در مذاکرات صورت گرفته با آژانس اتمی ، اعلام شده که به دلیل ادامه یافتن تحقیقات امنیتی و قضایی امکان حضور آژانس در مجتمع تسا وجود ندارد ...
شرق مازندران : آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی در روز سه شنبه مدعی شده است که ایران برخلاف تعهدات خود عمل کرده و اجازه دسترسی به یک مکان مشخص شده را نمی‌دهد.
در سفر اخیر مدیر کل آژانس به تهران و دیدار وی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بیانیه‌ی مشترکی میان دو طرف در تاریخ ۱۲ سپتامبر قرائت شد که طبق آن اجازه‌ی تعویض کارت حافظه‌ی دوربین‌های نظارتی به آژانس داده شد. در این گفتگو اما یک مکان استثنا قرار گرفت و ایران اجازه‌ی دسترسی به آژانس را نداد. مجتمع تسا یک کارگاه ساخت تجهیزات سانتریفیوژ واقع در کرج است که در اوایل تیرماه امسال مورد هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت. بررسی ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این خرابکاری قرار دارد. کمااینکه ترور دانشمندان و اخلال در صنعت هسته‌ای ایران خود حاکی از متهم ردیف اول بودن این رژیم است.
آژانس در دیدار اخیر چندین بار درخواست تعمیم تعویض کارت حافظه به این مجتمع را داده بود و هر بار با مخالفت ایران مواجه شد. نکته‌ی مهم سکوت سازمان‌های بین المللی در مقابل حرکت گستاخانه اسرائیل در خاک ایران است که طبق آن دوربین‌های نظارتی آسیب دیدند و حالا آژانس خواستار تعویض دوربین های آسیب دیده است بدون آنکه اشاره‌ای به عملیات خرابکارانه کند.
در مذاکرات صورت گرفته با آژانس چندین بار اعلام شده که به دلیل ادامه یافتن تحقیقات امنیتی قضایی امکان حضور آژانس در مجتمع تسا وجود ندارد. گویا همین امر و قاطعیت ایران در مخالفت با درخواست آژانس باعث عصبانیت آژانس، مقامات اسرائیلی و حتی تروئیکای اروپا شده که هر کدام به صورت جداگانه مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کردند.
برای چندمین بار است که سیاسی کاری و عدم بی طرفی آژانس نمایان می‌شود. از سکوت مقابل فروش زیردریایی‌های هسته‌ای توسط انگلیس و آمریکا به استرالیا و نقض NPT تا بی تفاوتی نسبت به اقدام خرابکارانه توسط رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای ایران. رویکردی که باید در مقابل چنین نهاد دست نشانده‌ای در پیش گرفت، دفاع فعالانه و تهاجمی با افزایش توانمندی‌ها در صحنه‌ی بازی است.
آژانس همواره با دست آویز کسب اطمینان از روند صنعت هسته‌ای ایران درخواست‌های نابجا و زیاده خواهانه‌ی بیشتری مطرح می‌کند تا جایی که به تعبیر رهبر انقلاب، اگر به تک تک خانه‌های ایران هم دسترسی داشته باشند باز هم راضی نمی‌شوند فلذا ما به آژانس بدبین هستیم و می‌بایست جلوی زیاده‌خواهی های آن با مواضع مقتدرانه بایستیم.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی قاطع اعلام کرد ایران اجازه دسترسی به این کارگاه را نمی‌دهد. پیشتر نیز غریب آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی در وین در صفحه توئیترش گفته بود: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.
رجا نوشت؛ تا زمانی که رژیم صهیونیستی پاسخگوی اقدامات خرابکارانه‌ی خود نیست و آمریکا خود به نقضNPT متهم است، نهاد های به ظاهر بی‌طرفی مثل آژانس بین المللی انرژی اتمی حق ابراز نگرانی درباره‌ی صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران ندارند.