سفر مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور به شرق مازندران و آَشنایی شان با ظرفیت ها بی بدیل گردشگری منطقه را شاید بتوان نقطه عطف توسعه گردشگری درمنطقه دانست

شرق پرس: سفر محمدحسن طالبیان معاون میراثی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به شهرستان‌های شرق مازندران در حالی به پایان رسید که شاید فکرش را هم نمی کرد شرق مازندران که در این سالها نسبتاً کمتر توسعه یافته بود, از اینهمه ظرفیت گردشگری و جاذبه های فریبنده برخوردار باشد.

وی در این سفر که به پیشنهاد نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی انجام شد؛ به‌اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، فرمانداران، شهرداران و تعدادی از اعضای شورای شهر سه شهرستان، از مناطق میراثی و گردشگری در شهرهای نکا، رستم‌کلا، بهشهر، خلیل‌شهر و گلوگاه بازدید کرد.

طالبیان از شکوه میراث و نقاط گردشگری بکر که البته نیاز به توجه  اساسی در این نقطه از مازندران دارد به وجد آمد و خواستار یک طرح جامع برای شرق استان شد.

وی که عصر روز چهارشنبه وارد مازندران شده بود در همان‌شب نشستی با نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه،  فرمانداران، شهرداران و شوراهای سه شهرستان داشت، در این نشست صمیمی صحبت‌های اولیه برای اجرایی‌شدن مقدمات کار فراهم شد.

صبح روز پنج‌شنبه بازدیدی از چشمه و سایت گردشگری «قُرمرض» در شهر نکا انجام گرفت و زیرساخت‌های آن بررسی شد که قرار است اعتباری برای این سایت جنگلی اختصاص داده شود.

مقصد بعدی «توسکاچشمه» گلوگاه بود که در جاده جنگلی گلوگاه به دامغان قرار دارد، هوای سرد و برفی که بر زیبایی‌هایی این مسیر افزوده بود سبب شد تا اهمیت و ضرورت این سایت خود را دوچندان به بازدیدکنندگان نشان دهد.

بازدید میدانی از منطقه نمونه گردشگری «سُرخو» یا «سِرخو» خلیل‌شهر، «مهربان‌رود» رستم‌کلا، منطقه تفریحی تاریخی و نمونه گردشگری «عباس‌آباد»، «باغ شاه» یا پارک ملت و «چشمه عمارت» در بهشهر نیز انجام شد.

در این بازدیدها بیشتر به جنبه میراثی توجه و بر نگهداری و حفاظت از آنها تاکید شد، در بخشی از این بازدید نشستی در شهرداری بهشهر برگزار شد و یاسر فیروزی شهردار اشرف‌البلاد به طرح ساماندهی «سالارتپه» و برنامه‌ای که برای آزادسازی و ایجاد فرصت‌های گردشگری برای این منطقه واقع در ضلع جنوبی باغ شاه، پرداخت.

وی همچنین برنامه‌ای برای زمین چیت‌سازی بهشهر داشت و یک برنامه کلی در همین زمینه ارائه داد، مساحت این فضا ۸.۵ هکتار و در نزدیکی ایستگاه قطار واقع است، باتوجه به قرارداشتن سایت اداری شهرداری بهشهر در سایت میراثی باغ شاه، قرار است که شهرداری به زمین چیت‌سازی منتقل شود.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی دارد هر زمان که شهرداری بهشهر از مکان فعلی خود در باغ شاه نقل مکان کند، اعتبار لازم را برای ساختمان میراثی این محوطه اختصاص دهد تا به موزه تبدیل شود و تا آن زمان هیچ هزینه‌ای نمی‌کند، این آمادگی و پذیرش نیز وجود دارد که موزه را برای حفاظت به شهرداری بسپارند.

هدف این است که هم بنای میراثی و هم باغ تاریخی دوره صفویه برای آیندگان باقی بماند و هم بخش فرهنگی آن راه‌اندازی شود.

 

درخواست فرماندار بهشهر برای مرمت آثار میراثی

پس از پایان نشست مسوولان در شهرداری بهشهر، نشست اصلی پنج‌شنبه‌شب در فرمانداری اشرف‌البلاد برگزار شد، در این نشست، فرماندار بهشهر با اشاره به جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی، ابتدا از گردشگری دریایی گفت و اینکه قرار است سرمایه‌گذارانی از شرکت صدرا و آرام شناور قشم برای این منظور به بهشهر بیایند.

