سيد محمدحسن ابوترابي فرد نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس اول مجلس ميهمان اين هفته برنامه خيابان ايران شد تا با دكتر مرتضی حيدري مجري برنامه به گفتگو بنشيند.

 

بانکداری, ایران, ربوی, سود,

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به نظام بانکداری ایران بیان داشت: بنده معتقدم که یکی از دلایل  کلیدی تورم در کشور نظام بانکداری ماست. وی ادامه داد: نظام بانکداری ما ربوی نیست اما اجرای آن ربوی است یعنی در چهار چوب قوانین اجرا نمی شود.

 

 

شرق پرس: برنامه خیابان ایران، برنامه ای از گروه اجتماعی شبکه یک می باشد که پنجشنبه و جمعه  هر هفته به صورت زنده از  ساعت۲۳به مدت۱۸۰ دقیقه به تهیه کنندگی حامد جوادزاده و اجرای عبدالله روا به روی آنتن می رود.

 

 

 سید محمدحسن ابوترابی فرد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول مجلس میهمان این هفته برنامه خیابان ایران شد تا با  دکتر مرتضی حیدری مجری برنامه به گفتگو بنشیند.

 

 

 حیدری با اشاره به سالروز ارتحال برادر حجت الاسلام ابوترابی فرد از وی پرسید: چرا برادر شما را به نام سیدآزادگان می شناسند؟ حجت الاسلام ابوترابی فرد در پاسخ به این پرسش گفت: در زمانی که هنوز آزادگان از عراق بازنگشته بودند و تازه داشت زمینه ازادیشان فراهم می شد یکی از آزادگان که از اقلیت های دینی نیز بود گفت: خداوند قبل از آفرینش انسان پیامبر را خلق کرد تا هدایت بشر را به دست او بسپارد این در اسارت هم اتفاق افتاد تا قبل از اینکه ما را به اسارت برند برادر شما را به اسارت برد تا در آنجا هدایت گر اسرا باشد.

 

 

 وی در ادامه با اشاره به اینکه برادر ایشان در تصادف رانندگی فوت کرد بیان داشت: متاسفانه با توجه به این که با رشد سریع خودرو مواجه هستیم و به تبع آن شاهد مسافرتهای برون شهری و حجم عظیم مسافرت های خواهیم بود این آسیب یکی از موارد جدی و مشکلات پیش رو نظام است که البته نظام با شناسایی و رفع حداکثری مشکلات در این زمینه تواسته به توفیقاتی در این زمینه دست یابد و ما می بینیم در سالهای اخیر ما شاهد کاهش معنا دار اینگونه حوادث در سطح کشور هستیم هر چند با شرایط مطلوب فاصله داریم.

 

 

 حجت السلام ابوترابی فرد افزود: به دلیل آسیب های جدی ای که مسئله تصادفات بر کشور تحمیل می کند چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ اجتماعی مسئولین ذیربط به طور جدی در صدد رفع این مشکل بر آمدند به طوری که پلیس با حضور گسترده خود و مجلس با شناسایی نقاط آسیب زا و مجلس با اختصاص بودجه مناسب برای بهبود شرایط این نقاط به دنبال حل این مشکل هستند چرا که کاهش تلفات ناشی از رانندگی نفش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور دارد.

 

 

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سفر اخیرش به پاکستان اظهار داشت: در مجلس هفتم طرح مجمع مجالس کشورهای اسیایی شکل گرفت که با حضور ۴۱ کشور جهان این مجلس به عنوان یک نهاد بزرگ سیاسی شکل گرفت که در این سفر بنا داشتیم با نمایندگان این مجالس در خصوص مسائل مهم منطقه به گفتگو بپردازیم که عمدتا مسائلی از قبیل رشد گروه های تکفیری در منطقه و برهم زدن امنیت در منطقه موضوعاتی بود که توجه ما را به خودش جلب کرده بود که در این سفر با نمایندگان مجالس مطرح کردیم.

 

 

 وی افزود: مسلما ایران با کشوری مثل پاکستان که دارای مشکلات و معضلات متعدد اجتماعی است هم مرز است کشور که به لحاظ امنیتی شرایط مطلوبی ندارد به طوری که در برخی ایالات آن مانند بلوچستان عملا دولت حضور محسوس ندارد ، ما در این سفر برای ارتقای سطح امنیت در نقاط مرزی گفتگو های خوبی انجام دادیم و مسئولین پاکستانی هم این دغدغه ها رو داشتند و آنها هم در تلاش اند تا به ارتقای سطح امنیت در منطقه کمک کنند چرا که امنیت در منطقه و ثبات باعث رشد اقتصادی همین کشور ها هم می شود.

