار خسارت های فراوانی شده و برخی به ناچار درختان باغات خود را قطع کردند و ترجیح دادند تا باغی نباشد تا محصولی بر باد رفته داشته باشند.
و اما این روزها همه چشم و امید باغداران و کشاورزان به دولت است و امید دارند تا مطالبات به حق و خسارت های وارد شده در این برف و یخبندان توسط دولت تدبیر و امید پاسخ داده شود و به نوعی، امیدهای بر باد رفته به خانه ها بازگردانده شود.
امید سارویی از باغداران شرق مازندران به ایرنا گفت: امیدواریم دولت، امید از دست رفته مان را به ما بازگرداند و ما شاهد رویش جوانه های امید در باغ دلمان باشیم.
وی افزود: خسارت فراوانی در این برف اخیر بر ما وارد شده است که با توجه به اینکه برخی از محصولات از بین رفته است و مابقی محصولات باقیمانده، ارزش بردن به مرکز خرید صنایع تبدیلی و وجود خطرات ناشی از رفت و آمد را ندارد.

قیمت پرتقال در قلب تولید ۵۰۰ تومان

تقی محمدپور یکی از باغداران منطقه که سالها است از طریق کشت مرکبات، گذران عمر می کند در این رابطه به ایرنا گفت: متاسفانه بسیاری از محصولات ما بر روی درختان از بین رفته است و دلالان با قیمتی بسیار پایین از محصولات ما استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه شرق مازندران یکی از نقاط مهم تولید مرکبات استان مازندران است، یادآور شد: قیمت پرتقال تضمینی اعلام شده در قلب تولید مرکبات با قیمت ۵۰۰ تومان توسط دولت اقدامی ارزنده برای کمک به باغداران و تضمین و جبران بخشی از خسارت ها بوده است؛ البته شاید این نوع خرید به صرفه نباشد اما از خرید دلالان و واسطه ها بهتر است.
به گزارش ایرنا, محمدپور با اعلام اینکه دولت با خرید تضمینی این مرکبات درجه ۳ خدمت شایانی به تولیدکنندگان کرده است، گفت: در این بین تولید کنندگان جزء متضرر شده اند و چون هزینه حمل برای آنان به صرفه نیست.