هادی خنجری از وجود ۵۰ تپه باستانی ثبت‌شده، ۴۴ جاذبه گردشگری و ثبت عباس‌آباد در میراث ملی و یونسکو گفت و پس از آن مطالبات خود را اعلام کرد؛ یکی اینکه با آزادسازی  صفی‌آباد، بنای تاریخی آن نیاز به مرمت دارد و در بحث اعتبارات نیز به این دلیل که خارج از توان استان است لذا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به کمک بیاید.

نماینده عالی دولت در بهشهر همچنین خواستار حمایت سازمان گردشگری برای مرمت چشمه عمارت و بنای تاریخی باغ شاه شد تا هم به باغ‌موزه و هم به فضایی مورد اقبال مردم تبدیل شود.

خنجری با اشاره به اینکه ۴۳۰ هکتار از عرصه و اعیان باغ عباس‌آباد به سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده است، اظهار کرد: یکی از موانع این است که سرمایه‌گذاران با دیدن وسعت این منطقه راغب به سرمایه‌گذاری نیستند چون ابتدا باید نگهبان جنگل باشند و از این‌رو برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.

وی پیشنهاد داد که ۱۰۰ هکتار از باغ عباس‌آباد به سرمایه‌گذاری اختصاص داده شود، همچنین در روند دریافت مجوزات و تسهیلات سرمایه‌گذاران نیز تسریع شود.

فرماندار بهشهر همچنین از معاون میراث خواست که برای زیرساخت‌های(برق‌رسانی و آسفالت) جاده رستم‌کلا و مهربان‌رود و سایت گوهرتپه نیز – به این دلیل که خطر تخریب وجود دارد – اعتباراتی اختصاص داده شود.

 دفتر گردشگری در گلوگاه به اداره ارتقا یابد

فرماندار گلوگاه نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری در این شهر که در واقع مرز‌دار مازندران در شرق است؛ اظهار کرد: برای بخش گردشگری گلوگاه سه محور را در نظر داریم؛ یکی منطقه نمونه گردشگری توسکاچشمه با منظره و جنگل زیباست که دفترچه و طرح توجیهی آن نیز به سازمان ارائه شده است و انتظار می‌رود تا پیش از عید ۹۸، بخشی از امکانات اولیه رفاهی آن حتی به‌صورت سیار انجام بگیرد.

محمدرضا تباکی بیان کرد: ساماندهی دریای گلوگاه نیز از دیگر درخواست‌هاست، تاکنون هیچ فردی در دریای گلوگاه غرق نشد و کارشناسان از این دریا به‌عنوان یک استخر بزرگ یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: ساحل و دریای گلوگاه برای راه‌اندازی پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی و برگزاری مسابقات قایقرانی از بهترین مکان‌های کشور انتخاب شده است.

تباکی در پایان با اشاره به جاذبه‌های گردشگری گلوگاه، ارتقای دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به اداره را خواستار شد.

 

 کشف درب سرقت‌شده امام‌زاده اطرب نکا

بخشدار مرکزی نکا نیز که به نیابت از فرماندار این شهرستان در نشست حضور داشت، شهر نیکان را دارای دریا، آب‌بندان، چشمه، آبشار، بقاع متبرکه و امام‌زادگان واجب‌التعظیم فراوان توصیف و اظهار کرد: اثر تاریخی «تخت‌رستم» در وردی این شهر بسیاری از گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند، روستاهای نمونه گردشگری «زروم» و «فریمک» نیز از جاذبه‌های گردشگری نکا هستند.

عقیل محمودی سفیدکوهی گفت: در نکا دو جشنواره مهم برگزار شد؛ یکی هلو و شلیل و دیگری تمشک، سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن هلو و شلیل در نکا تولید می‌شود که معادل ۵۰ درصد تولید این محصولات در استان و ۱۰ درصد در کشور است، به‌زودی نیز جشنواره «اسبه‌حلوا» از سوغاتی‌های خاص نکا را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: غار کمیشان با قدمتی ۱۲ هزار ساله در نکا قرار دارد و باتوجه به کاوش‌های انجام‌شده تعدادی استخوان و ابزارهای سنگی در آن کشف شد که اگر سابقه شهرنشینی بالای آن به اثبات برسد یک جاذبه گردشگری و تاریخی مهمی برای شهرستان خواهد بود.