 

 

حجت السلام ابوترابی فرد با اشاره به سوابق انقلابی خودش در قزوین بیان داشت: بنده در دوران انقلاب از اعضای محور در قزوین بودم یادم می اید که شهید بهشتی برای من پیغامی فرستاد و از من خواست تا بر حسب فضایی که در تهران وجود داشت به تهران بروم که بنده با توجه به احساسی که داشتم حضور خود را در قزوین بیشتر لازم می دیدم و آنجا باقی ماندم بعد از انقلاب هم تاکنون ارتباطم رابا قزوین حفظ نمودم و در آنجا فعال هستم و در نمازجمعه ها هم حضور پیدا می کنم.

 

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این که در چند دوره از نمایندگی اش در مجلس شورای اسلامی از قزوین نماینده بود و در این دوره اخیر به عنوان نماینده تهران مطرح شد خاطر نشان کرد: حضور من در دوره اخیر به عنوان نماینده تهران به این خاطر بود که می دیدم در قزوین جوانانی که شایستگی حضور در مجلس را دارند وجود دارند که بودن من در آنجا مانع از حضور آنها می شد به همین دلیل به تهران آمدم و حوزه انتخابیه خودم  را تهران انتخاب کردم.

 

 

 وی در ادامه با اشاره به این مطلب که نمایندگان مجلس باید دیدگاهی فراتر از بعد حوزه انتخابیه خود داشته باشند افزود: نمایندگان مجلس باید مسائل ملی رو هم مد نظر داشته باشند هر چند مسائل حوزه انتخابیه هم به طور حتم با توجه به مشکلاتی که مردم در این حوزه ها بداند ناخوداگاه مطرح خواهد شد اما در کل باید دیدگاه ملی بر نمایندگان مجلس دیدگاهی غالب باشد.

 

 

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ادغام سازمان برنامه و بودجه در معاونت مدیریت و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اظهار کرد: از نظر من انحلال سازمان مدیریت برنامه و بودجه کارایی این نهاد را کاهش داد البته دید آقای رییس جمهور براین است که می توان در همین معاونت هم از کارایی لازم بهره برد و این معاونت کارشناسان خوبی را در خدمت خود دارد.

 

 

 حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه صحبت های خود با اشاره به سابقه حضورش در وزارت دفاع گفت: در دورانی که در این وزارت خانه بودم مأمور شدم تا تعدادی از دانشجویان منتخب که در زمان رژیم طاغوت گزینش شده بودند و برای تحصیل در خارج به سر می بردند را برای ادامه تحصیل به ایران دعوت کنم انها فکر می کرند که اگر به ایران بیاینددیگر برای ادامه تحصیل نمی توانند به خارج برگردند ما با گفتگوهایی که با آنها انجام دادیم تقریبا همه انها به غیر از یکی دو نفر را که شرایطش فراهم نبود را به ایران برگرداندیم اینها که حدود ۸۰ نفر بودند بعد از ورود به ایران از جبهه ها بازدید کردند و بعد از ادامه تحصیل در صنایع دفاعی کشور مشغول فعالیت شدند.

 

 

 * مأموریت یافتم نامه محرمانه مقام معظم رهبری را به اطلاع مردم برسانم
 وی با اشاره به مسئله خانه نشینی احمدی ن‍ژاد گفت: ماجرای خانه نشینی بر می گشت به اظهار نظر صریحی که بیان شده بود مبنی بر حفظ وزیر اطلاعات وقت و دولت مخالفت هایی داشت و از نگاه دیگری به این مسئله می نگریست.

 

 

 اما مسئله انتشار نامه؛ در خصوص نامه ای بود که خود مقام معظم رهبری برای رئیس جمهوری ارسال کرده بودند و در آن از ایشان در خواست شده بود تا اقای مشایی به عنوان معاون دولت انتخاب نکنند، خب دولت جوابی برای این نامه ار سال نکرد و به مفاد این نامه عمل نشد بنابر این بنده ماموریت یافتم این مسئله را به اطلاع مردم برسانم که البته مدتی در این امر صبر کردم و به خاطر این بود که ملاقاتی صورت گرفت و دوستان پیشنهاد دادند تا بعد از این ملاقات در انتشار نامه صبر کنیم که متاسفانه این ملاقات بی نتیجه ماند و بنده این مفاد این نامه را به اطلاع مردم رساندم.

 

 

 * ما همیشه در معرض تهدیدات جریانات انحرافی هستیم
 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی خود و در پاسخ به این سوال که به جریان انحرافی اعتقادی دارید گفت: جریانات انحرافی همیشه وجود دارد و ما همیشه در معرض تهدید و اسیب هستیم مخصوصا مدیریت کشور باید همواره مراقب باشند که در معرض تهدیدات قرار نگیرند.

 

 

 حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به کاندیداتوری اش در انتخابات سال گذشته تصریح کرد: در زمانی که در مجلس ششم وارد مجلس شدم حس می کردم که بر خلاف گفته عده ای ریاست جمهوری اختیارات بسیاری دارد که می تواند از این ظرفیت در جهت برای رفع مشکلات کشور کمک کند این بود که با مشورت شخصیت های بزرگ اصولگرایان تصمیم گرفتیم در عرصه انتخاباتی ورود پیدا کنم.