بخشدار مرکزی نکا با اشاره به وجود تنها آب ابنار نکا که در روستای اطرب قرار دارد آن را نیاز به مرمت دانست و اینکه موزه مردم‌شناسی در این روستا راه‌اندازی شود.

محمودی همچنین از چشمه آب معدنی قرمرض به‌عنوان دیگر جاذبه گردشگری نکا نام برد و گفت: طرح سرمایه‌گذاری در قرمرض ارائه شده اما این جاذبه طبیعی برای جذب بیشتر گردشگری نیاز به اعتبار دارد، از طرفی باید با سازمان منابع طبیعی برای واگذاری آن به نتیجه برسیم.

وی اظهار کرد: برای بازارچه صنایع دستی نیز لازم است که نحوه واگذاری از شهرداری به میراث فرهنگی مشخص شود.

عضو شورای اداری نکا با اشاره به حجم ظرفیت‌های میراثی و گردشگری در نکا، خواستار ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اداره و احداث ساختمان اداری شد.

محمودی همچنین پیگیر بازگشت درب سرقت‌شده امام‌زاده عبدالله(ع) روستای اطرب نکا شد که می‌گویند کشف شده است، در این نشست مشخص شد که درب سرقتی مدتهاست کشف شده و در مخزن نگهداری اموال اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نگهداری می‌شود در حالی که شنیده شده بود در یکی از موزه‌های کشور نگهداری می‌شود!

قرار است در صورتی‌که تعهد برای حفاظت از درب مکشوفه صورت بگیرد، این اثر تاریخی به روستا بازگردانده شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جلسه بررسی ظرفیت‌های گردشگری شرق مازندران که در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شده بود، باغ آبی – تاریخی عباس‌آباد بهشهر را از آثار شاخص ایرانی دوران صفویه برشمرد و آن را نیازمند توجه ویژه دانست.

در حال حاضر نیز مهم‌ترین اثر تاریخی شرق مازندران که در لیست باغ‌های ایرانی و ثبت در یونسکو قرار دارد، باغ عباس‌آباد است، دریاچه عباس‌آباد در فصول گرم به‌دلیل کاهش نزولات جوی و گاه استفاده بی‌رویه از منابع آبی خشک می‌شود اما در پاییز و زمستان دوباره پر از آب می‌شود، این شرایط تبدیل به یک امر طبیعی شده است.

مشکل اصلی در محوطه باغ عباس‌آباد را باید جاده دسترسی به تاسیسات رفاهی و گردشگری مجاز و غیرمجاز در اطراف آن دانست که در واقع پل تاریخی این باغ را تشکیل می‌دهد و به‌دلیل تردد زیاد در معرض تخریب قرار دارد، طراحی جاده جایگزین سال‌هاست که در دستور کار قرار گرفته اما جاده پیشنهادی جدید در پایین سد که در دست اقدام قرار گرفته نیز محل سؤال است، در حال حاضر امکان تردد خودروهای سنگین از این مسیر وجود ندارد.

یکی از مناطقی که افزودن آن به لیست مناطق گردشگری بهشهر مطالبه دور و دراز مردم است، «صفی‌آباد» نام دارد، این منطقه در جنوب شهر و در فضایی جنگلی و خوش آب و هوا قرار گرفته و تا امروز، سازمان مربوطه پاسخ نهایی خود را اعلام نکرده است، با توجه به اینکه بخشی از این محوطه نظامی و تحت حفاظت قرار دارد؛ پاسخ به درخواست مطرح‌شده با حساسیت بالایی در حال بررسی است.

به گزارش فارس، باوجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی بسیاری که در نکا، بهشهر و گلوگاه وجود دارد اما سهم این شهرستان‌ها از اقتصاد گردشگری استان به یک درصد هم نمی‌رسد، این در حالی است که تنها در بهشهر حدود ۴۴ جاذبه گردشگری، تاریخی و فرهنگی به‌صورت واضح و شناخته‌شده وجود دارد، عدم توجه به این مناطق و توزیع نامناسب منابع در ۴۰ سال گذشته، آنها را تنها به گذرگاه ورودی و خروجی استان‌های گلستان، خراسان، سمنان و گلستان تبدیل کرده است، انتظار می‌رود سفر دو روزه معاون میراث به این مناطق، دستاوردهای خوبی داشته باشد.