 

 

 وی در بر شمردن دلایل انصرافش افزود: در آن زمان حس می کردم که نوعی رقابت بین جریانات اصول گرا در حال شکل گیری است که می تواند برای این جریان اسیب زاد باشد و خب چون ما نظرسنجی های معنا داری هم در دست نداشتیم و این نظر سنجی ها با نزدیک شدن به زمان انتخابات معنا دار تر می شدند صلاح دیدیم که از صحنه کنار برویم.

 

 

 نایب رئیس اول مجلس با اشاره به رای اوردن آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: رای اوردن یک روحانی در انتخابات خود نشان از پیوندهای دینی مردم با اصول انقلاب داشت ضمن اینکه اقای روحانی خود جزء جامعه روحانیت مبارز نیز هست و سوابق انقلابی و بعد از انقلاب ایشان هم نشان از اشراف ایشان به مسائل کشور دارد.

 

 

 * دلواپسان به دنبال تضعیف دولت نیستند
 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث هسته ای و نوع نگاهی که در جریانات مختلف سیاسی کشور بر این روند حاکم است افزود: در این عرصه دو دیدگاه وجود دارد یکی این است که باید بر ظرفیت های درونی کشور توجه کنیم که این دیدگاه به دیدگاه مقام معظم رهبری نزدیک است و دیگری نگاه به برون است ما معتقدیم که باید از ظرفیت های درونی کشور اقتدار خودمان را ثابت کنیم و از آن در مذاکرات هسته ای بهره گیریم نه با نگاه به بیرون که این نگاه می تواند به ما آسیب بزند.

 

 

 حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: در همین راستا این برنامه هایی که تحت عنوان دلواپسان مطرح می شود هم دغدغه هایی است که عده ای مطرح می کنند و من با توجه به شناختی که از برخی از این دوستان دارم فکر نمی کنم که اینها به دنبال مسائل دیگری باشند ما نباید فکر کنیم که انتقاد و مطرح کردن دلواپسی ها موجب تضعیف دولت خواهد.

 

 

 نایب رئیس مجلس ادامه داد: این دوستانی که تحت عنوان دلواپس همایش برگزار می کنند با شناختی که من از آنها دارم از این گونه مسائل مبرا هستند و این ها به موفقیت رئیس جمهور فکر می کنند.

 

 

 * عملکرد دولت از حد انتظارم کمتر بود
 وی با اشاره به عملکرد این چند ماهه دولت بیان داشت: دولت در عرصه های اقتصادی ، تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ نتوانست آنطور که باید عمل کند، انتظار بیشتری از این دولت داشتم همچنین وی ادامه داد که برداشت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ولاری و استقراض ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در راستای مدیریت تورم و رشد نقدینگی اقتصادی نبود و برخی از این عملکرد قابل نقد است.

 

 

 حجت الاسلام ابوترابی فرد عنوان کرد: در عرصه فرهنگ ما نقاط آسیب پذیری داریم، ما باید مراقب باشیم مبانی ارزشی اسلام که ریشه اقتدار است اسیب نبیند و دستگاههای متولی از جمله وزارت فرهنگ ، آموزش و پرورش و وزارت علوم باید از هر ظرفیتی استفاده کنند تا مبانی دینی آسیب نبیند.

 

 

 * ۱۸ تیر سال ۷۸ بانظر رهبری در خدمت دانشجویان بودم
 حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به حوادث سال ۷۸ و شایعه استعفای خود گفت: من در۱۸ تیر سال ۷۸ بانظر مقام معظم رهبری در خدمت دانشجویان بودم و با آنها جلسه بر قرار می کردم و مشکلات انها را بررسی و پیگیری می کردم  و در سال ۸۸ نیز مقام معظم رهبری باز هم من را مأمور کرد تا مسائل مربوط به دانشجویان را بررسی کنم و در کنار آنها باشم.

 

 

 * یکی از علل کلیدی تورم در کشور نظام بانکداری ماست
 حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به نظام بانکداری ایران بیان داشت: بنده معتقدم که یکی از دلایل  کلیدی تورم در کشور نظام بانکداری ماست ، نظام بانکداری ما هم از نظر سیاست گذاری و هم از نظر نظارت رفتار سیستم بانکی را مناسب نمی دانم.

 

 

 وی ادامه داد: نظام بانکداری ما ربوی نیست اما اجرای آن ربوی است یعنی در چهار چوب قوانین اجرا نمی شود.

 

 

 به گزارش تابناک, نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این ناکارامدی های نظام بانکی گفت: که این معوقات بانکی و این مفاسدی که پیش می آید ریشه در همین ناکارامدی ها دارد.